Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Har jobbat med lite smågrejor senaste dagarna. Gjort rent framvagnsdetaljer och lite annat pyssel.
Lackade kylare och värmepaket. Gjorde rent relä´n och spolarpump, det som inte blev så bra fick en stänk färg på sig.
Nästa arbete blir att kapa bort svetsmuttrarna i bärarmarna och svetsa dit nya. Sedan lack på allt.
Skicket på framvagnen var över förväntan. Allt i superskick!! Det har betalat sig att dränka allt i underredsmassa och body (tack för det tidigare ägare :).
Tråkigt att göra rent men mer eller mindre fritt från rost.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu har jag kapat bort de gamla svetsmuttrarna och svetsat dit nya (tyvärr dåliga bilder).
Har även lagt ett lager epoxy primer på alla framvagnsdelarna.

Image
Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Använder man någon sorts jigg när man svetsar nya muttrar eller gör man det på fri hand med ögonmått?
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Jag skruvade fast muttern med en genomgående bult och hålet är precis så att en M8 bult går igenom =centrerat.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Då har jag börjat måla framvagnen.
Jag gjorde så att jag penslade/rollade en epoxy primer, sprutade zinkspray inuti framvagnsbalken och nu lägger jag på hammerite slätlack. Den penslar jag på i två lager och skulle det bli några större skönhetsmissar så slipar jag ner det lite försiktigt. Avslutar med att spraya på ett tredje och sista lager för finishen och där jag inte kommer åt med penseln. Har även köpt Carosol rostkyddsmedel som jag ska spruta in i framvagnsbalken innan den monteras på bilen.
Nu har jag bokat besiktning 27/5. Kanske lite optimistiskt (jag är inte så snabb av mig) men jag har tänkt lägga lite mer tid på bilen nu än vad jag gjort tidigare.
Ska nämligen få barn nr.2 i juni så efter det lär det inte bli många timmar i garaget. Sedan var aldrig min tanke att det skulle vara ett flerårigt garageprojekt utan en bil som ska rulla på sommaren och meck och finlir på vintern. Vissa saker som jag tänkte göra innan besiktningen får helt enkelt bli nästa höst/vinters projekt.

Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nästa steg blir att montera tillbaka allt i motorrummet :P

Klarlackat värmepaketet, och efter 3:e lagret färg på framvagnen blev det helt ok. Tänkte låta den härda ca 1 vecka innan jag monterar ihop den.
Några bilder på sånt som är lackerat och klart.

Image
Image
Image
Image
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Så nu känner jag att det är dags för en liten uppdatering.

Detta har jag gjort.
Monterat framvagnen, börjat fylla ut motorrummet med renoverade eller nya delar.
Ny kopplingscylinder, renoverad slavcylinder + ny slang. Nya bromsar inkl rör.

Image
Image
Image
Image
Image

Småfix med detaljer

Image
Image

Inredningen har fått sig en genomgång.
Slipat ner allt plåtrent + ny lack. Nya lister, stolsband och skruvar.

Image
Image

En spricka i ryggstödet har lagats av tidigare ägare men det såg bedrövligt ut och sprickan skulle bara bli större.
Jag plockade bort sitsen och med hjälp av bävernylon och textilklister så kunde jag sy om det från insidan. Blev bättre men långt ifrån perfekt. Sprickan var tyvärr inte i sömmen utan i klädseln. Men nu kommer det i alla fall hålla ett tag till.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Motorn ska i efter att nya kopplingen monterats och lådan fått nya packningar och olja m.m.

Image


Här är nästa delprojekt

Image
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Har tänkt att lägga bitumenmattor på golvet men har ni något förslag på vad jag ska ha bakom soffan?
Tänkte göra en egen torpedmatta, har någon erfarenhet av detta?
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Mackansglt »

Blir bra det där, snyggt som bara attan. Skall du inte lacka bromsköldarna fram? Jag bytte mina sköldar i helgen. Det var ingen barnlek. Bultarna som håller sköldrna satt som gjutna. Det var både kapskiva och stora gasverket som gällde innan dom tillslut släppte. Jag har pulverlackat mina svarta Image
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by ammakillen »

snyggt de blir tummen upp :D :mrgreen: blir man sugen ta tag i sin egen :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Amma122s »

Ja det kommer att bli riktigt bra :grin: men sedan efter allt jobb skulle jag inte köra den, bara på fina sommardagar .. beror på vad man vill ha en Amazon för .. showbil eller bruksbil..
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för alla kommentarer!! Kul med respons på det man gör!!
Mackansglt: Jag har valt att låta bromsköldarna vara, kanske dumt men jag hoppas dom är behandlade på nåt sätt?
Jag vet hur du känner med bulten. Fick loss sammanlagt 2 och fick kapa av resterande. pulverlackat är lyx 8)

Ammakillen: Din bil har väl redan fått en varsam behandling?

Amma122s: Det blir ingen bruksbil i den bemärkelsen men det är långt ifrån någon showbil. Målet är en schysst bruksis, och den kommer få rulla så mycket som det finns tid till :grin:

Nu ska motorn och allt under huven i och sedan får vi se vad jag tar som nästa projekt. Byte av stötdämpare/fjädrar bak eller invändigt?
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Dagens arbete:
Monterat startmotor och lite annat smått och gott. Lyft i motorn. Slipat och lackat växellådsbalk och fästet till kudden.
Nu börjar det likna något :grin:
Skönt att kommit så här långt och förhoppningen att vara klar innan 27/5 (besiktningstiden) känns realistisk.

Image
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Som ni kanske märkt har jag ändrat en del i tråden. Bildvisningen var helt knasig så jag har bytt en del bilder men också tagit bort en del.
Imorgon ska jag få klart växelådsbalken m.m.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu sitter motorn och växellådan i bilen :D

Image
Image
Image

Men självklart gick inte allt smärtfritt :evil: . När jag monterade slavcylindern så kom den helt snett. Vet inte vad det beror på?
Nån som vet vad som gått fel? Kan det vara urtrampningslagret?

Image
Post Reply