Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by olleholm »

Gör inget åt bakaxeln,om du inte hör något oljud,när frugan och jag var och körde med 58an,så frågade hon om jag har en motor där bak också,och där var lagret slut på vänstra sidan.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

olleholm wrote:Gör inget åt bakaxeln,om du inte hör något oljud,när frugan och jag var och körde med 58an,så frågade hon om jag har en motor där bak också,och där var lagret slut på vänstra sidan.
Ha ha, ja om det låter så illa då blir det ganska tydligt.
Tack för din åsikt, då blir det bara ett oljebyte.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag satte jag dit den nya bromsjusteringen. Ställde in dom efter konstens alla regler. Släppte handbromsen, drog till justeringen så att hjulet knappt gick runt och därefter öppnade upp fyra varv.
Men problemet kvarstår. Dom tar långt ner på första och sedan betydligt högre upp. Testade att lufta igen men ingen luft i systemet och inte heller någon förbättring. Eftersom allt nu är nytt förutom trummorna så är jag ganska säker på att det är dom som behövs bytas ut. Det märkliga är däremot att det var inte så här innan jag rev ner allt.
Hursomhelst ska jag besiktiga den imorgon så får vi se vad dom säger. Blir att kolla över allt igen och ev beställa ny trummor.
Tänkte byta olja i bakaxeln men det verkade lite jobbigt då jag endera måste ta bort kåpan (har ingen ny packning) eller slanga ur den gamla oljan så det får bli vid ett annat tillfälle. Verkar som att trummorna inte var ordentligt åtdragna för nu glappar det minimalt i axeln.
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by rolwig »

Hej!

Du ska INTE lossa fyra varv, det gjorde man på de tidigare som man justerade med en spade genom bromsskölden.
Det korta bromsbandet ska sitta framåt ( det är för självverkan gör att det annars bromsar det för mycket).
Lossa parkeringsbromsen så inte backarna hänger på den, sedan justera tills du inte kan snurra på trumman, lossa sedan bara så den går lätt att snurra och det är klart, därefter justerar du parkeringsbromsen.

Har haft 22 amazoner i familjen, tappade räkningen när brorsonen började köpa och skrota ner för att få delar till sin 123 GT

/Roland/
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

rolwig wrote:Hej!

Du ska INTE lossa fyra varv, det gjorde man på de tidigare som man justerade med en spade genom bromsskölden.
Det korta bromsbandet ska sitta framåt ( det är för självverkan gör att det annars bromsar det för mycket).
Lossa parkeringsbromsen så inte backarna hänger på den, sedan justera tills du inte kan snurra på trumman, lossa sedan bara så den går lätt att snurra och det är klart, därefter justerar du parkeringsbromsen.

Har haft 22 amazoner i familjen, tappade räkningen när brorsonen började köpa och skrota ner för att få delar till sin 123 GT

/Roland/

Tack för tipset. I handboken står det fyra varv/steg även till den senare modellen om jag inte är helt ute och cyklar. Nu testade jag även färre varv/steg men fyra var det optimala. Det viktigaste är i alla fall att det inte ligger på eller blir för stort avstånd.
22 amazoner det var det värsta :shock:
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag var det besiktningsdag. Det började inge bra alls. Tog en testrunda för att kolla bromsarna en sista gång och då började oljelampan att blinka och tillslut lysa :O ,blinkersen slutade fungera och panik uppstod. Hem och kollade oljan men det var fullt. Tänkte att om motorn är slut så parkerar jag eländet på obestämd tid. Kollade säkringarna och det visade sig att 25 amp (tjockisen) hade löst ut. Nu hade jag självklart ingen sådan utan kastade mig i bilen och fick tag i flatsäkringar som jag tejpade fast. Då fungerade allt och oljelampan slutade lysa phuuuuuuuuuu. Varför börjar oljelampan blinka/lysa om den säkringen går?

Åkte till besiktningen med hjärtat i halsgropen.
Han gick verkligen igenom allt. Bromsarna gick igenom med fullt godkänt. Det blev en anmärkning på lågt halvljus vänster sida och en bra att veta på bromsskivorna som har anfräts av rost och fulla i porer (inget återbesök behövs). Fick mycket beröm för bilen och det känns självklart otroligt kul.
Så nu är det bara att tuta och köra i två år framöver. Senast den här bilen rullade på vägarna är nästan 20 år sedan så det kändes lite speciellt att åka ifrån bilprovningen.
Fick med min bror och son på en biltur och bilen går så otroligt fint :grin:

Bilen besiktigad ock klar på det 200:e inlägget :lol:

Tack till alla er som hjälp mig med mina funderingar och ibland kanske lite korkade frågor!!!!
Jag hade aldrig blivit klar i tid annars.

Sorry för dom dåliga bilderna.
Image
Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Jag har nu hunnit köra en del med bilen och förutom att jag fick justera ett hjullager så har bilen gått kanonbra.
Det har även blivit lite småmeck som rostskydd (body och underredsmassa) i hjulhusen fram och satt dit nya stänkskydd. Gjorde ett par högtalarlådor som jag lagt under sätena. Har satt en adapter till orginalradion (i alla fall gammal radio) så att jag kan koppla in min iphone, funkar super.
Image

Ska lämna in bilen för en ordentlig polering då tidigare ägare försökt sig på våtslipning på vissa ställen.

Några bilder från en utflykt vi gjort 8)

Image
Image

Image
Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Blomquist »

peoa wrote:Jag har nu hunnit köra en del med bilen och förutom att jag fick justera ett hjullager så har bilen gått kanonbra.
Det har även blivit lite småmeck som rostskydd (body och underredsmassa) i hjulhusen fram och satt dit nya stänkskydd. Gjorde ett par högtalarlådor som jag lagt under sätena. Har satt en adapter till orginalradion (i alla fall gammal radio) så att jag kan koppla in min iphone, funkar super.
Låter intressant det där med adaptern, ljudet från Iphonen går alltså in i radion och vidare till högtalarna därifrån? Hur bar du dig åt?
210 -64, 223 -68
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by rolwig »

Vilken fin bil du har. Är det original lack eller är den omlackad?
Roland
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Blomquist wrote:
peoa wrote:Jag har nu hunnit köra en del med bilen och förutom att jag fick justera ett hjullager så har bilen gått kanonbra.
Det har även blivit lite småmeck som rostskydd (body och underredsmassa) i hjulhusen fram och satt dit nya stänkskydd. Gjorde ett par högtalarlådor som jag lagt under sätena. Har satt en adapter till orginalradion (i alla fall gammal radio) så att jag kan koppla in min iphone, funkar super.
Låter intressant det där med adaptern, ljudet från Iphonen går alltså in i radion och vidare till högtalarna därifrån? Hur bar du dig åt?
Halloj!
Det är inte så svårt som det låter. Du har en bra beskrivning här.
http://volvoamazonpictures.se/guides/MP3_Volvo.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Adaptern finns bl.a på ebay.com. Se länk.
http://m.ebay.com/itm/221457966299?nav=SEARCH" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har gjort om min askkopp till en hållare till telefonen. Borrade hål i bakre delen av askoppen och drog in sladden där. Klädde den sedan med packplast och filt.
Kan lägga upp bilder framöver.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

rolwig wrote:Vilken fin bil du har. Är det original lack eller är den omlackad?
Roland
Hej Roland!
Tack för det! Bilen är omlackerad för några år sedan.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

lite OT men dina utflyktsbilder visar hur värdelöst det är att diskutera färger över internet och hänvisa till bilder i en tråd.

Den översta visar för mig en (snygg) Amazon i guld metallic
Nästa är mörkröd
sedan kommer en vackert ljusröd
för att avslutas med en "vanlig" Amazonröd...

Man kan nästan tro att nummerplåten är inklippt i bilderna.

Bilen ser för övrigt riktigt trevlig ut, lycka till

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Jag håller med dig QV. Jag har dessutom läst på internet att just röda färger är ett svårt och "eget" kapitel för digitalkameror och datorer.
Jag har också läst lite om det här: http://www.ncs.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false; Alltså ett allmänt gällande färgkodsystem med tabellvärden så att det alltid blir rätt om man följer det.
Men jag är varken målare eller i behov av någon färgskala, så jag "står mest vid sidan om och tycker".
Men peoa, jag tycker att du har en snygg bil!
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för dom trevliga kommentarerna!
Det är min fru som tagit några bilder med filter, tanken är väl att få lite känsla av ett äldre foto. Tycker den bilden som framhäver en lite guldbrun nyans är läcker. Skulle absolut kunna tänka mig den färgen på en amazon.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Trådkapning -----

Är ägare till en komplett provbok med NCS färger men det är inte var mans egendom.

Men har inte (ännu) kalibrerat någon datorskärm.
Däremot TV har fått en justering mot DVD, fast nu har jag ju en Blueray så man borde göra om det...

Filter till kameran kan ju vara OK (om de är fysiska) det här med digitala filter förstår jag inte.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply