Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

I väntan på att paketet med delar och motorfärg ska komma så har det blivit en del småpyssel. Jag har bl.a rengjort och slipat en del motordetaljer. Tanken är att blästra vattenrör m.m. i kväll. Jag spenderade några timmar på Eskilstuna veterandag. Jag hade redan gjort upp med Christer på Krilles motor om att möta upp honom för att inhandla en glasblästrad vevaxelkåpa med packbox. Om jag skulle hitta något annat så hade det varit en bonus. Tyvärr så var det så otroligt mycket saker så det var svårt att hitta något. Siktar på lördagen då det är volvomarknad i Sollentuna. Jag slipade ner kåpan för att sedan zinkgrunda den i två lager. Sedan blev det Hagmans fälgfärg i silver. Tycker det blev ett bra resultat. Nu ska bara resten av motordetaljerna få genomgå samma behandling.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:08 pm, edited 2 times in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Hej på er!
Igår hämtade jag ut paketet med färg och delar. Så det som har hänt är att den nya oljepumpen är monterad och motorn har fått ett lager färg på sig. Jag slog också in en frostbricka där motorvärmaren satt. Delar som varit blästrade och grundmålade fick sin slutliga behandling.


I kväll ska motorn få lager två på sig. Gissar att det krävs tre strykningar innan det ser helt bra ut.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:14 pm, edited 1 time in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Då har det blivit några timmar till i garaget.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:16 pm, edited 2 times in total.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Amma122s »

Jag användade den silver fälgfärg ochså..funkar ganska bra tycker jag :grin:
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Jag rivit isär fördelaren och gjort rent den. Den lackades svart och nu sitter det nya brytare m.m. i den.
Sedan blev det att fortsätta lacka lite detaljer, blev ett svart oljetråg för jag får för mig att skiten inte fastnar lika lätt på den blanka ytan. Den röda motorfärgen känns lite för matt och smutskänslig (det blir väl i och för sig inte att man ser så mycket av tråget ändå).
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:10 pm, edited 1 time in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

I lördags var det volvomarknad i Sollentuna och VP autoparts. Det var en hel del bilar där trots att vädret inte var helt optimalt. Själv var jag där redan strax efter 8.00 för att inte gå miste om något fynd. Det som inhandlades var en instrumentpanel med hel stoppning (jäklar vad skönt att slippa köpa en ny), stänkskydd fram + fästen+plåt, kylarlock + något emblem. En riktigt bra utdelning tycker jag.

Det blev även någon timma i garaget.
Jag gjorde rent förgasaren som läckte, bytte packningar, membran och nålventil. Nålventilen såg inte likadan ut men hade samma märkning. Någon som kan förklara varför det är så?

Satte även dit nya vevaxeltätningen bak. Sotningssatsen var inte komplett så resten av packningarna kommer troligen idag eller i morgon.


Jag har märkt att vissa bilder ändrar storlek här på forumet, så jag blir tvungen att ta bort dom. Dom blir enorma av någon anledning.
Vet ni vad det beror på?
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:13 pm, edited 2 times in total.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by A-masen »

Vilket bildvisningsprogram använder du?
http://forumbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false; brukar alla bilder bli i "vykortsstorlek". I alla fall inte större. Är originalbilden mindre så behåller den originalstorleken.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Jag använder ImageShack som blev rekommenderat här på forumet.

En annan fråga som uppstod idag. Hur i #¤%&%&%/)?)=/%"!!"#¤% får man på oljetråget. Det tar i oljepumpen hur jag än försöker.
Nu blev jag drastisk och klippte jack i skvalpplåten ca 1 cm in och böjde ner plåten. Det var ju inte så smart men hungrig och förbannad så blev det så. Jag har ett annat tråg så jag får väl göra i ordning det. Men som sagt hur gör man???
Tacksam för svar!!!
az123gt
Posts: 79
Joined: Wed Feb 22, 2012 10:25 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by az123gt »

B20 oljepump är större än B18 så har man B18 oljetråg så får man klippa bort en bit.

Om man monterar B20 pump måste man också använda oljetrycksrör för B20 eftersom utgångshålen sitter olika på B18 och B20 oljepumpar.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för snabb respons!
Den ska tydligen passa både till b18 och b20. Art nr. 1218706. Motoroldies.

Tror ni att något kan ta skada av att skvalpplåten har blivit lite "modifierad"?
Som sagt klippte jag några Jack i den och böjde ner dom ca 1cm och då passade det.

Förutom tråget :evil: så hände en del positivt idag. Jag monterade främre kåpan, vattenpump, fördelaren och lite annat lull lull.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:14 pm, edited 1 time in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för era tips!
Nu sitter vattenpumpen på plats, nålventilen kontrollerad så det verkar rätt.
Idag har jag gjort rent bensinpumpen, generatorn och startmotorn och dom har även fått lite färg på sig.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:15 pm, edited 1 time in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Den här veckan har det inte blivit så jättemycket gjort. Det som jag ändå hunnit med är att rengöra skruv, brickor och bussningarna till generatorfästet. Slipat ner fästena och fläktbladet och målat dom.
Det som nu står på listan är att montera generatorn vilket jag hoppas jag kan göra i kväll. På måndag tänkte jag slipa och blästra grenröret och sedan måla det. Efter det så är motorn mer eller mindre klar.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:15 pm, edited 1 time in total.
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by ricke »

Jättesnyggt jobb du gör med motorn mera bilder TACK :P
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack ricke! Alltid kul med respons på det man gör!
Mer bilder kommer men tyvärr har min dator rasat så det är lite omständigt att få upp bilder just nu.
Jag har slipat grenröret och även provat på att blästra det där man inte kommer åt så bra. Jag har en enkel modell från JULA och den fungerar okej på mindre delar men grenröret var väl i grövsta laget. Så imorgon ska jag slipa lite mer sen ska jag grunda det med Hagmans zinkfärg och därefter lacka det i en svart värmefärg.
Last edited by peoa on Thu Mar 20, 2014 5:15 pm, edited 1 time in total.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för tipset med forumbilder.se
Last edited by peoa on Mon Sep 16, 2013 6:12 pm, edited 2 times in total.
Post Reply