Nybliven amazonägare 66a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Amma122s: Kul att du gillar det jag gör. Kunskapen har jag egentligen inte utan jag försöker lära mig vartefter.
Kollar på forum m.m. och skaffar mig så mycket info jag kan för varje delmoment.
Jag har sett vad du gjort och jag är övertygad om att du kan göra samma sak som jag.

Det som är lite surt just nu är att det börjar dra iväg kostnadsmässigt. Jag håller förvisso min planerade budget (någorlunda) men jag hade en förhoppning om att den var satt i överkant. En annan sak jag märker att det är svårt att bara byta ut någon del här och var för det mesta är slitet och gammalt och jag vill inte gärna riva i grejerna igen bara för att jag "snålat". Därför väntar jag med vissa inköp och hoppas jag ska komma över delar till bra pris under resans gång.

Gjorde en bra affär när jag ropade in en ny grill till 57-61 för 1800:- som jag i min tur sålde vidare för 3900:- så där har jag färgen m.m. betald :grin: .
Min tidsplan är att motorutrymmet ska vara lackerat innan årsskiftet och framvagnsdelarna ska vara blästrade och målade.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag hämtade jag ut paketet med färg m.m.
Nu måste jag hämta in så mycket information som jag kan om sprutlackering (har läst på en hel del redan).
Jag tycker det är otroligt kul att testa på sånt som jag inte gjort tidigare. Just lackera är något jag verkligen vill lära mig och det känns bra att första gången är ett motorrum där det inte behöver vara absolut högsta finish.
Image
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Mackansglt »

Har du köpt färgen från Billackering EU? Om ja, Kolla bara så att nyansen stämmer korrekt. Jag köpte färg därifrån, det lilla komplett paketet med allt och den nyansen stämde inte riktigt. Tanken var att bara lacka om vissa delar, såsom motorhuv och baklucka. Den nyansen var dock för ljus.Skrev och klagade och efter en vecka så fick jag det stora paket som räcker för att måla om hela bilen, gratis förstås. Mycket bra service. :) Det framkom då att färgen och härdaren skiljer mellan dom två olika pakten. Det lilla paket har en färg med lite mindre pigment i sig tror jag dom sa. Men som sagt servicen var jätte bra. Och med den andra omgången färg syns nästan ingen nyans skillnad alls. Jag har också samma röda färg.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Tack för infon Mackan!
Jag beställde från billackering.eu. Får kolla upp det innan jag lackar.
Tycker ju att dom borde ändrat efter att du och ev andra råkat ut för nyansskillnad.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by QV »

Nyansskillnader på en bil som är 40-50 år gammal är ju inte så konstigt.

Min dimgröna, färgkod 73, kollade jag upp nyansen bakom kåpan till kupefläkten och under klädsen till instrumentbrädan.
Den färgen som fanns där fanns ingen annanstans på bilen.. bilen var ljusgrön jämfört med dessa "färgprover". Skall man jämföra det man fått så kan man inte jämför med ytor är utsatta för väder, vind och solljus. Gör man det så har man "fel" referens för sin jämförelse.

Rent praktiskt så kommer man att jämföra färgen på den nylackerade skärmen med dörren/huven men att dom skiljer behöver inte betyda att det är fel på den nya. Färger oxiderar och förändras. Vill man ha enhetlig nyans på bilen så är det hellackering som gäller.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Min bil är hellackad för några år sedan och har inte brukats sen dess.
Men om jag förstår Mackan rätt så berodde skillnaden på produkten och inte för att den jämfördes med 40-50 år gammal lack.
Jag har mailat företaget så vi får se vad svaret blir.

Hur gjorde du Janne för att få rätt nyans?
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Mackansglt »

Om du jämför det lilla och det stora paketet så ser du att det är skillnad på färgen och härdare mellan paketen.
http://www.billackering.eu/epages/vilka ... ducts/9003" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilla paketet http://www.billackering.eu/epages/vilka ... ducts/9002" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu kanske dom har fixat till det att nyansen stämmer, det vet jag inte.

Jag beställde som sagt det lilla paketet ifrån början. När jag öppnade färgburken och tittade så tyckte jag att den såg lite ljus ut. Trodde dock att det skulle fixa sig med härdare osv. Så du kan ju öppna färgburken och kolla om du ser någon skillnad. Köpte du det lilla paket eller...
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Amma122s »

När jag renoverade den gamla MG's jag ägde hade jag dem lackad i cellulose inte 2k för att få en mer original finish och jag tror att det är lättare att smälta in i vissa områden när det behövs senare, det är också enklare att arbeta med för amatörer tror jag :|
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Mackan. Det är lilla paketet jag köpt. Jag avvaktar svar och om det inte ska vara någon skillnad enligt säljaren så får jag jämföra med färgen i burken, vill inte öppna den föränn jag fått svar.

Amma122s. Nu kommer inte jag behöva oroa mig för nyansskillnad pågrund av sliten solblekt lack men tack för tipset! Nackdelen med cellulosa är att man måste ta bort all färg innan annars så blir det en reaktion och färgen reser sig. Men har man en äldre bil med original cellulosalack så kan det nog vara en idé.
Jag är mest orolig för att jag aldrig lackat med spruta tidigare :wink:
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Arne »

Finns cellolosa lack att få tag på? Är inte den förbjuden sen många år tillbaks?
AVG
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Arne: cellulosa lack används inte numera men går säkert att få tag i om man verkligen vill.

Jag har fått svar ifrån billackering.eu.
Så här svarade dom.

Hej,
Nej härdaren orsakar inte så stor nyansskillnad. Eventuellt kan det bli nyansskillnad om du har i för mycket härdare.

Ska man reparationslackera så är röda lacker svåra då de mattas ner så fort när de åldras och lägger du då den ny färg på vissa delar så blir det med stor sannolikhet nyansskillnad. Om skillnaden är liten så kan man prova \"fade in\" dvs lackera delarna så att nyansskillnaden inte blir så stor. t ex http://www.youtube.com/watch?v=BTTlsIHqg0c" onclick="window.open(this.href);return false;

Prova den röda på en testbit först och jämför med befintlig yta, ifall hela objektet ska lackeras så har detta inte så stor betydelse////

Min förhoppning är att lackera nästa vecka och då lär det visa sig.
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Idag blev det lite gjort i garaget trots en förkylning i kroppen. Svetsade igen hålet och även ett kabelfäste som gått av. Jag har inte hållit i en svets på nästan 20 år, och första gången utan gas. Jag var helt säker på att det skulle spotta och fräsa men det gick över förväntan. Testade lite snabbt på ett stålbit och efter det så var det bara att köra igång. Plåten var väldigt tunn runt hålet så det blev att bygga på själva svetsen. Svetsade lite, slipade, svetsade, slipade och tillslut var hålet borta :grin:
Jag sprejade på en zinkgrund och la lite tunt med glasfiberspackel för att jämna till allt.
Sedan började jag med att göra rent i skarvar och ytor som inte slipats. Efter det så var det bara att börja matta ner allt.
Imorgon ska jag fortsätta att med slipa och rengöra, förhoppningsvis blir jag klar för att maskera inför lackeringen.

Image
Image
Image
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by AMZN65 »

Torbo wrote:Jeg har bare brukt 195/65 og 195/70 (senast på mine biler), da det blir roligere turtall på motorvei.

195 er nærmere original 165/80 enn 185/65 og 195/70 liker jeg best, men 1,5 % + i rulleomkrets.
Se http://www.motormann.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Torbo: Får man kjøpt 195/70 uten at det kun er for varebil? Er det ikke det "C" etter dimensjonen betyr?
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by Torbo »

Den fins også uten C-merking. Og får du C-merkede til grei pris er det bare bra, da de er stabile - gir stabilitet til bilen.
Jeg har to biler med C-merkede dekk, 205/70 og 215/70 - C-merkde, og de tåler masse luft uten å slite feil og minst like bra komfort som 65-profil dekk av standard type. Og skulle en fortauskant hoppe rett på et dekk, så blir det ingen punktering!

Om så mange andre enn meg kan anbefale det, har jeg liten tro på, men jeg må få lov til å ha egne meninger også?
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nybliven amazonägare 66a

Post by peoa »

Nu har jag grundlackat motorrummet. Först så hade jag för lågt tryck och sedan lite för högt :x
Det värsta var inte själva lackeringen utan inställningen av kompressor och spruta. Förhoppningsvis så hittar jag en bättre inställning till topplacken.

Idag hade jag även en amazonvän på besök som köpt en grill av mig. Han visade kort på sin 58:a som han renoverar från grunden, otroligt seriöst och noggrant projekt. Kul att se och mycket inspirerande!

Några bilder från dagens arbete.
Image
Image
Post Reply