Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by 46-68 »

Det är skitenkelt att peta ur kabelskorna: kika in i kontakten från lampsidan, då ser du hur skon sitter fast med en liten metalltunga, peta upp den med en liten mejsel eller liknande.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Ah skit att jag inte såg detta tidigare.. självklart har jag redan kapat av dem.. :(
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

En annan snabbfråga! Är denna "rullgardin" framför kylaren nödvändig att ha eller är det något extratillbehör till bilen? Funderar på att göra mig av med den?

Image

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by 46-68 »

Den är original, sitter ett fäste modell nyckelhål under brädan för kedjan också.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by A-masen »

Så här var det när det begav sig: "Moderna" termostater, ungefär som dom vi har i dag, kom mot slutet av 50-talet. Tidigare hade det varit si och så med termostaternas effektivitet. Därför hade dom flesta då äldre bilar en rullgardin. Det såldes t.o.m termostatstyrda jalusier som alternativ. Varken dom eller rullgardiner finns i dag. Detta beror ju på att termostaterna är så effektiva att dom inte har någon konkurens.
Många körde med wellpappskivor eller tidningar framför kylaren. Det kanske hjälpte en dålig termostat något, men det var mycket vanligt att man glömde av dom här pappskivorna/rullgardinerna med påföljd att motorn kokade.
Det fanns en annan faktor också, glykol hade inte heller slagit igenom på allvar. Det kom ungefär jämsides med dom nya termostaterna. Före det hade man rödsprit i kylarvattnet som frostskydd. Det var bara det att rödspriten kokade bort med tiden och extra fort när motorn kokade. Korrosionsskydd (rostskydd) ingick inte i glykolen från början. Det fick man blanda ut ett pulver (silikat) i vatten och hälla i kylaren.
Många bilfabrikat ändrade tidigt till riktiga termostater. Volvo var lite konservativa i vissa avseenden och höll kvar vid rullgardinen, men tog bort den senare. Så det kan du också göra och ändå "sova gott" med en färsk termostat. Och glöm inte att byta glykol med jämna mellanrum. Det är just korrosionsskyddet som förbrukas med tiden. Inte glykolen i sig själv.
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Hehe, härlig historia :) Jo nej jag anade att jag inte skulle behöva den. Får se hur jag gör med den, men tar bort den så länge iaf :)
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 7

Idag har det utförts en massa "skitgöra"... fått av bägge framskärmarna (dock med avklippta kablar :( ) och tagit av front partiet.

Efter dagens slut var det mesta på höger framsida skrapat och slipat:
Image

Insidan på vänster framskärm så gott som färdigskrapad (fy fan vilket slit- och tidsgöra...):
Image

Som tur är behövs inte höger framskärm skrapas då den inte behandlats på samma sätt :grin:

Och även frontpartiet färdigskrapat:
Image

Dock la slipen/kapen av mitt under arbetet (antagligen lite överhettad).. men hoppas den går igång tills imorrn.

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Nu har jag fått tag på en fräschare rutram till bilen, så ska försöka komma på något bra och smidigt sätt att kapa till den och passa in den på bilen:

Image

STORT tack till Janne "QV" här på forumet för rutramen och all hjälp! :grin:

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 8

Ut en sväng idag och fått lite granna gjort.

Image
Rensat, kapat och slipat den nyligen införskaffade rutramen, men är inte helt 100 än hur jag ska kapa den inför svetsning!

Image
Insidan helt färdigskrapad! (Hurra! :D)

Image
Slipat och börjat förbereda vä. fram för svetsning.

Jag har även letat runt en del efter tidigare ägare och gamla bilder osv. Och har funnit att bilen har varit i släktens ägo sedan 1985 och den enda ägaren jag inte känner till ännu är den allra första. Verkligen kul att ta reda på historiken kring bilen! :) Mycket intressant!

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Fick hem detta verktyg igår som jag beställde från Svenska Volvo Amazon Klubben! Blir till och testa att ta av dörrsidorna med detta nästa gång jag drar ut till Amazon!

Image

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Blomquist »

Rutramssvetsning. Så här skulle jag ha gjort: borra ur punktsvetsarna ute i rännorna,
på bilen du har alltså. Därefter skulle jag försöka lägga kapsnitten där det blir minst synligt
(t.ex. där gummilisten täcker). Utifrån dina bilder verkar det som att skadorna är
ganska omfattande både på inre och yttre plåt så det går nog inte att bygga upp det
med exakt samma upplägg som från fabrik. Jag skulle försöka kapa ur och försöka
undgå att bända sönder alltför mycket av det som tas bort så att det finns något
att använda som mall när den friska biten skall kapas till.
Skall bli intressant att se hur du löser det.
(Han är allt bra snäll den där Janne.)
210 -64, 223 -68
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

PROJEKTETUPPDATERING 9

Haft mycket att göra + en del datastrul, men fick lite svetshjälp idag i alla fall av en polare med svets!

Image
Svetsar till bägge sidorna på frambalkarna.

Image
Högersidan lagad!

Image
Vänstersidan lagad!

Image
Fick även av dörrsidorna med det införskaffade verktyget.

Image
Hann även slipa och lägga på rostskyddsprimer på högersidan.

Hann inte så mycket mer idag, men polarn kommer och hjälper till igen och då hoppas vi få resterande ställen färdigsvetsade förutom runt framrutan som ev. får vänta lite till! :P

//John
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by daniel_sandberg »

Bra jobbat med renoveringen. Hoppas att det har gått bra med att byta ut rutramen =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Bjulle2
Posts: 59
Joined: Thu Jul 05, 2012 9:24 am

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by Bjulle2 »

Just nu står de still då de inte finns någon värme där jag håller till :evil:
Blir framåt våren igen dessvärre hehe
Volvo Amazon - "Stark som en elefant, smidig som en panter, skön som en venus, snabb som en svala, bekväm som en länstol"
MadeInSweden
Posts: 14
Joined: Mon May 19, 2014 6:13 am
Location: Kungälv

Re: Renovering - Volvo Amazon 1964 (13134 Vd)

Post by MadeInSweden »

Nu väntar vi på uppdateringar :)
Amazon 4D - 1961
Toyota GT86 - 2014
Audi A6 Allroad - 2004
Nissan GT-R - 2011
Post Reply