Amazon kombi -65 bra objekt

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by John »

Kul projekt :D
Bra att få lite inspiration till mitt nästa projekt en kombi som jag drog hem för ett tag sen ser nästan ut att vara samma färg som din
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Qallzar »

Här kommer ett gäng bilder på vad jag håller mig sysselsatt med.



Detta är jungfruturen med svetsen kan man säga, kanske inte är det bästa men ALLT är bättre än vad det var innan :D
Image


Image

så gott som färdig vänster
Image



andra sidan, bara det som var tydliga hål byttes ut
Image


Image


Image


Image

Ja korten är tagna av min mobil som är skit, ska jobba på något bättre... :oops:
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by 123GT »

Bilderna duger fint :) och utfört jobb ser kanon ut härifrån!
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Qallzar »

Tänkte se hur min högerskärm ser ut
Image



Halvvägs
Image



Ett par fläckar som ja lagt på lite citronsyra, hoppas det kan äta upp rosten i porerna.
Image



Kanske är räddningsbar?
Image



Jodå inga hål iaf.
Image



Det va dagens lilla pill i väntan på att svetstuben ska bli fylld...
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by 1964 »

ang Trädgårdsslangen alla amazoner som nya så som min 64 o 67 har 1 st röd slang orginal ,,sant,, vet inte varför om det är värme in eller ut men röd är den o i Trädgårdsslangen ,,, eller liknade slang material ,har även titta på en planz där en amazon röd ny ligger i bitar även där 1 st röd slang???
ang kardan tror jag du har en till en äldre amazon med gaffel i stöd lagret o det ska vara till tidiga amazoner ,du ska ha den med en gummi ring med fjäder i ,,fick leta länge innan jag hittade till min 64
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by 1964 »

ang montering av överväxellådan så ska du ha kvar den utgående drevet för hastig mätaren om du har combi har du en sedan som är original utan overdrive så flyttar du över drevet från orginal lådan för att få rätt km
så har det funkat för mej o ligger bra i km enligt gps efter provkörning,,glöm inte att byta den sista packningen som sitter o drevet en liten en med en fjäder runt
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Blomquist »

1964 wrote:ang Trädgårdsslangen alla amazoner som nya så som min 64 o 67 har 1 st röd slang orginal ,,sant,, vet inte varför om det är värme in eller ut men röd är den o i Trädgårdsslangen ,,, eller liknade slang material ,har även titta på en planz där en amazon röd ny ligger i bitar även där 1 st röd slang???
ang kardan tror jag du har en till en äldre amazon med gaffel i stöd lagret o det ska vara till tidiga amazoner ,du ska ha den med en gummi ring med fjäder i ,,fick leta länge innan jag hittade till min 64
Detta var en ögonöppnare. Finns formpressad s.k. elementslang och sådana har jag ägt i två varianter på B18-vagnar som jag då trodde var original.
Dessa slangar hör tydligen egentligen hemma på B20. Det skall var röd trädgårdsvariant på de modeller du nämner.
Om man skall var petig.
VP säljer en röd variant, fast den är inte räfflad så som mina har varit.
Och så är den säkert böjlig också, mina har som sagt antagit keramisk form.
210 -64, 223 -68
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by 1964 »

http://retrofolk.se/wp-content/uploads/ ... /motor.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

så nu en röd slang ej räfflad,,, o topp lock bultarna svarta,, väldig kraftig slang ,,är det värmen då som kommer i från motorn o är så varm att det behöver en kraftigare slang???? vp har räfflad slang röd till pv med b4b -b16 1954-1961 innan så var ju värme element tillval , denna bild är ju från en ny b18 1967 gt om jag inte har fel.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Blomquist »

Stämmer det. PV hade röda slangar (räfflade), kan hända man hade några km i restlager som man passade på att använda.
Senare Amazoner har som sagt två formpressade svarta slangar, de är i samma kvalitet alltså inte olika kraftiga.
210 -64, 223 -68
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Qallzar »

Intressant med den röda slangen, tack för den infon.

Kvällens jobb då:

Hittat ett hål i högerbak hjulhus, och boven verkar vara fästet till baksätet som det har börjat vid.
Image


fästet till stänklappen finns kvar...
Image



putsat av med lufthammarn.
Image


helhetsbild
Image


OK, klippte till en bit plåt
Image


Ritade av vart ja skulle kapa
Image


Kapat ur
Image


Ett par hål så man kan punkta smidigt
Image


Halvvägs
Image


färdigsvetsat
Image



slipat av lite
Image



Färdigt
Image



Blev helnöjd med resultatet :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Blomquist »

Grattis, fast nja inte riktigt. Det skall ju dit en trekantig plåtbit också. På bild 6 kan man se att rosten
har käkat bort en stor del av den. Jag gjorde nya och lyckades rädda/återanvända bultarna, men det
kanske du redan är på gång med. Dessa fästen tillhör några av rostfällorna i bakänden på stationsvagnarna.
Finns ju tyvärr en hel drös till. Under fästet till genomslagsgummit t.ex.
210 -64, 223 -68
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Qallzar »

hmm jo visst fanns det en välrostad bit som satt utanför och som var punktat runt de 3 skruvarna samt nedanför mot svängen, tänkte dock skita i den. Antar det va nån slags förstärkning men den känns lite overkill??
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Blomquist »

På min var den nästan hel på ena sidan och den var rätt tjock,
så jag antog att den behövdes. Svårt att gissa hur mycket
kraft området utsätts för när man håller på och jockar med
ryggstödet. Overkill kan ju mycket väl tänkas som du säger.

Man blir ju grön av avund när man ser hur lite rost du har.
På min är hela bakre nederdelen av hjulhuset i princip borta. Efter att plastic paddingen avlägsnats...
210 -64, 223 -68
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Qallzar »

jo det fanns vel någon tanke med det hela antar jag. Men jag tror det funkar utan, är ju inte några jätte belastningar vid just det stället och som sagt tidigare: mycket bättre än det va innan :D
Letade lite efter din tråd Blomquist men hittade den inte :wink:
att min skulle va bra e svårt att tro, just detta stället är vel inte helt utom räddning men det finns rostjobb så det blir över...
det finns fina lagningar med "ny" plåt som är ditmonterad med erm ja typ plastic padding här med :cry:
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Amazon kombi -65 bra objekt

Post by Qallzar »

Då har man tagit tjuren vid hornen o börjat med den värsta sidan-vänster och vänster bakre hjulhus. Tänkte att ta den först så jag kan kolla och mäta på den högra som är hyggligt intakt.

Jahopp kapat dän det gamla
Image



Den främre biten sitter där den ska
Image



Försöker få den bakre biten att stämma, mäter på högersidan så måtten stämmer överens
Image



Ritar vart jag kan kapa gentimot baksidan så jag får dän den gamla ruttna plåten
Image



Dags för kapning, kapar båda samtidigt så det blir bra passform kant i kant
Image



Image



Punktade första punkten efter att jag putsat av plåten från det gamla spacklet o färgen, blev förvånad när "plåten" började rinna iväg... massa tenn som fick värmas upp o avlägsnas med stålborsten
Image



Nu gick det bättre att punkta
Image



Ser hyggligt ut
Image



Skarven
Image



Helsvetsat och avputsat
Image



Fortsättning följer...
Post Reply