"Amazing" Amazon -67 Automatic

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

En liten uppdatering igen då :)

Har fått fatt i ett litet "sido-projekt" som så småningom ska försökas få till och monteras i Amazonen,

Som sagt bilen är en Automatare = Ingen växelspak "ivägen" så en tanke om att ordna fram en
Hel-soffa fram har funnits länge i planeringen, Sen häromdagen fick jag tag på detta. :P


Image

Image

Image

Image

Blir spännande att se vart det här slutar, Men tänkte iaf ge det ett försök, Så får man se :mrgreen:


////
Nennis
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by A-masen »

Det här är en gammal länk och jag tror inte att den är uppdaterad på många år: http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html
Men han beskriver lite hur man gör en helsoffa. I alla fall svetsarbetet på stommen. Stoppning och sadelmakeri kanske blir en lite svårare bit? Men det ger kanske några tips?
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Nu har man vart ute i garaget igen och påbörjat att plocka bort den andra sandplåten, (Går sakta men säkert framåt)
Denna sida så är själva delen som syns på utsidan väldigt fin, så att och funderade på att bara byta
delen som syns i skuffen (mot bakskärmen)

Så påbörjade att kapa bort den, Upptäckte dock att mycket var bort-rostat på delen som sitter i bakskärmen
som man fäster nya sandplåten i... Blev lite fundersam hur man ska ordna till det utan att behöva byta bakskärmsdelen?

Med andra ord utan att behöva sy dit denna del :)

Image

Så här ser det ut iaf..

Image

Image

/////

Nennis
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Hejsan!

Jag har dykt på ett problem med Amazonen, Det sitter en BW35 Automat låda i den och B20 motor, För ett tag sedan så ville den inte dra runt startmotorn när växelväljaren var på P inte heller om man provade på N. så jag kopplade förbi startspärren (så den går att starta med växel i t.ex )

försökt starta igång bilen nu ikväll men när jag vred på nyckeln så hördes bara snabba klickande, men motorn gick inte runt.
vet inte vad det kan bero på, fungerade när bilen ställdes in, och batteri finns.

Men jag tänkte iallafall göra i ordning, som det ska vara med nu startspärr, samt relä, när bilen ändå går igenom en renovering.

Är det någon som vet vad ska det vara för relä? Är det samma relä som till ljustuta/överväxel/backlampa ?


////
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Lars Bd »

Förmodligen beror klickandet på dålig kontakt, kolla batterianslutningarna. Reläet ska vara det du skrev.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Tackar för svaret Lars Bd, då ska det inhandlas ett nytt relä och startspärr och även lite mer plåt :)

Har som mål nu i sommar att den ska vara färdigsvetsad med allt som måste bytas, Och det är ju en hel del,

*Skärmbalk H+V,
*Torpedplåt H,
*Främre sidobalk H+V,
*Längsgående Balk V,
*Sandplåtar H+V,
*Framför bakhjul V
+ Några Små hål, Ett i Skuffen, Ett i kylarbalken

Och som nybörjare så tar det lite tid + Att man har en rygg som inte vill samarbeta, måste klura ut hur allt ska sitta och hur man ska montera det nya..

Va ute i garaget igår kväll och kikade hur man ska bete sig för att ta bort dom gamla skärmbalkarna, Ska man kapa bort längst med innerskärmen? kort sagt, lägga kapen (snittet) i skarven mellan skärmbalk och innerskärmen? sen sätta den nya ekonomiplåt delen uppifrån? Den nya plåten har ju en "läpp" som jag antar att man ska punkta fast upptill på hjulhuset? Eller ska den monteras underifrån?

Idag så ska jag försöka vända på bilen , ej varit startad nu på nått år, Kommer en bild update ikväll om Amazing vill hoppa igång :)


/////
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Hallå alla amazon vänner, jag har fått ett problem jag inte riktigt får bukt med.

Handlar om Brytarna, Klacken på brytarspetsen blir så varm så att klacken smälter bort = Brytarna öppnar inget,
om man ställer isär brytarna manuellt på 0,4, bilen går ett tag och misständer och går jätte dåligt, för att sen tvärdö.

Vad kan orsaka sådan värme så klacken smälter?

////
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by 46-68 »

Är tändspolen av rätt typ och hel? Olika typer av tändsystem har olika spolar och sätter man en spole med för litet motstånd i en bil med brytare bränner man brytarna, likaså om man glömmer förkopplingsmotståndet till en spole som ska ha det.
Klacken ska även ha lite brytarfett, går den torr nöts den ner.
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Tackar för svar!

Den spolen vi provade med kommer ifrån en likvärdig amazon, med B20 även den.
Kan dra hela historien istället för den snabba förklaringen jag skrev här ovan, :)

Försökte veva igång bilen , och den har stått nu i ca 2 år utan att ha blivit startad, Bensin kommer fram som det ska.
startade inte på första försöken så vi började felsöka, och kollade om den fick gnista, Testade först på stiften och där gav den inget utslag, Testade sen med att dra tändkabeln som går ner i locket från spolen, och då kom det en svag gnista, likaså tar man en mejsel och trycker isär nere vid brytarna så blixtrar det till,

Tog iallafall en helt annan spole (la den löst bredvid den monterade) samt annan kondensator, den startade men gick otroligt dåligt i Ca 10-15 sek för att sen tvärdö och rök massor och även hävde ur sig bensin ur avgasröret, försökte veva igång den igen direkt efter men inget livstecken.. Och öppnade fördelarlocken och såg att just det där med brytarna... Att dom hade gått ihop.. tog isär dom till 0,4 och testa igen med samma resultat, Rycker smäller, och går som en påse nötter..Och sedan dog igen..

Bort med locket och såg att brytarna igen hade gått ihop . Så tog och plocka bort brytarspetsarna helt och hållet och såg då att nocken var smält. :sad:

Så, för att få lite klarhet, hur vet man om det sitter förkopplingsmotstånd i bilen? vart brukar ett sådant sitta?
Har sett att vissa spolar har det "uppe på" tändspolen, Och det har inte den som sitter monterad i bilen, Kan det sitta någon annan stans?

Tändningen står rätt, och stift-kablar-Fördelarlock-rotor osv är ca 2½ år gammalt, Och bilen funkade klockrent när den senast kördes.

//////
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by A-masen »

Du har säkert läst på andra trådar här, men vi nämner det ändå. Fördelaren kan vara sliten. Känn på axeln, där rotorn normalt sitter. Kan du rucka axeln i sidled? Uppåt och neråt får det bara vara ett minimalt spel. Men i axeln i sidled får det inte vara något alls.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by QV »

En Amazonspole har inget förkopplingsmotstånd.
Ta en spole från en bubbla eller köp Biltema blå.
Om en tändspole vill ha ett motstånd så skall det vara rätt motstånd.
Ibland sitter de på spolen, ibland i motorrummet och ibland ligger de som motståndstråd i kabelhärvan....

Motståndets funktion är att skapa bättre gnista när startmotorn jobbar
Startmotorn drar ju ner batterispänningen till 9v eller mindre.
För att då få en fullgod gnista så kopplar man förbi motståndet när startmotorn jobbar

Det är inget fel på en Boschspole från 1965. Den är mycket bra till en B18 B20 och högeffektspole göre sig icke besvär
Har man trimmat hårt kan det komma andra "regler" men för söndagskörning finns det ingen anledning att byta ner sig från original.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by QV »

Om bilen "käkar" brytare så är kondensatorn dålig.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Tack och bock för alla tips och idéer!
Jag ska ta och beställa nya saker till hela tändsystemet tror jag,

Ny spole (Tänkte Biltemas blå)
Nya brytarspetsar samt kondensator.

Kvarstår felet så får jag försöka jaga rätt på en ny fördelare

stift och kablar får sitta kvar en stund till , Bilen kommer bara startas och vändas på så man får bättre ljus när man ska
ta tag och börja svetsa i skuffen.

//////
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Hejsan!

Nu så har det skett lite framsteg, har fått dit sandplåten på vänster sida.. Dock inte helt utan missöden, Men den sitter där iallafall, Högersidan måste jag ta och beställa en ny rep-plåt.. den som sitter på bakskärmen som man fäster sandplåten i, då den delen som sitter på bilen nu, är den lilla kanten helt obefintlig istortsätt :cry:

Har haft svetsen utlånad till en bekant som svetsat lite, sen nu lagom när en annan skulle använda den så var gasen helt slut :evil:
Så vi loppade dit den med flusstråd, så det är inte helt klart utan bara så den sitter där den ska , ska fortsätta bränna fast den så snart gasen är påfylld igen :P

Väntar även på paket ifrån CVI med lite nya grejer som antagligen kommer nu i veckan.

*Brytare
*Kondensator
*Startspärrskontakt
*Relä
*Repplåt mellan skärmkant Bak och dörr.

Allt för denna uppdatering, på återseende! 8)

////
sandplåt.JPG
sandplåt.JPG (2.52 MiB) Viewed 5003 times
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Va länge sedan man uppdaterade här, Men har iallafall fått dit sandplåten på Höger sida nu också (Passagerar sidan)
håller på för fulla muggar med att försöka färdigställa skuffen så den blir helt klar.
DSC_1040.JPG
DSC_1040.JPG (57.74 KiB) Viewed 4763 times
Ska målas inom kort med CA-primer och kittas samt toppfärg , men det tar jag när små hålen inuti blir igenlagda :-)

Är det någon som har förslag på vad för färg man kan stryka på? behöver inte vara något "speciellt" då det som sagt är i skuffen där
matta osv ska läggas.


på återseende!

//
Post Reply