"Amazing" Amazon -67 Automatic

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Blomquist »

Hade det varit min bil hade jag beställt hem reparationsplåt med riktiga pressningar.
Dyrt men trevligt.
210 -64, 223 -68
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Blomquist wrote:Hade det varit min bil hade jag beställt hem reparationsplåt med riktiga pressningar.
Dyrt men trevligt.

Ja den tanken har slagit mig, Om man nu gör så, hur ska man gå tillväga för att dels få loss den gamla plåten
och sätta dit den nya?

Har förstått att man ska borra bort punktsvetsarna ,
sitter dom hela vägen runt om Eller är det bara i framkant och så får man kapa loss resten ?

mvh
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by John »

Jag har bytt golv på min sedan och håller på och byta på min hgv har gjort på lite olika sätt.
På sedanen gjorde jag budget alternativet där jag gjorde ett verktyg av fyrkantsrör och några plattjärn som jag bankade ut pressningar i en vanlig plåt med

Image

Sen var det bara kapa och se glad ut och knacka till plåten så den passade

Image

På min HGV har jag köpt en dyr ekonomiplåt och borrat ur punktsvetsar men märkte igår att det bakre golvbaljorna sitter ihop under kardantunneln och tror även under upphöjningen under baksätet så där får man ändå kapa du kan se lite bilder på det i min tråd i custom showroom hur det ser ut.

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Richard.kl »

Tjena, några bilder på verktyget John pratar om. Och som som sagt är till stordel en ekonomisk fråga och hur illa rosten är.

ImageImage

Kanske skrivit detta förr men kör du kapade fjädrar eller sänkfjädrar? :)
// Richard


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Hejsan!


Tusen tack för alla fiffiga tips ang plåten!

Jag har suttit och filurat lite och det lutar ändå åt att köpa den Formpressade Baljan (Läs Dyra)
Ska försöka skrapa ihop lite pengar bara :D

anledningen till att det nog blir den är för att rosten är så pass så det går upp mot plåten på insidan av tröskeln
känns som det kommer bli mer bök att försöka forma en plåt som har bra pass form o.sv

Däremot så blir det kanske inte hela baljan som blir utbytt utan ungefär halva, sen den andra halvan ska jag försöka lappa
ihop hålet på andra sidan vid handbromsen, Ska ta och spendera en dag med rondellen med Grovrengörnings skivan och

vem vet då kanske de dyker upp mer oväntad rost :roll:

På återseende

///////////////////
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re:

Post by Nennis »

Richard.kl wrote:Tjena, några bilder på verktyget John pratar om. Och som som sagt är till stordel en ekonomisk fråga och hur illa rosten är.

ImageImage

Kanske skrivit detta förr men kör du kapade fjädrar eller sänkfjädrar? :)
// Richard


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hej!

Angående fjädrar så är det nog kapade på bilen, Var så här låg när jag köpte den..
Men min gissning så är de Vinkel-Harry som vart framme :lol:
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Hallå alla tokar!

Tänkte dela ,med mig av senaste inköpet

Knäckebröd å vatten resten av månaden :mrgreen:

Nej skämt å sido

va lika bra att slå på stort, så det blev 2st nya pressade golv Bak och även 2 Balkar...
så blir det fixat på viset det ska bli fixat.. Och så (förhoppningsvis) behöver man inte bry sig på X antal år.

Image


//////////
;)
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Amakombi »

Du gör helt rätt! och sen när man har färdig bockad plåt blir de jue än mer roligare att få den på plats.
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Amakombi wrote:Du gör helt rätt! och sen när man har färdig bockad plåt blir de jue än mer roligare att få den på plats.

Ja men precis! Kände lite som att det är bara dumt att hålla på att försöka ge sig på att Bocka plåt osv
och försöka få det bra , har ingen direkt möjlighet att bocka och sådant så det fick bli detta ..


En fråga ang golvplåtarna dock!

Jag tog ut en i garaget igår bara för att kika , Men nya plåten är ju på tok för stor!
Lägger man den mot kardan tunneln och ska luta ner den så slår den i dörrstolpen T.ex :shock:

Är det meningen att man ska mäta ut hur mycket man ska ha och sen kapa den nya plåten så den passar som handen i hansken?

////////////
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by John »

Japp de behöver kapas till för att passa //John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Hallå alla amazon vänner!

Dax för en liten uppdatering , Bilen har tyvärr landat lite gömd i garaget
men fick för mig att ta ett ryck med den häromdagen.

Som ni kan se högre upp så hade golvet kapas ut för att ersättas med nytt,
så det gjordes i måndags

[img=http://forumbilder.se/EC9A5/9prm0ssrufh ... ?width=150]

Ditsatt och kittat 8)

[img=http://forumbilder.se/EC9A5/sogepwb-ojc ... ?width=150]

Tog ut den en sväng så den fick lite frisk luft under hjulen :grin:

[img=http://forumbilder.se/EC9A5/sh4jiflgkms ... ?width=150]

Frontplåten nerslipad

[img=http://forumbilder.se/EC9A5/19-cvimw-rw ... ?width=150]

Har tatt och börjat kapa bort ena torpedplåten som ska ersättas med ny plåt (Skärmbalk ska oxå bytas, samma sak på H+V sida)

[img=http://forumbilder.se/EC9A5/lgopofzcnhb ... 631-no.jpg]


En snabb uppdatering om läget iallafall,

På återseende 8)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by QV »

golvplåten är en "universal" Amazon för att den skall passa automat som tydligen då har en annan kardantunel.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Hejsan!

Nu var det länge sedan jag gjorde någon uppdatering, Men allt eftersom vädret blir bättre så känner man mer och mer för att göra framsteg med amazonen..

Har gjort några ryck ute i garaget och Kapat bort rostiga delar som ska bytas ut mot nytt och fräscht ..

En stämnings bild :)

Image

Tvärbalk som numera är borta...

Image

Sandplåt bortkapad...

Image

Bakre del av tröskel borta, Hittade lite mini hål i den inre tröskeln likaså :(

Image


Som synes är bilen helt nerslipad Igen... Och jag har fått huvudbry om vilken färg den ska målas i, det står mellan

Original Mörkblå... Eller Den Grafit grå som kom på -64:orna (?)

Det var en liten uppdatering om vad som händer med "Amazing" förhoppningsvis så kommer nya plåten att svetsas dit snart.
så man kan fortsätta med nästa steg..


////
Nennis
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Richard.kl »

Kul att det går framåt, blir att jobba hårt nu så du hinner klart till sommarens körningar :D Ang färg valet så tycker jag den blåa med svart tak har sett ruskigt snyggt ut


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Nennis
Posts: 77
Joined: Thu May 16, 2013 9:59 am

Re: "Amazing" Amazon -67 Automatic

Post by Nennis »

Richard.kl wrote:Kul att det går framåt, blir att jobba hårt nu så du hinner klart till sommarens körningar :D Ang färg valet så tycker jag den blåa med svart tak har sett ruskigt snyggt ut


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ja det är härligt att man börjar få upp ångan igen, Och att solen värmer på lite 8)

ang det där med färg valet, så blir jag väldigt osäker hehe... tydligen så är det många som tycker att den var "häftig" i det utförandet den har haft, blå/svart så det gör det väldigt svårt :shock: Att den blev i dom färgerna var egentligen inte meningen. :lol:

Alltid vart svag för Amazoner i den Mellan-blå färgen , Och att slipa ner taket blev omständligt, så det var på den vägen det var :lol: Lite "Bus" Look så att säga..

Nu lutar det åt Grafit-grå med MK18 fälgar , Alternativt Breddade plåt med vita däcksidor .. det tror jag blir snyggt!

En stund kvar dock tills det beslutet ska fattas (Tack och lov) :P

////

Nennis
Post Reply