Nu har det blivit en bruksbil =0)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Hämtade ett paket från Bussgods idag...

Image

Image

Ska montera dem under de närmaste veckorna................ ;)
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by AMZN65 »

Fråga: Hvilken dekkdimensjon er det og er bilen senket med senkefjærer? Fint utseende :)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by granfot »

Berätta gärna hur det gick med innerskärmarna, är lite inne på att skaffa såna med eftersom jag kör min året runt.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

AMZN65 wrote:Fråga: Hvilken dekkdimensjon er det og er bilen senket med senkefjærer? Fint utseende :)
Tack! :D Det har KPZ 5.5 fälgar med 185/65-15 däck på just nu, men kommer förmodligen köpa 195/65-15 nästa gång jag måste byta däck. Vet inte säkert om det har sänkts, jag har inte sänkt det i alla fall. Jag vet inte hur man ska kontrollera om det har varit :S

Image

Denna helg är jag upptagen med att ge området ett andra skikt av underredsmassa innan jag monterar de innerskärmarna...

Image
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

De är monterade, tog mig ungefär tre timmar. Det var lite krångligt, en värmepistol och mycket tålamod krävdes för att få dem att passa ordentligt, det svåraste var att få en bra passform runt hjulhus kanten. Jag använde skruvarna och brickor jag hade kvar från stänkskyddet monteringssats för att fästa innerskärmarna till chassit, tre på varje sida.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Körde idag .. ljudnivå har också minskat lite :D men inte från den dubbla SU: s 8)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by A-masen »

Berömvärt! Du har förlängt livet på din bil.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Torbo »

Det skal bli spennende å se hvordan funksjonen er etter 50 år?
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by AMZN65 »

Har du benyttet noen form for fugemasse eller tettemasse mellom kanten på plastskjermene og hjulbuene i ytterkanten?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Arne »

Jag har likadana innerskärmar med är inte i läge att montera dessa ännu.
AVG
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

AMZN65 wrote:Har du benyttet noen form for fugemasse eller tettemasse mellom kanten på plastskjermene og hjulbuene i ytterkanten?
Innan jag monterade dem rostskyddsbehandlad jag hela området och gav det ett tjockt lager av underredsmassa. Lyckligtvis hade den tidigare ägaren monterade nya framskärmar och lamppotta etc och hade inte kört den under vintern så att de inte har utsatts för salt på vägarna. Jag gjorde inget extra på skärm kanter, de knäpps på och är lätt att ta bort för periodiska kontroller.
Torbo wrote:Det skal bli spennende å se hvordan funksjonen er etter 50 år?
Jag kommer inte vara här i 50 år så jag bryr mig inte :lol: i alla fall tror jag att de kommer att vara i bättre skick med än utan :wink:
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Dubbdäck på..tur med vädret igår,. tog en eftermiddag tur till Caltex-macken i Mörarp :grin:

Image

Image

Image

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by A-masen »

Vackra bilder på en vacker bil. Skulle kunna vara som ur en film i sextiotalsmiljö.
AMZN65
Posts: 98
Joined: Sun Dec 25, 2011 1:59 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by AMZN65 »

Utrolig flott å se.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Tack! :grin: Sedan jag har ägt den är jag förvånad om hur många folk stannar och har tid för en trevlig pratstund med mig om bilen, kan vara på en bensinmack eller på parkeringen vid Citygross. På vägen får man alltid tummen upp från andra bilister :D
Det verkar som alla över 50 att ha ägt en Amazon här i Sverige :lol: Jag är säker på att ni alla har haft samma upplevelse :grin:

Min är inte en utställningsbil bara en hyfsat bra bruksbil och jag har inga avsikter att ha den stående i ett garage i tio månader av året .. jag ska köra den, fixa till och reparera den om och när det behövs :grin:
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Mats »

Riktigt trevlig läsning om din fina bil.
Har en Amazon som "sommarbil" (ståendes i garage 10 månader om året) :oops: , men funderar på att skaffa ytterligare en Amazon som bruksbil.
Lycka till med din bil och ha roligt med den ! ;)

Mvh Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Post Reply