Nu har det blivit en bruksbil =0)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Köpte min Amazon för några månader sedan .. har nu sålt min Mitsubishi Pajero som jag hade ägt i sju år så nu måste den Amazon ta sin plats som en bruksbil :grin: Ärligt sagt jag äger två motorcyklar eftersom jag gillar att köra på två hjul ofta och jag gör det året runt om möjligt men den Amazon kommer att vara min enda bil. Jag ser egentligen inga problem med det och tur att bilen har en B20 med överväxel :D .. Det passar landsvägarna och på mer öppna vägar har inga problem med cruising mellan 100-120..drar mellan 0,8-0,9 ..helt ok med mig, speciellt efter att har ägde en Pajero

Image

Image

Image

Image

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by 123GT »

Wow :O den ser ju väldigt fin ut härifrån, grattis ! :) Så bara att njuta av Amazon upplevelsen nu då, eller har du några "måsten" med bilen?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Hej och tack, ja det finns ett par saker kvar att göra på det. Den tidigare ägaren hade en hel del nya golv och andra chassi delar svetsade men bara målade det i rostbeskyddande grundfärg eftersom han körde den bara under sommaren. Jag ska köra det året runt så just nu håller på med ett skitjobb .. underredsmassa !!!

Image

Image

Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Hasse63 »

Lägg på ett lager täckfärg för grundfärg är inte tät. Ser bra ut för övrligt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by cll05002 »

Fin bil, har alltid velat ha en röd Amazon, men det blev en grafitgrå istället.

Jag brukar spruta tunnflytande hålrumsvätska som primer före det tjocka rostskyddet. Det kryper in bra. Viktigt att låta det torka en dag eller mer före man lägger på nästa lager.

//Christian
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Det saknades säkerhetsbälten och har tålmodigt väntat på att få mig en uppsättning i bra skick..Lyckades få dem från en kille i England förra veckan inklusive alla fästen och bultar ..F*n vad nöjd jag är :D Total inclusive frakt 700kr

Tog mig en timme att montera :mrgreen:
Image

Image

Image
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Nya stänkskydd fram och bak monterade :O :lol:

Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Arne »

Då du har tänkt använda bilen som bruksbil så är ett bra tips att montera innerskärmar på bilen.
AVG
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Jag har funderat på detta ämne och vet inte vilken är bäst, plast eller aluminium som tillverkas av Lokan :S
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by peoa »

Grattis till en riktigt fin bil!
Snyggt med rött!
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Tack! peoa...idag var ett besök på verkstaden, ägaren är själv en amazon entusiast och gör alla reparationer själv. Han är från den gamla skolan .. inte många kvar...

Image

Ett nytt bromsok fram och en bakbroms justerare senare ....

Image

Image

Image

Handbroms justerades .. faktiskt fungerar nu :D Bromsar kändes mycket bättre efter .. Jag tycker att eftersom jag har ingen servo det är viktigt att allt med bromsarna fungerar så bra som möjligt.
Anders67
Posts: 6
Joined: Fri Jul 26, 2013 7:56 am

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Anders67 »

Verkligen fin bil.. tycker mig känna igen järnvägsstationen som skymtar i bakgrunden på en av bilderna :). Vilken verkstad var det du åkte till och var ligger den? Bästa sättet att hitta bra verstäder är via rekomendationer!

/anders
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Det var hos C.H. BIL O SERVICE AB i Sösdala :grin:
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

En av mina bakljus glas var sprucken hittat någon som hade några reservdelar till salu så köpte några fler delar.. :roll:

Image

köpte en fläkt switch ... bara för att jag tyckte det var roligt :lol: 60 talets custom hehe! eller när var sista gången du såg en "Skåne Vapen export" flasktopp limmad till en plastknopp :lol:

Image
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Shit! första problemet .. batteriet urladdat under natten så bilen startade inte, bil var okey dagen före .. laddat batteriet och lämnade bilen och tog min hoj för dagen. Hemma igen och testade..inget bara svagt ljus. samma problem sedan försökte ladda igen men fungerade inte, laddare visade endast tre lampor efter åtta timmer.Det är en Branford batteri, typen med vatten och medan det var på laddning jag märkte bara fyra av de sex cellerna hade någon aktivitet .. bubblande...Jag gissar att batteriet är körd :( Har ingen voltmetrar att kolla läget så nu blir det att köpa ett nytt batteri och sedan få generatorn kontrollerat och resten av elsystemet :roll:
Post Reply