Nu har det blivit en bruksbil =0)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Nytt batteri köpt ;) Testade det och bilen startade utan problem med så klart. Den gamla var en Branford 12V 60Ah 450A och den nya är en Tudor Technica 70AH 540A Och passar perfekt, bör lägga lite krydda i det området.

Image

Måste bara få generatorn testad, har kontrollerat alla kabelanslutningar och de är ok. Om generatorn är ok och problemet återkommer då antar jag att det måste finnas en jordning problem någonstans eller :?: vi får se :S
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Körde till C.H. Bil o Service i Sösdala, han kollade generatorn och laddningssystem..allt ok..Han kollade också det gamla batteriet och bekräftade mina misstankar att det var körd. . . . . så för nu är jag tillbaka på vägarna :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by A-masen »

Amma122s: Du sa att ditt förra batteri var ett sådant man fyller i vatten. Det måste väl ha varit ett väldigt gammalt batteri? Så kallade "underhållsfria" (betyder att man inte behöver fylla i vatten) har ju funnits gott och väl i 20 - 30 år. Visst kan det finnas med påfyllningsceller, men jag tror det är väldigt ovanligt. I alla fall som bilbatterier.

Du har nog gjort ett gott val med ditt batteriköp. I alla konsumentupplysningar om bilbatterier heter det oftast att man skall köpa ett batteri av något välkänt märke för att känna sig trygg med kvalitén.

Lite överkurs: Jag är lite "yrkesskadad" och har jobbat en del med batterier i backup-anläggningar i telestationer etc. etc. Sådana batterier som man fyller på destillerat vatten heter på fackspråk Friventilerade batterier.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Det kom med bilen när jag köpte den .. ingen aning om hur gammalt det var ??? Verkar som om det var batteriet eftersom bilen har varit ok sedan :D

Lyckades få fyra billiga fälgar häromdagen .. måste bara få dem blästras och lackerad :grin:

Image
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Har haft ett litet problem med vatteninträngning .. hade vatten som kom in i coupen vid mina fötter och i tröskeln på ena sidan. Trodde det kom in genom tröskelns dräneringshål :sad: äntligen tror jag att jag har hittat orsaken :wink:
Det fanns två små hål någon borrade i Hjulhus nära pedalerna av någon anledning och inte var förseglade och tätningslist mellan skärm kaross saknades. Har reparerat hålen och nu har en ny tätningslist att jag ska montera .. hoppas det löser problemet.
Nu måste hitta läckan i bagageutrymmet :roll: :lol:

Har köpt vindrutan tätningsmedel så kommer att göra det också innan vintern :grin:

Excuse any mistakes..am trying my best :lol:

Om allt misslyckas kommer jag att döpa min Amazon U-45 8)

ps. Kan vara att jag har hittat en 1966 grill :O ..verkar ganska svårt att få tag på, var för mig i alla fall...
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Fick det idag, en kille jag kände kontaktade mig, han hade en grill extra att sälja :D Tvättade och polerade dem upp lite..

Image

Image

Detta kom med i köp .. denna grill emblem. "Tafikförsäkringsanstalternas Förtjänstmärke.. 10 Skadefria år"
Någon som vet något om dessa ??
Image

Den '66 grill monterad ... nöjd ;)

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by A-masen »

Jag vet inte så mycket detaljer om märket, men kommer ihåg att det fanns på 50 och 60-talet. Möjligen var det så att man själv fick "söka" om att få det. Naturligtvis måste man ju kunna styrka att man var skadefri. Men det var ju bara att kolla i försäkringsbolagets arkiv. Förr fanns det ju ett antal sådana kylarprydnader att sätta på sin bil, MHF, KAK, M etc. etc. Sedan var det ju många som inte nöjde sig med bil och motorrelaterade symboler. Lions Club och liknande, båt- och idrottsklubbar etc. etc. förekom säkert som kylarmärken. Den som inte kunde "skryta" med några av dom här "högstatusmärkena" av metall fick nöja sig med en majblomma! :-)
(Det fanns alltså en bilvariant av majblomman, av lite styvare papper, ca 12 - 15 cm i diameter, avsedd att monteras på bilar)
Både bil- och motorföreningar tillsammans med majblomman blev ju så småningom klisterdekaler i stället för metallmärken.
En Googling på nätet visar att Tafikförsäkringsanstalternas Förtjänstmärke förekommer mest på Tradera numera. Det måste ju betyda att det är ingen garanti för att en tidigare bilägare till just en speciell bil har haft märket. Märkena kan ha roterat på köp och säljmarknaden under en längre tid. (Men det är ju inget som hindrar att ditt är äkta. Tidsmässigt stämmer det ju.)
Men det är ju en kul "ploj" om man vill försöka behålla bilen i ett tidstypiskt utseende. Putsa upp den om det går.

Förklaring på förkortningarna häröver. MHF: Motorförarnas HelnykterhetsFörbund. KAK: Kungliga AutomobilKlubben. M: Motorförarnas riksförbund.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Tack för intressant bakrund historia med emblemet :grin: Det finns så många saker från den tiden som nu har försvunnit i dagens bilismen världen .. faktiskt det mesta i livet idag .. Idag är det klistermärken eller plast och ingen uppmärksamhet på detaljer.
Jag växte upp på sextiotalet och sjuttiotalet om än i England och komma ihåg alla de bra saker och har sett utvecklingen fram till dagens tider .. och i min mening är det inte så bra som det var.

enkel jämförelse mellan då och nu ..

Image
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Blev en trevlig helg i Falkenberg :wink: ... synd det öste ner med regn på väg hem till Skåne idag :roll:

Längs den gamla kustvägen nära Falkenberg
Image

Tillbaks i Skåne
Image

ps. Mitt försök till att hitta och bota problemet med vatteninträngning har lyckats till ca 75% Nästa job är att täta framrutan och ersätta gummitätningen runt bagageutrymmet.
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Tjoho!! :wink:

Image

Har bestämt mig för dessa....

Image
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by peoa »

Har också haft mina funderingar på att montera innerskärmar. Berätta gärna hur du gör för jag får för mig att det är lite pilligt.
Lycka till!
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Jag har hört att de är lite krångliga att montera också men skulle hellre tillbringa en eftermiddag för att montera dem än veckor eller månader att reparera rostskador.. :wink:
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by peoa »

Jag håller absolut med. Min bil kommer inte rulla på vintern så jag vet inte om det gör någon skillnad för min del.
Men du som använder din bil året runt gör nog klokt i att montera innerskärmar. Men som sagt lägg gärna upp en beskrivning hur du gör med lite bilder :grin: .
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Jag ska :wink:

Vad fint väder vi har idag :D

Image

Storebror :lol:
Image
Amma122s
Posts: 147
Joined: Fri May 10, 2013 8:40 pm

Re: Nu har det blivit en bruksbil =0)

Post by Amma122s »

Hämtade mina stålfälgar idag redo att montera dubbdäck :D

Image

men... märkt att en av dem var en KPZ 4,5 tums aaaaaargh!! :shock:

Image

Image

Image

Lyckligtvis hade killen en 4 tums stålfälg att han kommer att få klart för mig nästa vecka :grin:

Vilka amazoner var utrustade med 4,5 tums stålfälgar .. Amazon kombi ?? I alla fall har jag ingen användning för det .. kanske hänga den på väggen som ett konstverk. Har ingen aning om vad det är värt.
Post Reply