Ester, Ljusgrön Amazon -66

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej igen.

På sommarens klubbträff i Västervik använde vi min -60:a Sport. Det var väldans kul och träffa likasinnade fantaster, pratade om allt från finsk lättöl till olika renoveringstips. Lärde känna nytt folk, både svenskar och medlemmar från öster. Kul var det och det gav mersmak.
Då nästa års klubbträff (2014) kommer att hållas på andra sidan vårt land blev jag dock orolig att köra så långt med min gamla Amazon så vi pratade om att skaffa en modern Amazon. Då vi helt otroligt kom på andra plats i Amazonrallyt och fick välja ett pris som belöning så valde jag en yttre backspegel, tänkte att detta var första delen på den nya bilen.

Senare på sommaren köpte vi en modern bil, en 66:a, andra brukaren på bilen.

Image

Image

Image

Grön inredning i bra skick, förarstolen behöver lite omsorg.

Image

Ett innertak som är helt och fint.

Image

Ett extra hyllplan under ratten. Även korg fanns i bagageutrymmet och en konsol över kardantunneln, där tyvärr en klocka saknas.. Prylfack på instrumentbrädan finns också.


Tanken är att bilen ska uppdateras lite med nyare delar som typ växelströmsgenerator, säkrare rattstång och sånt. Om tråden inte passar här i Original så får jag be admin att flytta tråden.

Image

Så här såg bilen ut innan den ställdes in i garaget. Nu håller bromsarna att ses över och en ny rattstång och styrsnäcka renoveras för att monteras dit. Sedan skall främre golven lagas, framskärmar lagas, karossidan framför vänster bakhjul och tröskel bytas ut.

//Jörgen
Last edited by Jugge-1960 on Tue Dec 10, 2013 9:36 pm, edited 2 times in total.
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Ljusgrön Amazon -66

Post by olleholm »

Nog går det att köra till Strömstad med din 1960a,vi tänker åka med 57an,och vi har 94mil att åka dit,och sen hem tillbaka.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ljusgrön Amazon -66

Post by Fredrik Lofter »

Fin bil! Gillar kombinationen ljusgrön lack och grön inredning. Är det en fläkt till bakrutan man ser på hatthyllan?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej.

Ja, det är en fläkt för bakrutan, både värme och blås. Den har nu plockats bort då det såg rätt klumpigt ut. Finns nerpackad för att sparas liksom resten av det jag monterat bort. Och fläkten hoppas jag inte kommer att behövas då bilen ju bara ska rulla på sommaren.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ljusgrön Amazon -66

Post by QV »

Fläkten behövs på hösten, det har jag märkt rent praktiskt.

Så brukar man inte bilen på vår/höst så behövs ingen fläkt om man tycker att den stör.
För mig som gärna brukar bilen så beövs den, tillsammans med AC (alla fläktar på fullt, full värme, full kyla) så får man bort fukten fort.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
HPA
Posts: 3
Joined: Mon Nov 04, 2013 6:54 pm

Re: Ljusgrön Amazon -66

Post by HPA »

Jaha, nu är väl pärlan nerplockad? :)
/Peter F.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Inte riktigt. Håller på med bromsarna nu och ska sedan byta ut rattstången och styrsnäckan till en som är lite modernare, säkrare.
Sedan blir det att fixa framskärmarna och golvet.
Har just nu en lite svacka i renoveringen, men efter helgen skall det väl komma lite bilder på uppfräschningen av bakre bromsarna.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Ljusgrön Amazon -66

Post by Blomquist »

Hej, jag tror inte du behöver byta snäckan för att
montera delad rattstång. Men det kanske finns varianter på snäcka
som jag ej känner till. Någon med snäckexpertis kanske kan fylla på.
210 -64, 223 -68
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ljusgrön Amazon -66 Numera kallad "Ester"

Post by Jugge-1960 »

Hej.
Det var ett tag sen sist, haft lite svårt med orken, men nu har det lossnat!
Håller på med bromsarna, först ut var de bakre bromsarna. När jag tog bort trumman på vänster sida såg det lite konstigt ut vid bärarmen.

Image

Infästningen på bakaxel som håller gummit till bärarmen hade rostat sönder på båda sidorna. Likaså hållarna för bromsrören och nedre hållarna för fjädrarna.
Det blev till att snygga upp en annan bakaxel som jag hade liggandes från mitt Tradera-fynd.

Image

Nya bromscylindrar, slang och rör är monterade. Olja utbytt.
Fick även laga hålen för bärarmarna i karossen, dom var uppförstorade och ovala.
Men till slut kom allt på plats, det känns skönt!

Image

Image

Nästa steg blir att montera ihop bromsarna, med början på vänster sida. Här har jag gjort ett litet smörgåsbord med nya eller renoverade delar.

Image

Ha det gott därute!

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
HPA
Posts: 3
Joined: Mon Nov 04, 2013 6:54 pm

Re: Ljusgrön Amazon -66, Ester

Post by HPA »

Hej Jörgen!
Ester var ett passande namn.
Det är kul att se hur den gamle trotjänaren får nytt liv, men varken du eller jag anade hur det såg ut innanför bromsarna.

Jag följer ditt projekt här med stort intresse.

God Hjul
/Peter
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ljusgrön Amazon -66, Ester

Post by Arne »

Brickorna under filtringshållaren som sitter på bromsskölden ska vara under bromsskölden, det ser ut som du monterat dessa framför bromsskölden. Det som händer är att bromstrumman börjar ta mot bromsskölden.
AVG
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ljusgrön Amazon -66, Ester

Post by Jugge-1960 »

Ja Peter, man kan aldrig veta. Men jag har inte hittat några fastrostade bultar ännu, allt ser bra ut.
Och namnet borde vara Ezder, men Ester är ju lite vanligare.

Arne, vet inte riktigt hur du menar. Mellan bakaxeln och bromsskölden ska det bara finnas justermellanlägg. Jag fotade hur det satt ihop innan och jag antecknade även, så det sitter som det gjorde innan.

Sedan en liten bild av kvällens jobb, montering av backar på vänster sida och handbromsvajrarna.

Image

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Pälle »

Trevlig färg hon har, Ester!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by Jugge-1960 »

Hej igen!

Jag har inte tappat intresset utan haft ont om tid att uppdatera här.

Körde med bilen efter nyår, det var barmark och riktigt kul. Bakaxeln och bromsarna fungerade fint.
Sedan åkte hon in i garaget för nedplockning.

Image

Jag hade lite hjälp i garaget av en väldigt nyfiken son, och väldigt duktig.

Image

Ser lite naken ut så här, men det är bara att börja. Alla skruvar lossnade fint och dom ska återanvändas igen efter uppfräshning.

Image

Det första jag gjorde var att laga infästningen för framskärmen. Framskärmsbalken på vänster sida var bytt sedan tidigare, riktigt bra gjort men hade rostat ändå. Så jag bytte ut plåt på ovansidan.

Image

Jag böt även plåt för infästningen av fronten på båda sidorna, en bit på 5 cm. Ester ser väldigt bra ut i plåten.
Nästa projekt med rostlagningen var golvet på vänster sida. Vi fick med golvplåtar och torpedsidor vid köpet av bilen så det finns väl massor av rost där.

Image

Ser inte så trevligt ut detta, dämppapp och svart smörja, men skenet bedrar. Efter att ha tagit bort pappen och tvättat av golvet såg det inte så tokigt ut. Även plåten där helljusomkopplaren sitter är helt rostfri.

Image

Golvet var lagat sedan tidigare med dubbla plåtar så det hade rostat bakom, men det visste jag ju om. Efter lite kapande blev det så här.

Image

Image

Här har jag lagat balken, på sidan och locket.

Image

Sedan hittade jag lite rost vid ytterkanten av golvet mot torpedplåten. Bara att skära bort och ersätta.

Image

Här syns det hur fin A-stolpen är, aldrig rostlagad. Tack vare tectyl i dörrstolpen!

Image

När plåtbitarna var ditsvetsade och klara upptäckte jag mer rost, bara att kapa ur mera...

Image

Så här blev slutresultatet.

Image

I bakre golvet var en bit pålagd med överlappande skarvar. Varför den biten var bytt vet jag inte, men jag böt bort biten i alla fall. Känns trist att ha den kvar när man ändå håller på. En liten bit bakom lagningen var lite dålig så den åkte bort den med.

Image

Image

Efter lite trixande kom den nyp plåten på plats. Plåten tog jag från hatthyllan på reservdelsbilen, Traderafyndet, även kallad "Spökbilen". Bra att ha extra plåt ibland...

Image

Och efter svetsning och slipning så var golvet på vänster sida klart.

Image

Det blev många bilder, men det kanske inte gör något.
Näst på tur står golvet på höger sida, det är nog lite finare.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
HPA
Posts: 3
Joined: Mon Nov 04, 2013 6:54 pm

Re: Ester, Ljusgrön Amazon -66

Post by HPA »

Det är med glädje jag ser hur du jobbar fram bilen igen. Det var ändå mer rost i golvet än jag trodde, men jag visste ju inte allt om bilen eftersom det inte varit min.
Kul att se bilderna - keep up the good work!

/Peter
Post Reply