Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vit/svart 58:a

Post by Arne »

Skåre wrote:Är det någon som vet mer exakt vilken gul färg det skall vara på fläktbladet. I helgen så blev den inte målad för jag visste inte vilken färg det skulle vara och fick inte till det bra. Vore mycket tacksam för hjälp. Framvagnsbalken var jag inte heller säker på riktigt hur den skulle vara, men jag har för mig att de brukar vara grå så jag körde på en ljusgrå nyans som jag tyckte funkar.
Har för mig att Volvo BM gul är i det närmaste identisk färg.
AVG
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Arne wrote:
Skåre wrote:Är det någon som vet mer exakt vilken gul färg det skall vara på fläktbladet. I helgen så blev den inte målad för jag visste inte vilken färg det skulle vara och fick inte till det bra. Vore mycket tacksam för hjälp. Framvagnsbalken var jag inte heller säker på riktigt hur den skulle vara, men jag har för mig att de brukar vara grå så jag körde på en ljusgrå nyans som jag tyckte funkar.
Har för mig att Volvo BM gul är i det närmaste identisk färg.
Japp, jag målade min fläkt med Flüggers 1-komp BM gul och det har hållit bra och kulören stämmer tämligen bra med originalet.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Om jag inte är fel ute så finns det två sorters BM-gul eller kanske ännu fler? Jag var och frågade den lokala lackfirman om de kunde ordna fram lite BM-gul färg åt mig men de visste inte alls hur den skulle se ut, bara att det skulle finnas en gammal och en nyare variant. Så ni som har köpt BM-gul har ni köpt den direkt av Volvo?

Vad som hänt;

Vänstersidan fram är klar, och jag har börjat med högersidan. Den sidan var lite värre och det räckte tyvärr inte med att byta bara tvärbalken. Infästningen till den var riktigt dålig på båda sidor så jag fick skära bort och skarva plåt både i tröskeln och balken. Detta gjorde att det tog lite mer tid än vad som var tänkt och jag kunde inte få färdigt golvet, den färdiga golvplåten från VP är ditsvetsad, nu skall en bit ovanför den bytas så är höger fram också klart. Min telefon dog lagom tills jag kom dit så jag har inga bilder på hur det såg ut. Testade att punkta fast golvet ovanifrån på högersidan vilket var betydligt trevligare än att ligga på golvet under bilen och svetsa. Bakre golven är jag inte riktigt säker på hur jag skall göra med; om jag skall byta hela, delar, eller bara laga upp hålen som finns.

Jag har dessvärre inte kunnat göra något på bilen på några helger nu heller eftersom han som äger garaget var tvungen att använda det för att laga sin egen bil. Det blir helt enkelt för trångt att hålla på med två bilar samtidigt. Efter att julen är avklarad räknar jag med att kunna komma igång igen (lagom tills vi firar ett år ihop).
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by American Volvo Sport »

Skåre wrote:
Image


Hej Skåre,

ska du hålla kvar org innerskärm m fäste ? = hoppas det.

Tycker det är synd närr dom bytts, så org skärven mm forsvinner.

Fint jobb du gör på bilen.


Jens Christian
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Rolf »

Fint jobb Skåre, bra motivering for mig själv om inte annat.

Jens, vad menar du med skillnad på innerskärmarna? Har du bilder?
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by American Volvo Sport »

Rolf wrote:
Jens, vad menar du med skillnad på innerskärmarna? Har du bilder?
Skåre wrote:
Image

Hej Rolf, som du ser på Skåre,s bild är inner skärm & övre del av skärm fäste 2 olika delar = framre & bakre delen av innerskärm närr bilarna blev byggd.

Närr bilarna har renoverats svetser alla in såne aftermarket / repro delar som inte har denne skärven / samling.


Image



inner skärmen har ochså 2 hål for runda gummi proppar (m Volvo & del nummer ingjuten) inte ens dessa blir borrat, och återmonterat :roll:

vet inte om dessa 2 ochså satt på tidiga B16 bilar ? men alla B18 & 20 modeller hadde dom.

Min bil har tyvärr ochså såna aftermarket inner skärmar (monterat 1978) men jeg fundera på att återställe dette, efter som bilen ser MYCKETT mera original & korrekt ut 8) m skärven på plats.

Härr ses en original bil/innerskärmar m org skärv/samling, och dom 2 hål for gummi propparna =

Image
Image
Image
Image






Jens Christian
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

...Min första tanke var att byta skärmbalkarna (så som alla andra gör) överdelen på dem har lagats någon gång för länge sen och är skarvad på i 1,5 decimeter långa bitar så den är inte så fin. Efter att ha funderat så ändrade jag mig och kom fram till att inte göra det. Rundningen inne i motorrummet kommer jag aldrig mer få till på samma sätt om jag svetsar och inte heller skarven som du nämner. Förutom översidan är de dessutom ganska så bra, det är bara lite rost där huvfjädern tryckt mot skärmen och någon tidigare ägare nöjde sig med att skarva över lite ny plåt över det rostiga. Så istället skall jag slipa ner fogarna och försöka snygga till dem.
Samma sak tänker jag om innertrösklarna, det finns nya trösklar att köpa men inte med de stora öppningarna i som jag har i mina. De jag har är på gränsen, kanske lite för dåliga egentligen men de får vara kvar. Jag har gjort mitt bästa för att laga dem så osynligt som möjligt men det är mycket plåt i dem som är riktigt dålig och svår att svetsa i. Överlag så vill jag ju inte byta det som inte måste bytas och jag lägger hellre ner extra tid på att renovera än bara slänga bort. Golven var dock så dåliga fram att de var nödvändiga att byta för att få till bra och där kapade jag hela vägen bak till stolsfästena för att få samma på båda sidor.

Tack för berömmet, jag har aldrig renoverat någon gammal bil förut så beröm från er som har det känns extra roligt...
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Rolf »

Tack Jens för bra beskrivning, nu hänger jag med. Intressant.
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by American Volvo Sport »

Rolf wrote:Tack Jens för bra beskrivning, nu hänger jag med. Intressant.

Hej Rolf, det var så lite. Har altid undrats över at folk som gör SÅÅ fina renoveringar misser dessa 2 vigtiga detaljor.

Många kaper av innerskärmar som LÄTT kunne ha fixats.

Volvo sållde både övre delen som skärman fästnas i, och nedre/bakre balken som res del.

På andra bil forums kaper folk rask sönder nya plåt delar, och svetser in org avkapade delar, om det e nån detalj på den nya delen som inte är korrekt.



Jens Christian
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

I mellandagarna blev det lite tid att ägna sig åt amazonen igen. Båda golven fram är nu utbytta mot nya.

Image

Bakre golven var ganska dåliga.

Image

Även höger tröskel var bedrövlig, vänstersidan däremot är i princip felfri och kommer klara sig med lite ny färg.

Image

För att inte byta ut saker i onödan och bevara så mycket som går på bilen valde jag att laga balken inne i tröskeln på högersidan, glömde visst ta kort på det. Även golvet bak lagades istället för att byta ut hela golvpanelerna. Det visade sig att bitar som jag kapat bort från främre golvpanelerna fungerade att laga de bakre med.

Image

Den "nya" tröskeln som skulle på bilen hade legat väldigt länge på lager så innan den kunde monteras fick den slipas ren från ytrost och grundas.

Image

Lite inpassning, svetsning och slipning senare så satt den nya tröskeln på plats, den bilden verkar av någon anledning inte vilja laddas upp...
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vit/svart 58:a

Post by Arne »

Jag kan inte se bilderna du laddat upp. Något har blivit fel.
AVG
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Bilderna syns finfint i mobilen iallafall.

Härligt att du fått ordning på golven :) Nu är den på väg att bli en bil igen!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Nu är den definitivt på gång ja, i helgen blev det lite mer gjort på den. Först en bild på den färdiga tröskeln, från förra helgen.

Image

I helgen skulle jag bara byta lite plåt i bakskärmen, men som vanligt så hittades lite mer som måste åtgärdas. På bilden ser den betydligt bättre ut än den är men sandplåten var sönderrostad i botten och ovanför hade det rostat hål i plåten.

Image

Så det blev till att kapa ur lite, både i hjulhuset, golvet och skärmen. :sad: Hjulhuset såg ganska bra ut ända tills man skrapade i tectylen då visade det sig att plåten var lagad med ny plåt över gammal rostig, tyvärr ser det likadant ut på andra sidan och i framkanten av hjulhuset.

Image

En nytillverkad plåt inpassad.

Image

Hela bakskärmen ihopsvetsad, det blev kant i kant och punktad med någon centimeters mellanrum, kommer tennspackla fogen senare, den är inte färdigslipad på bilden.

Image

Jag svetsade även upp och slipade in plåten nedanför lyktan som även den hade rostat sönder.

Image

Och det var allt som jag hann med den här helgen, men alla fogarna är slipade och ännu ett hörn av bilen är färdigt.
Torpedplåtarna har jag sparat till sist eftersom det kommer bli svårt att få till allt rätt med plåten under rutan, A-stolparna och skärmbalkarna. Skärmbalkarna skall jag behålla men under rutan hade det samlat sig vatten som rostat sönder plåten som är både svår att komma åt och besvärlig att få till. Bäst att samla på sig lite mer svetserfarenhet innan man ger sig på det...Jag tror åtminstone jag är halvvägs med svetsningen nu. :grin:

Då har jag inte ens börjat med motorn, men med tre motorblock och två nästan kompletta motorer borde det gå att få ihop en fungerande motor.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Skåre, vilken tur att bilen hamnade hos dig :)

Det här blir ju jättebra!!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

:grin: :grin: :grin:

Tack Pälle, jag gör mitt bästa och med lite tur och mycket flit kanske den kan vara körbar redan innan sommaren är slut. Planen är att vara klar med plåten innan utgången av Mars, får se hur det går med den planen...men varje dag jag inte har möjlighet att fixa på bilen så känner jag sug efter nästa gång jag kommer ner och får göra det. Skall se om jag kan få låna lackboxen någon helg framigenom så att jag kan måla upp lite mer grejer att lägga undan i väntan på monteringen.
Post Reply