Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Image

Äntligen verkar det gå att ladda upp bilder igen. På bilden syns tanken efter andra omgången spackel.
Hann inte så mycket i helgen i vilket fall, slipade en omgång spackel på en dörr, resten av dagen spenderades med att slipa och maskera en tankbil som det var lite akut med. Några finjusteringar utav spacklingen i bakändan blev det också men annars mest "professionellt" arbete.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Skall fota upp mina nylackade delar också, får försöka hinna med det imorgon.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

De färdiga delarna börjar rada upp sig i förrådet. Jag vet att en del tycker man skall lacka allting på plats på bilen men det är tyvärr inte praktiskt genomförbart just nu. Idag blev de sista stora delarna i alla fall lackade, hänger på torkning nu. Har tyvärr ingen bild på dem.

Tycker att bensintanken blev rätt bra när den blev omlackad, klart värt besväret att göra rätt.

Image

Snart är det dags för karossen också.

Image
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Äntligen så är bilen lackad. Egentligen skulle jag monterat front, skärmar, huv, dörrar och baklucka idag för att få allting justerat och även lacka över skruvarna. Men typiskt nog så verkar påsen med monteringsdetaljer vara helt försvunnen. Hur mycket jag än letade efter den så var den inte där den borde vara. Jag vet att monteringen är det roligaste, men just idag känner jag ganska sviktande inspiration. Att inte ha ett eget ställe för bilen utan vara tvungen att ha den där andra springer och flyttar på grejerna är så påfrestande att jag lovat mig själv att inte renovera fler bilar innan jag har ett eget garage. Så här blev den i alla fall, får jag nu bara ihop den också så kanske jag äntligen förtjänat att åka amazon. Men för att få ihop den måste jag förstås beställa nya monteringsdetaljer.

Image
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by swgtoro »

Det ser riktigt fint ut! Längtar tills jag kommit lika långt. Kämpa på så har du snart första Amazon turen avklarad ;)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Wow! Ser fint ut! Varför inte bjuda på lite fler bilder? :)


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Vit/svart 58:a

Post by Mats »

Trevlig renovering !
Kämpa på, så åker du Amazon i sensommar ! :wink:

Mvh Mats

Skickat från min VIC-20
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Vit/svart 58:a

Post by Caltex »

Har läst igenom tråden, ser gediget ut, de jobb du gjort!
Och fort har det gått.
Jag vill också se mer bilder :!:
Ang tätningar till tidig huvudbromscylinder, så finns det 2
Olika uppsättningar med tätningar och man ska använda olika starka fjädrar till de olika typerna..
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Hej,

Ledsen att jag inte uppdaterat så mycket. Det har stått lite stilla ett tag, har haft andra projekt som krävt mycket tid, dålig tillgång till lokaler, väntat på delar o.s.v. Som det ser ut nu så står bilen med halvt om halvt monterat elsystem, inga skärmar och fyra dörrar på plats, varav den ena behöver passas in mer. Saknar även en tätning i motorn så jag har inte kunnat montera den. Det fanns två olika urtrampningslager (i olika storlekar) så jag är inte helt säker på vilket det skall vara, jag har även två olika slavcylindrar, inte heller där säker på om båda eller någon passar. Skall försöka fota upp bilen lite imorgon och uppdatera lite. Idag var jag visserligen där i någon timme men funderade mest på vad jag skall göra nästa gång. Tänkte få fram- och bakruta på plats men har aldrig gjort nåt sånt förut.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

B16 och b18 har olika slavcylindrar,den är smalare,än b18,längden är lika,och hålen passar,men du ser nog vad som blir rätt,när du provar båda,axeln skall gå rakt mot gaffeln.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Det har inte hänt så mycket på sista tiden, jag har haft lite problem på jobbet som tagit upp det mesta av min energi. Jag har väl även i viss mån drabbats av känslan att lite brist på inspiration.

Helt uppenbart måste den ena slavcylindern varit till en B18, eftersom den inte hamnar helt rätt emot gaffeln. Den rätta cylindern var dock lite väl dålig, kolven hade en hel del skador så jag vet inte om jag vågar använda den.

Ni som har renoverat grundligt; hur har ni gjort med tjärmattorna? Har ni använt liknande material eller någon annan ljuddämpning?

Här kommer i alla fall lite bilder.

Image
Dörrarna monterade, skärmar bara påhängda, lite justering behövs vid fronten.

Image
Så fort vindrutan sitter på plats skall huven på.

Image
Jag trodde faktiskt inte aluminiumlister kunde bli så här blanka, men en omgång autosol räckte.

Nu väntar jag på att få låna lackboxen igen och lite nya delar så skall renoveringen komma igång igen.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Amazon »

Har du sidolister i aluminium på din 58?
Volvo P1200VB 1958
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Om det är samma system som på min ,tidiga 57a,skall du montera innertak före fram och bakrutan,satte fram och bakrutan före innertaket,det blev att ta bort fram och bakrutan igen.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Kul att se Skåre :) Hoppas inspirationen kommer tillbaka snart!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Det följde inte med lister till bilen men de lister jag har i aluminium kommer från en annan -58:a så jag tror det skall vara såna ja. Jag har ju en såpass tidig att den har reglagen till vänster och gamla fläkthuset tror det kan var i samband med att de ändrade de detaljerna som listerna blev kromade.

Innertaket skall klämmas fast med rutorna efter vad jag förstått, har aldrig gjort något sådant så jag har inte vågat mig på att försöka än. Vad skall man använda för att täta förutom listen, vanlig karosseritätningsmassa?
Post Reply