Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Frustrationen börjar smyga sig på. Bilen har stått på lackeringsfirman i snart tre veckor och ännu har det inte hänt så mycket. Jag har varit där och ordnat lite smådetaljer som skall målas som paneler, instrumentbräda, fälgar, dörrar. I helgen var det dags för motorhuven, först slipade jag den ren, ena hörnet var rejält rostskadat och fick kapas ur.

Image

I med lite ny plåt, svetsa ihop, slipa, och så var huven klar.

Image

Bilen ser ut så här just nu, förhoppningsvis kan det hända något med den nästa helg.

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Ajdå. Tyvärr verkar detta vara vanligt, bilar blir stående hos lackerare som tagit på sig för mycket jobb och inte hinner med. Dax att leta upp en annan lackfirma?


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by Blomquist »

En bra sida av saken är ju att spacklet hinner sjunka innan lack
210 -64, 223 -68
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Blomquist wrote:En bra sida av saken är ju att spacklet hinner sjunka innan lack
Ja det är mycket bra.


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Skall i alla fall få komma dit och kitta den på Torsdag, var ner och slipade på den förra veckan, den har blivit grundad nu i alla fall.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Skåre, har du fått nån fason på lackeraren ännu?


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Jag har varit där flera dagar i rad nu och dagarna har bestått av spackling, slipning, spackling, slipning o.s.v.. Hittills har det gått åt 8 kilo spackel, troligen går det åt minst lika mycket till. Det mesta är slipat för hand. Idag skall jag försöka plocka ihop motorn och testa om kompressionen blivit något bättre. De första delarna i bilens färg blev målade igår, längtar verkligen efter att se hela bilen färdigmålad, men det är några dagars slipning kvar ännu.

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Härligt! Vem håller i sprutan?




Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Vit/svart 58:a

Post by stickan »

Fint jobb, ska bli spännande att se slutresultatet, lycka till
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Tack, stickan, Pälle: det blir Patrik på PL's Fordonsservice som målar den, möjligen att jag målar lite mer smådetaljer själv så som jag gjorde med framvagnen. Allt underarbetet kommer jag göra själv och det är det jag håller på med just nu. Efter väldigt mycket spackling så har några av delarna fått slipgrund och sedan fått den slipad.

Delar målade med slipgrund:

Image

Några timmar senare...

Image

Bilen fick sig också en omgång färg.

Image

Och jag fick lite hjälp med slipningen:

Image

Fick även svetsa ihop fläkthuset, skall få lite slipgrund på det med sen.

Image

Förra helgen testade jag motorn, som tur var visade den på full kompression efter att ha satts ihop och dragits åt, nu återstår bara några smådetaljer som jag saknar skruvar för att montera. Det är ganska stor skillnad mot hur den såg ut när jag köpte bilen.

Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Ser väldigt lovande ut det här :)


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Blev inte så mycket gjort idag, eftersom inga nya delar var lackade, men fläkthuset blev spacklat och slipat. Först funderade jag på att spackla den "plana" ytan ovanpå helt plan men jag kom fram till att det nog skulle se för tillrättalagt ut om jag gjorde det så den får vara som den är, lite skev och inböjd (men numera slät i ytan). Glömde dock ta kort på det.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Undrar om bilen bli klar i sommar,så att du får fin åka.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

olleholm wrote:Undrar om bilen bli klar i sommar,så att du får fin åka.
Min första plan var att få den färdig förra sommaren, men ärligt talat är jag glad om jag har den klar innan första snön kommer. Jag kommer f.ö. använda din tråd som mall för vilken ordning jag skall montera grejerna i den.

Bilen har just nu fallit offer för stigande ambitionsnivå. Har spacklat och slipat i en oändlighet, men nu är det bara en dörr kvar att spackla och lite detaljer i bakändan som jag inte är nöjd med. Gårdagskvällen spenderade jag med att rikta fronten som var riktigt ordentligt skev och fylld med stenskott. Efter någon timmes försiktigt hamrande blev jag nöjd med formen och spacklade resten. Även bensintanken som egentligen var färdig gjordes om. Dels var ytan gropig på sina håll och därtill så blev den lackad i blanksvart när den skall vara matt. Så den är nu slipad och spacklad.

Verkar inte gå att ladda upp bilder på forumbilder idag så jag kan inte visa något.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

I told you so ;)

Stigande ambitionsnivå är bra, du kommer inte ångra dig även om det känns drygt just nu.

Ser fram emot bilderna.


Skickat från min Commodore 64
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply