Vit/svart 58:a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Detta blir mitt allra första inlägg på amazonforumet.

Först skall jag erkänna en sak; jag har aldrig åkt i en amazon, aldrig någonsin.

Även om amazoner kanske på sina håll ännu användes som bruksbilar i min barndom har jag inte särskilt mycket minnen kopplade till just den modellen. Därför är det lite förvånande (kanske inte för någon som sen länge är amazonfantast, men åtminstone för mig själv) att jag var så fast besluten att köpa och renovera en amazon. Efter funderande, letande och mera funderande så hittade jag förra hösten en bil som kändes rätt. Efter några samtal med ägaren tog jag till slut en tur på 85 mil för att hämta hem min första amazon, en tvåfärgad -58. Bilen verkar i princip ha varit avställd hela mitt liv, motorn gick inte starta och ärligt talat så undrade jag nog lite vad jag gett mig in på de första dagarna.

Men det fanns inte så mycket utrymme för eftertanke, gjort var gjort och jag hade köpt en bil som krävde en hel del arbete innan den blir i det skick jag vill ha den. Efter en del motgångar främst lokalproblem är projektet äntligen igång på allvar, och bilen är numera så gott som fullständigt demonterad. Detta är mitt första renoveringsprojekt av en veteranbil, jag kommer säkert göra massor med nybörjarfel så jag vore mycket tacksam för hjälp och tips från er som varit med tidigare.

...fortsättning följer.

Jag vet inte hur man lägger upp bilder än. :sad:
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vit/svart 58:a

Post by A-masen »

Bilder lägger du upp med: http://forumbilder.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lätt och användarvänligt. Näst intill reklamfritt. Säkert och gratis utan inloggning eller registrering.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Skall testa, tack för tipset.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Image

Testar att ladda upp en bild, från när jag hämtade bilen...
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vit/svart 58:a

Post by Hasse63 »

Kul men det är nå skräp som är i vägen för jag ser då bara lite av amazonen ;)

Välkommen förresten
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Skåre wrote:Image

Testar att ladda upp en bild, från när jag hämtade bilen...
Vilket vackert ställe bilen hämtades på :)

Välkommen hit!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
peoa
Posts: 223
Joined: Thu Feb 07, 2013 10:04 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by peoa »

Välkommen!
Ska bli kul att följa. Håller själv på med min första "renovering" (fortsätter på ett påbörjat projekt) så inspiration och tips behövs under resans gång. Ett tips är att dela upp bilen i realistiska delmål, för allt tar längre tid än vad man tror och när man tänker på allt som ska göras är det lätt att luften går ur en. Sedan ser det ju olika ut för oss alla, själv har jag heltidsjobb, familj och hus så amazonen har konkursens om min tid.
Lycka till och lägg gärna upp många bilder på bilen!
/Peo
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Vit/svart 58:a

Post by olleholm »

Det här tråden blir intresant,en sån söker jag också efter.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Skåre, jag vet att du har mer bilder. De vill vi gärna se :)
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Hej igen tack för alla välkomnanden, för att uppdatera er lite om hur det ser ut med det här projektet så kommer det en liten snabbresumé

För visst har jag mer bilder, lite sammanfattning av projektets framväxt får det väl bli, i bildform.

Hämtningen:
Image

Image

Image

Image

Precis som Pälle säger så hämtades den på ett väldigt vackert ställe, en alldeles strålande vinterdag, strax innan förra nyåret.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Väl hemma med bilen så började jag ganska omgående med att titta igenom den. Det var uppenbart att det fanns lite rost här och där. Värst såg motorrummet ut, motorn såg mest ut som en rostig klump, det fanns tectyl överallt och runtomkring var det ganska rostigt. Tyvärr tog jag inte så många bilder på motorrummet i sin helhet (mest detaljbilder för att komma ihåg hur saker satt).

Image
Image
Gammalt fläkthus och både ventilkåpa och luftfilter i militärgrönt...

Image

Efter att ha fotat och tittat igenom allting ordentligt så satte jag igång med att demontera motorn...

Image

Lite bra att ha grejer införskaffades...

Image

Liksom en extra motor...som senare skulle visa sig ha en trasig kolv. :sad:

Image
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Efter att bilen blivit i princip helt demonterad stod projektet still ganska länge i väntan på blästring.

Men i början på April fick den äntligen komma ut ur förrådet.
Image

Efter blästring och epoxygrund är bilen på väg till sitt nya garage, där det skall gå att svetsa och slipa utan att vara orolig över att det ligger massa däck och annat brännbart material runtomkring.

Image

För säkerhets skull kollade jag väderprognosen innan vi åkte för att undvika att köra ner den en regnig dag, det skulle bli sol hela dagen, det gick sådär med den saken. :S

Image

Tyvärr har jag inte haft så goda möjligheter att komma åt bilen och massa andra saker har tagit tid under sommaren men sista veckorna har jag äntligen kunnat komma ner och få lite gjort på den.
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Skåre »

Golven i bilen var lite dåliga så jag började med att kapa ur vänster fram, torpedplåtarna skall också bytas eftersom de var väldigt dåligt lagade, ny plåt påsvetsad rätt över den gamla rostiga i upp till fyra lager på ett ställe.

Image

Tyvärr hade det rostat i domkraftsfästet, när jag tog bort golvet visade det sig vara helt fullt med skräp i balken.

Image

Så det blev till att beställa nya. Det kom ett paket ifrån VP autoparts igår.

Image

Och idag sitter balken på plats.

Image

För första gången så blir det mer bil utav amazonen efter att jag jobbat i garaget, en härlig känsla...
Jag är inte expert på att svetsa, självlärd, har aldrig svetsat saker med krav på utseende förut och definitivt inte i någon veteranbil men jag skall göra mitt bästa för att inte ställa till den. Om någon har tips eller synpunkter är det mycket välkommet. Att svetsa med en helt ny svets var annorlunda den enda jag haft själv är säkert 25 år gammal och en helt annan känsla i. Såhär blev den första fogen i alla fall (jag tvekade länge på om jag skulle våga visa er den).

Image
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Vit/svart 58:a

Post by Arne »

Ser ut att vara ett trevligt projekt, roligt med reparationsbilder. Kommer att följa denna tråd. Lycka till.
AVG
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Vit/svart 58:a

Post by Pälle »

Härligt att se att du äntligen får börja bygga upp bilen igen :) Friskt kapat hälften vunnet!

Jag är ingen mästare på svetsning men du lär säkert få en massa goda råd av svetskunniga här på forumet.

För er som undrar varför vi hyllar den fina platsen bilen hämtades så måste jag erkänna att det är min gamla 58a som Skåre köpt. Tur var väl det för hemma hos mig hade den nog stått orörd även idag.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply