Återstartad renovering av min 59a

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Tack för tipset Dieseltrollet. Det är samma lösning som jag funderat på att använda. Lite mer jobb men jag tror det blir bäst så.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Golvet är nu klart!
Det känns djäkligt bra, helt klart värt att fira med en whiskey, synd bara att jag har slut på wirre...
Image
Det var dagens första etapp, dags för nästa, bottensvällaren.
I bakänden var det lite väl luftig plåt samt en gammal plåt fastsvetsad som en "fullagning" på baksidan.
Image
Image
Fullagningen blottad:
Image
Ok bort med det bara....
Image
Fram kommer då nästa lager med rost, den bakre biten mot hjulhuset är rutten, så det var bara att bita ihop och laga
Image
Nästa steg bottensvällaren;
Image
Image
Sista biten för idag, målning med CRC Zinkprimer samt volvos svetsprimer
Image
Helt klart nöjd med dagens jobb, allt planerat jobb blev klart!



Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Hm...jag ser nu att jag missat domkraftsfästet...;). Men det får jag fixa imorgon.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Här skulla domkraftsfästet ha setat...
Image
Golv från undersidan, svetsarna ser ut att ha brännt igenom fint.
Image

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Återstartad renovering av min 59a

Post by Blomquist »

Tummen upp härifrån också, mycket fint plåtarbete! Epoxyprimer inne i balkarna är ju annars
att rekommendera (ja överallt faktiskt), ger en sluten yta som inte släpper igenom fukt. Men dyrt är det, och luktar.
210 -64, 223 -68
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Tackar! Epoxy blir det invändigt i bilen när all rost är lagad, (utvändigt med), garaget ligger dock under huset så sambon blir nog inte glad om jag småskvätter med epoxy flera gånger i veckan...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Återstartad renovering av min 59a

Post by Skåre »

Min lösning för området nedanför reflexen var att svetsa igen, lägga på tennspackel och sedan, dit har jag inte kommit än, tänkte jag skära upp ett spår med vinkelslip i tennet. Säkert inte så man skall göra det men jag tror det kommer fungera.
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Idag är det dags för montage av ett Tradera fynd; en volvo orginal tröskellåda, både inre och yttre ihoppunktade från start!
ImageImage
Denna besparar mej mycket tid, dessutom så kommer den att fungera som referens till andra sidan , vilket behövs eftersom det mesta är bortrostat.
Här är den förberedd och klar för montage
Image
Monterad med montageskruv
Image
Med tröskeln på plats kunde jag ta tag i hörnet mot hjulhuset som det inte var mycket kvar av
Image
Image
Nya delar ihopbockade
ImageImage
Jag kom även ihåg lyftpunkten bak...
Image

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Jag tänkte använda höger bakre hörn som referens, det såg ut så här med en popnitad lagning
Image
Plockade bort lagningwn och hittade ett hål, dessutom fullt med sand och elände...Image

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Allt hänger ihop.....Skärmkanten bak måste anpassas i läge mot den yttre tröskelplåten, i mitt fall både yttre och innre. Jag har flyttat bak allt en aning för att få till rätt glipa mellan dörr och skärmkanten. Det var praktiskt att ha tröskeln monterad med montageskruv, det var ju bara att lössa skruvarna och justera läget.
Skärmkanten måste ju även passa mot resterande julhusbitar, Dessa var dock brutalt inknackade efter tidigare lagning där man satt nya skärmkanter utanpå de gammla. Efter en del brytande och lirkande med kofot börjar det nu se bra ut :)
Image
Image
Image
Jag kommer tyvärr inte vidare och kan svetsa fast skärmkanten nu eftersom jag upptäckte att dörren nog inte är riktigt som den ska, kanten mot hjulhuset verkar knäckt
Image
En närmare undersökning visar att det är en hel del rost inne i dörren, rosten har antagligen "svällt" vid partier med dubbelplåt och därmed tryckt dörrbladet utåt. Jag måste därför åtgärda dörren innan jag kan rikta in skärmkanten. Som sagt var..allt hänger ihop.

Den skarpsynte ser kanske att jag har laggt lite tid på att modifiera skärmkanten för att få till en synlig skarv mellan främmre och bakre halva, (kom nu inte och säg att det ska vara spacklad ej synlig skarv på 59 orna....)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Är riktigt nöjd med kvällens plåtskulptur. Det känns riktigt skönt att det finns lite färdiga hörn här och var på bilen nu, jag närmar mej bakänden, sedan blir det högersidans tur :
Image
Image
Image

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Återstartad renovering av min 59a

Post by A-masen »

Mycket imponerande!

En fråga när man ser dom här svetshålen du har borrat: Finns det några regler på att "en längd av XXX mm skall det vara YY svetspunkter".

Man kan ju annars tänka sig att eftersom många sådana här plåtbitar kommer att sitta dolda kommer ingen att kunna kontrollera reparationen. Någon kan av "lättja" fästa med två svetspunkter där det kanske skulle krävas tio!
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Vet ej om det finns regler för det, jag har satt mina hål på ungefär samma avstånd som delarna som satt där orginal hade. På infästningen för tröskellådan blev det tex 40 mm.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Återstartad renovering av min 59a

Post by Ola O »

Skarven mellan hundbenet och bakskärmen skall vara tennad på en B16 Amazon. DU gör givetvis som du vill men det är aldrig fel att veta om hur det var från fabrik. Volvo slutade tenna dessa skarvar när B18 motorn kom, alltså på årsmodell 1962.
swgtoro
Posts: 37
Joined: Sun Jun 22, 2014 8:34 pm

Re: Sv: Återstartad renovering av min 59a

Post by swgtoro »

Ok. Lite jobb i onödan då, ;) men då vet jag ju att plåtjobbet ser ut som det borde gjort från fabrik under tennet :).
Såg dock på ett annat forum att någon bestämmt hävdade att det skulle vara synlig skarv.
Vad är rätt? Är det någon som kan lägga in bild på skarven från en orörd, dvs orginal b16 skärm?
Att skarven är tennad vet jag, men den kan ju vara synlig ändå? Så var det på min bil under reflexen på bakskärmen, man hadde där justerat med tenn så att formerna på skärm samt bakstycke motsvarade varandra men ändå lämnat en synlig skarv.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Using Tapatalk
Post Reply