Fyrdörrars 122S

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

vad borde jag byta nu när jag har ur allt? Iom allt bankande och misshandel för att få ut kolvarna tänkte jag byta iaf alla ramlager, vevlager och andra slitdelar jag kan komma på.
Nya överdimensionskolvar skall införskaffas för nu åker motorn iväg på honing samt modifiering av toppen för blyfri bensin, tänkte också byta så att jag har packboxar istället för filtpackningarna men är det något mer jag skall tänka på att lägga till på inköpslistan?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fyrdörrars 122S

Post by A-masen »

Jag har inte gjort någon totalrenovering, men man brukar väl byta oljepump också? Antag att någon tidigare har "hällt asfalt" i motorn och då är nog oljepumpen förlorad. Du kan ju alltid öppna den och kolla. Om jag inte är felunderrättad så finns det bestämda måttoleranser som skall gälla.
Om du ändå är igång med uppgradering så är ju ett brytarlöst tändsystem något att satsa på. 123 Ignition är förhållandevis dyrt, men du får en helt fabriksny enhet, som inte behöver avslöja att det inte är original om man inte tittar på nära håll. Annars finns ju flera konverteringssatser. Men då utgår man från den gamla fördelaren (som kanske har sett sina bättre dagar?)
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

123 ignition har jag lagt upp i mitt lilla excelark över saker som skall införskaffas.
Det är inte kul att se den där slutsumman växa men jag antar att det hör till att saker man tycker om skall driva en till ruinens brant ;)
Oljepumpen hade jag inte ägnat en tanke till så tack för tipset, får ta en kik på den imorgon kväll.
Hur ser det ut med elscheman över bilen förresten, behöver jag vara anal och anteckna och märka upp allt jag river ut eller finns det bra elscheman tillgängliga över hur elhärvan skall kopplas in igen när den väl monteras?
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Fyrdörrars 122S

Post by John »

Fint objekt du har fått tag på ska bli kul att följa renoveringen!
Jag har kört med 123 ignition i min bil några år nu och är väldigt nöjd med det!
Angående elen så brukar jag bara ta lite bilder på var kablarna ska sitta om du har instruktionsboken till bilen så har du elschemat där annars finns det på http://www.volvoamazonpictures.se/ + en massa annat nödvändigt när man har amazon :D
//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Tack då sliter jag ut skiten ;)
Skall bli en fröjd att få bort elhärvan så att jag kan få rent och börja arbeta på motorrummet nu när motorn skickas iväg på honing och bearbetning av topp.
Får vara lite lat med slipandet och lackandet bara så att det inte går för fort framåt för att slippa utgifter innan löningen ;)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

enligt mig kryper elhärav på plats av sig själv bara man lägger den i närheten av bilen :mrgreen:
Blir alltid lika "förvånad" när man ser ett tomt motorutrymme förutom en intejpad elhärva....

Under el här på forumet hittar du en "bättre" fil till elsystemen där man faktiskt kan läsa texten också!

/Jan

skall kanske tillägga att jag inte har några bekymmer med varesig elkablar eller läsande av schemor.


oljepumpen skall absolut bytas vid denna nivå av renovering. Ta loss alla pluggar som tätar oljekanalerna i blocket´s kanter för att inspektera hur det ser ut i kanalerna innan du sänder blocket på renovering.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Började med det igår iaf, slutade efter att jag fick plockat loss tändningslåset efter endel klurande och hoppade i säng.
Tänker att resten skall åka ut ikväll när jag kommer hem samt att klura ut hur jag monterar ned bromscylindern, sedan är det rent nog att börja slipa för glatta livet.
Med lite tur orkar jag plocka ned framvagnsbalken också så att den kommer till blästern tillsammans med länkarmarna och alla stag.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Blir nog så att jag inte till 100% följer rådet att göra en liten bit i taget utan river ned så mycket jag kan nu och börjar svetsa och dona för lack, drivlinan kräver såpass mycket jobb att ekonomin gör att det arbetet drar ut såpass på tiden att det inte spelar någon roll att jag river ned allt nu iom att vintern snart är här igen.
Idag åkte instrumentpanelen ut så att jag kan riva bort all el och imorgon tar jag sätena också för jag vill ta loss mattan och inspektera golvet ordentligt från bägge hållen.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Det är lätt att riva och att riva lite till är inget bekymmer alls.
Problemet kommer när allt skall ihop igen.
Man kommer inte ihåg hur det satt.
Fotona är inte detaljerade nog och täcker inte alla hörn.
Man tycker att "det där kommer jag ihåg, den sitter ju naturligt där" och så lägger man för många skruv i en låda.....
Själv samlade jag skruv och detaljer i godisburkar som jag hämtade från VIDEO affärn (ni hör att det är några år sedan jag renoverade)
Lämplig mängd skruv och detaljer i en låda är ungefär 10 till 20 st...
Alltså en låda för var framstol
en låda till lister runt framruta
en till instrumentbrädan osv.
Det kan tyckas mycket överarbetat med så få saker i varje låda men om jobber drar ut på tiden 1-2 år så bör det inte vara mer i var låda.

När det gäller svetsning av kaross så anser jag att man byter minsta möjliga mängd plåt
Använd gärna en gammal motorhuv till att skapa de nya plåtdetaljerna och viktigaste av allt, kapa inte över allt på bilen utan kapa , svetsa på ett ställe itaget. Skall man sedan leja bort svetsningen så är svetsaren inte hjälpt av att det är "färdigkapat" Men allt detta kanske du redan känner till?

Rådet kvarstår.
Håll bilen rullande så långt det går, allt behöver inte vara i toppskick första gången man skall köra bilen. Delarna förvaras bäst i bilen, inte på hyllor och vind där man inte längre hittar dom.


/Janne

från en som har ytbehandlat beslagen till ventilationsrutan, även de detaljer som sitter långt inne i dörrarna...
Bilen hängde ett tag mellan att "kastas" eller "plockas ihop". Det senare vann men jag ville inte se eländet på 9 månader efter att jag hade plockat ihop den.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Såpass förutseende har jag faktiskt varit.
Har en verkstadsinredning som jag köpte ut från mekonomen då de flyttade en butik så jag har riktiga hyllor med sortimentslådor där jag avsätter lådor för olika sektioner av bilen och i dom stoppar jag fryspåsar med skruvar i som jag märker upp med maskeringstejp och spritpenna.
Förutsätter att detta kommer att ta några år, egentligen är jag mest ute efter projektet om jag skall vara 100% ärlig och att ha något väldigt annorlunda att pyssla med när jag kommer hem om kvällarna för att varva ned så jag under dagarna jobbar med IT.

I absolut värsta fall blir väl någon vid en 12235 om jag nu skulle tröttna men jag är en ganska så envis jävel.
Jag har ju väldigt lite rostlagning egentligen så mitt stora projekt är ju egentligen att gå igenom allt (bortsett från motor) och se till att det inte finns några framtida problem som jag får sota för att jag missade.
Men visst det blir en vådligt massa plockande innan detta är över.

Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Då skall jag inte tjata mer :D

Själv har jag konverterat till DOT5 (Silikon) på bromssystemet och är inne på mitt 8:de år nu.
Vid 10 år (2017) skall systemet rivas helt och hållet eftersom det är enkrets på min bil.
Då skall jag se hur det är med rost i cylindrar för vatten är ju tyngre än silikon som alla belakare säger om silikon.

Men dit har du inte hunnit ännu i renoveringen.
Men det jag har märkt är att kopparpasta runt bromsdetaljer är inte bra i längden. Det kladdar ihop.
Denna gång vart det aluminiumpasta men har också får rekomenderingar om grafit.

Om du sänder muttrar och bultar på ytbehandling så kommer man att sända ett gäng på en gång.

Alla påsar blir blandade då.... så fotografera av innehållet i påsen innan du lägger dem i de olika ytbehandlingsburkarna (blanka, svarta osv)
Det gjorde inte jag och man vet då inte om man får tillbaka allt eller inte.
De jag inte fick tillbaka var bultarna som håller svepet mot blocket. Denna storlek finns bara där så det vart att jag nya på skroten.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Min tanke var faktiskt att göra iordning ett bad för el-förzinkning här hemma i verkstaden, på så vis sparar jag både pengar och har kontroll över delarna så att det inte blandas ihop.
Det är ju ingen jättekomplicerad process så den är ju ganska så väl lämpad för hobbyfixande, tänker mig att jag kan fixa förarbetet och rengöring i en ultraljudstvätt som jag har till patronhylsor och sedan några vändor i en tombola med ett lätt slipande medium innan de hängs i bad.

Idag fick jag iaf renoverat min avdragare så att den fungerar igen och kunde plocka ut kammen för att få ett rent block och alla pluggarna är ute så måndag åker block och topp iväg på service för honing och fräsning för att slippa blyersättning samt en grundlig rengöring.
Sedan får det projektet tyvärr stå en liten stund tills jag har råd att införskaffa nya kolvar och lager innan det sätts ihop igen men det ger mig ju tid att börja arbeta på växellåda och overdrive samt att allt skall målas också.
Tänker mig att jag vill ha drivlinan ganska så komplett och färdig att hängas i för att ha en liten morot att blicka på medans jag går över till de lite tråkigare arbetena :)

Bromssystemet tänkte jag lyfta från en 140 så att jag får tvåkrets, har gått lite fram och tillbaka där om huruvida jag bara skulle renovera upp orginalsystemet eller faktiskt byta men kom fram till att jag nog hellre har säkerheten som tvåkrets erbjuder.
Spanar lite på att skaffa mig en verkstadspress nu också för att kunna byta alla bussningar och sådant så enkelt som möjligt men mycket antar jag går att göra i skruvstädet.

Tackar för tipset om grafit, det skall jag testa.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Nils Järnberg »

Egen el-förzinkning låter spännande. Det får du gärna berätta mer om.
Äntligen med Amazon igen!
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Nils Järnberg wrote:Egen el-förzinkning låter spännande. Det får du gärna berätta mer om.
http://home.comcast.net/~rt66tbird/webs ... ating.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Där har du en ganska så utförlig artikel om hur det går till och vad man behöver.
Processen är ju väldigt väl lämpad för hemmafixande och man slipper ju betala en massa för att få jobbet gjort och slipper ju att få prylarna mixade :)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dieseltroll »

Har själv prövat elförzinkning i garaget men blev inte nöjd med resultatet. Men vill du, så ska du så klart pröva det. :grin: Jag körde på offeranod till båtar i ett bad av citronsyra och en 6 volts batteriladdare.

För min del kan jag inte motivera allt det jobbet, en sämre finnish och sämre rostskydd jämfört med att lämna i väg delarna. Det dyra är att få grejerna blästrade, men den kostnaden får man ju även om man väljer att göra själva förzinkningen själv. Har man eget blästerskåp så är det en annan sak, om man orkar stå där vill säga.

Jag fick betala 400:- för att galva ALLA skruvar, muttrar och brickor till 2½ framvagn och två bakvagnar plus lite annat godis som åkte med av bara farten.
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply