Fyrdörrars 122S

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fyrdörrars 122S

Post by A-masen »

Nu kanske ditt tanklock är låst så du inte får upp det utan våld etc. etc. Men när man står inför den situationen där man har ett lås "i handen" men ingen nyckel och det inte är ett Volvospecifikt lås, så kan man gå till en låssmed. Dom har utrustning för att "läsa av" nyckeltänderna och profilen för att göra en ny nyckel.
Med detta menar jag en riktig låssmed, inte en klackbar. Dom tar visserligen mer betalt, men man kanske lätt löser ett svårt problem?
Tanklocklås är ju inte så komplicerade. Innan du tar till storsläggan, försök med ett uträtat gem eller liknande. Det kan gå.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

A-masen wrote:Nu kanske ditt tanklock är låst så du inte får upp det utan våld etc. etc. Men när man står inför den situationen där man har ett lås "i handen" men ingen nyckel och det inte är ett Volvospecifikt lås, så kan man gå till en låssmed. Dom har utrustning för att "läsa av" nyckeltänderna och profilen för att göra en ny nyckel.
Med detta menar jag en riktig låssmed, inte en klackbar. Dom tar visserligen mer betalt, men man kanske lätt löser ett svårt problem?
Tanklocklås är ju inte så komplicerade. Innan du tar till storsläggan, försök med ett uträtat gem eller liknande. Det kan gå.
Kikade allt på detta och var allt där med dyrkarna (skadar ju aldrig att få lite spontan övning) så nu har jag fått loss den låscylindern och skall ta den till en vän som har en nyckelfräs, med lite tur har han några nyckelämnen som passar.
Är väldigt nöjd med dörr och tändningsnycklarna iaf, de hade kvar orginal nyckelämnen till Amazon :)
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Nu har allt löst sig med nycklarna iaf och hör och häpna så har det börjat att röra sig lite lätt i motorn också, lite dieselolja gjorde susen och garaget är snart färdigt så att hon får någonstans att skyla sig när jag börjar klä av henne, fler bilder kommer att följa när jag fått rullat in henne under riktig belysning och börjar riva i projektet på riktigt!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Eftersom det är dit första projekt så skall jag komma med några råd.

1 håll bilen rullande! Gör bara delrenoveringar som lätt kan plockas på så att bilen går att köra. (det gjorde inte jag och då står man där med blästrad kaross)

2 Bestäm vad de får kosta i slutändan och sätt en renoveringskrav efter det.

3 om kravet inte är "nyskick" utan "bruksskick" skriv då en lapp med ordet bruksskick och sätt upp i garaget.
Varje del som då monteras bort skall bedömas enligt lappens text. Duger den så rör den inte.
Det räcker med ett nykromat handtag för att bilens lack skall se ut som skit. En nykromad ventilkåpa och motorrummet ser ut som ett väl använd spilloljegropp.

I all välmening

Janne

Så fixa motor och bromsar
byt vätskor
montera på det som finns även om det är plastskärmar i fel kulör och börja kör.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

tack för råden det är ungefär så långt som jag tänkt själv.
Budgeten har jag dock kommit fram till att jag inte sätter några spärrar på utan accepterar att projektet kanske håller på i några år för att mörka vansinnet en smula :)
Det första som skall göras nu är att lyfta ur motorn och göra en ordentlig genomgång av drivlinan och fixa till motorrummet, sedan skall bromsar och elsystem gås över ordentligt så att jag kan besiktiga och sedan tuggar jag av bit för bit av renoveringen allt medans jag kan köra och ha roligt med bilen.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Fick röjt upp och knuffat in henne i garaget nu och tog ett par bilder till efter lite rengöring.

I motorrummet finns lite att ordna, blir till att slipa och lacka om så snart motorn åkt ur så att jag har lite utrymme att arbeta på.
Image

Efter lite rengöring av galonen tittade faktiskt en riktig fin klädsel fram också, tyvärr är det ett litet mushål i ryggen på förarsätet och även ryggen på baksätet vilket är tråkigt då de förefaller vara i princip osuttna annars.
Image

Skärmarna måste räddas illa kvickt känner jag så det projektet får börja så snart som möjligt.
Hur ser det ut med att få tag på lack i rätt kulörer? finns "orginallack" att få tag på?
Image
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Hugger69 »

Grattis till ett härligt fynd, denna resa skall följas!! :D
Tycker du gör helt rätt och som många skriver här att ta steg för steg och försök att köra bilen under tiden!
Du kommer väldigt långt med enkla medel....

Dock vill jag avråda å det grövsta för att använda Autosol för kromputs!! :!:
Pröva hellre med mitt eget knep och det är, trot eller ej, vanligt löddrande Svinto! Detta gäller alltså noppigt och lätt rostangripet krom. Autosol innehåller polerande sand och repar lätt krom men det gör inte Svinto om det får löddra! Prova först på ett ställe som inte syns, kanske insidan, så får du se själv...! :) Är kromet bra så funkar vanligt bilvax bäst!

Visar en bild på mitt totalt sönderrostade, trodde jag, mopednav från min restaurering av en Rexoped Fleetline från 1956 efter Svinto-kuren:
Image
Gammalt krom är oftare av bättre kvalitét än nyare dito....
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Hugger69 wrote:Grattis till ett härligt fynd, denna resa skall följas!! :D
Tycker du gör helt rätt och som många skriver här att ta steg för steg och försök att köra bilen under tiden!
Du kommer väldigt långt med enkla medel....

Dock vill jag avråda å det grövsta för att använda Autosol för kromputs!! :!:
Pröva hellre med mitt eget knep och det är, trot eller ej, vanligt löddrande Svinto! Detta gäller alltså noppigt och lätt rostangripet krom. Autosol innehåller polerande sand och repar lätt krom men det gör inte Svinto om det får löddra! Prova först på ett ställe som inte syns, kanske insidan, så får du se själv...! :) Är kromet bra så funkar vanligt bilvax bäst!

Visar en bild på mitt totalt sönderrostade, trodde jag, mopednav från min restaurering av en Rexoped Fleetline från 1956 efter Svinto-kuren:
Gammalt krom är oftare av bättre kvalitét än nyare dito....
Tack för tipset!
Skall prova på det när jag kommer hem från jobbet, har köpt en uppsättning av extra kofångare som jag tänkte pussla ihop så att jag får ett "bra" par så jag har lite delar till övers som jag kan experimentera på.

Någon som vet hur många 12235 som gjordes förresten? det pratades ju tidigare om att det var en lite udda modell så man blir ju en smula nyfiken.
Kikade i katalogen som skickades ut när jag gick med i amazonklubben och såg att det fanns ett par tre stycken registrerade om än ingen av samma årsmodell.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Fick gjort ett litet rivande när jag kom hem efter jobbet idag, tänker att det är lika bra att göra en rivstart medans energin och viljan är på topp.
Så jag började montera ned och förbereda för motorlyft, slog dock i en vägg med grenröret då bultarna sitter som berget men lite värme och rostlösare får ta hand om det problemet under morgondagen.

Image

Hittade mig en liten travers ute i ladugården som passade perfekt på H-balkarna jag har i taket så det blir till att köpa ett kedjeblock imorgon så får det bli motorlyft :)

Image
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Förbannat tråkigt men tacksamt arbete.
Nu är ena förgasaren grundligt rengjord och har fått nya packningar, raskt vidare till nästa efter en stund av vila och reflektion :)

Image
Skåre
Posts: 110
Joined: Wed Oct 30, 2013 8:05 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Skåre »

Fantastiskt vilket fynd. Det är bara att gratulera!

Jag håller med de andra här i tråden, om möjligt se till att bilen blir körklar och ordna den lite efterhand. Jag rev ner min fullständigt, blästrade, kapade, svetsade och lackade om. Förra helgen åkte jag första metrarna i bilen som påbörjades för 2 år sedan.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Tack för uppmuntran.
Det behövdes idag för jag råkade få hem ett mirakelmedel utan namn från kommunens mekverkstad för aluminiumrengöring... förgasaren på bilden har jag spenderat 4h på med rengöring och putsande med stålull.
Image
Detta nya medlet som jag inte vet namnet på men lovades skulle vara en mirakelkur höll verkligen vad som utlovades, jag sprayade på och väntade 5 minuter och sedan sköljde jag av den andra förgasaren och uppnådde samma resultat som jag fick av 4h gnuggande med stålull och avfettning.
Resultatet på insuget var snarlikt även om det hade några djupare gropar som inte rengjordes fullt ut.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Rev av framskärmarna ikväll, var en smula nyfiken på att knacka runt och leta rost men hittade som tur var ingenting.
Mycket underredsmassa som kan dölja godsaker iof men allt kändes friskt o fint när jag knackade.
Tänker mig att börja förarbetet inför lack på framskärmarna iom att de var ganska så fula men det verkar vara lite krux med att hitta rätt färger, vet ni någon som tillhandahåller lack efter de färgkoderna som Volvo har använt?

Image
Image
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Qallzar »

Skönt med en glad överraskning!
Blir nog svårt att få färgen att matcha den gamla imed att den e solblekt osv. Tror att lackerare kan ta ett prov på den nuvarande lacken och blanda ihop en färg som ska matcha bättre.
Annars tar vel din lokala färggrossist och blandar ihop din färg efter volvos färgblandning.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Blanda inte färgen så att den är "solblekt" från början, den nya lacken kommer också att solblekas vilket medför större nyansskillnad med åren. Med rätt färgblandning kommer lacken att bli mer lika med åren. Ska man absolut blanda en solblekt lack bör färgprovet man blandar efter vara rubbad och polerad så att det omöjligt går att få bättre annars kan det vid en senare lackrekondning sluta med att den gamla lacken blir bättre än den nya.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply