Fyrdörrars 122S

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

En bakaxel håller normalt sett hela bilens livslängd och din bil har inte kommit dit ännu så troligen finns egentligen inget behov att byta någonting. Dock kan det vara lämpligt att byta pinjongtätningen samt inre drivaxeltätningen och samtidigt rengöra och få i nytt fett i drivaxellagren + oljebyte naturligtvis. Drivaxellagren är alltså fettsmorda och får inte "smörj" från kuggväxeln.

För bakaxelidentifikation så kan man enkelt genom bilder i reservdelskatalogen avgöra om det är en ENV eller Spicer som är steg 1, nästa steg är då att avgöra om det är en 27 eller 30 vilket sker genom mätning av drivaxelrörens ytterdiameter som på en modell 27 är 57mm och på en 30 axel 63,5mm. Som sista åtgärd ska man även avgöra vem som tillverkat den, det finns 3 olika tillverkare. Den ena är Spicer (Dana) nummer 2 är Hayes som har en märkbricka med ett H fastsatt vid en av skruvarna för kåpan, båda dessa har Dana innanmäte. Slutligen finns även Volvotillverkade axlar de kallas 1030 (10 betyder Volvotillverkad) och har Volvos egen drevsats, dessa axlar brukar ha en id-skylt fastnitad men skylten är dock inte alltid stämplad med någon vettig information. Samtliga reservdelar i 30 axeln är utbytbara mellan de olika fabrikaten.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Verkar som det är en spicer iaf.
Orkade inte riktigt hissa upp bilen nu och kravla under och jaga typskyltar utan det får bli när jag väl plockar av axeln och är det dåligt väder blir det nog till helgen, vill få klart dom där delarna så att jag kan ha den rullbar iom att jag tänkte släpa iväg den till en vän med pelarlyft så att jag kan börja skrapa botten och göra en ny underredsbehandling.
Man får ju börja med det som inte syns och är svårt att komma åt i efterhand tänker jag :)

Image
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Det ser ut som en DANA axel.
Mät axeldiametern mellan de två klämmorna som håller bromsröret på höger sida.
Där ser du om det är 57 eller 63 även om det tjock med färg.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Har varit lite lat nu den senaste tiden, fick ett litet ryck och slet ur värmepaketet och det sista av elhärvan och har börjat slipa lite inne i motorrummet.
Helgen efter denna kommer jag dock att hämta upp min motor efter en totalrenovering hos Gösta Glads motortrimmning :)
Enda som återstår för mig är att sätta i nya lager, en ny kam och att lacka blocket och toppen för han doppade allt så att det är plåtrent.

Skall också få låna en vagga snart så att jag kan vända på bilen och börja skrapa underredet, har inte riktigt velat dona allt för mycket i motorrummet då jag inte vill bli allt för nöjd och bara trycka ned motorn såfort den är klar utan vill få fixat allt undertill och slipa till kardantunneln och lacka där samt på med ny massa innan växellådan inkräktar på det utrymmet.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Fick hem lite charmiga pryttlar idag.
Vad sägs tex om en prima uppsättning 40+ år gamla Mahle överdimensionskolvar?
Image

Motorblocket var färdigt nu också så det blir till att tvätta och måla det till helgen.
Borrat, planat och rengjort.
Image
Image
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Image
Man kanske skulle ta och röra sig ut till garaget ikväll :)
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Ännu en liten bit på vägen
Image
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Nu vart målningen av blocket klart och till helgen blir det ytterligare lite projekt då en vänlig kund som kände till mitt projekt tittade in med en ny oljepump samt en uppsättning med lager som han hade liggandes på verkstadshyllan så till helgen skall kolvarna i och blocket färdigställas.
Sedan blir det till att börja arbete på växellåda och overdrive.

Image

Image
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Blomquist »

Skall du renovera M41:an själv?
210 -64, 223 -68
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Blomquist wrote:Skall du renovera M41:an själv?

Tänkte väl det iaf, jag har en bra kombination av mycket tid och lite pengar så varför inte? :)
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Hugger69 »

Trevligt att se framstegen! Motorn kommer att bli grym!
Passar du på att balansera den nu med eller...?
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Hugger69 wrote:Trevligt att se framstegen! Motorn kommer att bli grym!
Passar du på att balansera den nu med eller...?
Det är redan igång, vägde upp kolvarna och där skiljde det inte mer än ett gram som kunde kvittas ut med hjälp av lite varierande vikt på kolvbultarna :D
Vevstakarna skiljde däremot lite mer men jag får se hur jag löser dom på bästa sätt men det borde inte vara något oöverkomligt problem tycker jag.
Post Reply