Fyrdörrars 122S

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Tack för tipset men det blir nog inget enormt problem med nyansskillnaden då jag kommer att lacka om hela bilen.
Det är ganska så många skador på lacken som det ser ut idag så det viktigaste för mig är egentligen att få tag på rätt färg men om lackerarna kan blanda till rätt utefter volvos färgkod så är det ju suveränt.
Måste sätta mig att öva med svetsen lite nu också, skall byta skärmkanterna bak och reparera en skada i bakre hjulhuset men sedan är all rost borta så vitt jag kunnat se.

Vad skall det vara för färg på framvagnsbalk och upphängning förresten?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Arne »

Framvagnsbalken ska vara ljusgrå. Vad menar du med upphängningen, menar du länkarmarna så ska de vara svarta likaså bakaxelns upphängning.
AVG
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Ja det var länkarmarna jag tänkte på.
Tack för infon, skall försöka få lyft motorn till helgen och sedan skall axlar och balk iväg till blästern så att jag kan fixa till alla sådana detaljer samt motorrum så att det är klart och man kan försöka att få henne rullande utan att behöva fundera på att göra ännu ett lyft för att man varit lat och inte ordnat allt sådan från första början.

Ytterligare en liten bit på vägen till motorlyft idag också.
Image
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Fick tömt olja och sedan hissat upp och tagit loss de främre bromsoken idag för renovering och hittade lite av en skamfläck på underredet då de främre tvärbalkarna inte var något annat än underredsmassa de hade nästan helt rostat bort så de måste bytas.
Gick över resten av underredet med kopparhammare och letade efter mer ruttet men hittade som tur var inget :)
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Såhär löningen till ära sprang jag och handlade lite verktyg och annat smått o gott så nu är motorlyften komplett och redo att användas så snart jag kopplat loss allt från motorn.
Hur är det med lyftet förresten, kan jag lyfta hela paketet med overdrive eller skall jag försöka ta loss den först?

Image
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Image
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by 123GT »

Härligt...bra jobbat med lyftet !!! :-)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

123GT wrote:Härligt...bra jobbat med lyftet !!! :-)
/ sven

Tack för uppmuntran :)
Har aldrig gett mig på något sådant här tidigare så varje steg är lite av ett äventyr för mig, köpte bilen med viljan att renovera upp den till orginal och jag hoppas att jag lyckas med detta, tur att man inte har hela tummen mitt i handen iaf :)
Kom ut och skruvade lite ikväll också och fick rivit ned overdrive och växellåda samt koppling så nästa projekt blir till att börja riva i motorn och se varför den inte vill gå runt samt börja slipa i motorrummet och zinkblästra framvagsbalk och alla stagen.

Image
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Knäckte av topplocket idag och spanade in för att se varför motorn inte ville gå runt och hittade mot all förväntan ingen rost... istället är det som stenhårt svart bäck i cylindrarna.
Har ingen aning vart detta kan komma ifrån men även i förgasarna fanns detta, kan det vara så att tokstollen har tagit fel reservdunk och tankat med oljeblandad bensin måntro?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fyrdörrars 122S

Post by A-masen »

Det borde väl inte bli svart i förgasaren av det?
Det finns en metod att "vinterkonservera" båtmotorer. Man skall hälla i en speciell olja i förgasaren medan motorn går och stänga av den efter ett antal sekunder. Men inte heller där tycker jag det skulle bli svart, för den oljan (jag har bara läst och hört om det) måste ju vara väldigt speciell och lägga sig som en skyddande film inne i motorn. Och motorn skall ju kunna startas på våren igen. Ett exempel: https://www.marindemontering.se/batmoto ... ings-spray" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kan ju tänkas att någon har hört som ett rykte och vantolkat den konserveringsmetoden och tagit den enda oljan vederbörande hade till hands, kanske spillolja?
Löser den här svarta geggan upp sig av lacknafta eller andra lösningsmedel?

Det här är bara gissningar från min sida, så utgå inte från något av detta. Du får nog forska vidare i vad det kan vara.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Vet inte men detta är något väldigt udda iaf.
Skulle inte kalla detta för "gegga" utan det är stenhårt, ser snarare ut som om det är något som bränt vid på spisen eller något man skrapar av sitt rostbröd efter att ha glömt det i brödrosten.
Cylindrarna har varit fyllda med Diesel de senaste månaderna och det har inte gjort något åt beläggningen, testade att fylla på med avfettningsmedel nu ikväll och får se om det gör någon skillnad till morgonen.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Image
Image

Saker och ting ser tämligen odramatiska ut på insidan av motorn iaf.
Enda jag kliar mig i huvudet över nu är hur man får loss remskivan så att jag kan plocka av den främre kåpan och plocka loss veven och knacka ur kolvarna.
Någon som kan ge mig något tips så att jag kommer vidare utan att förstöra något?
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Image

Nu vet jag inte om jag gjort något som kanske förpassar mig till de lägre av helvetets domäner men jag har iaf fått ut alla utom en kolv ur motorn.
Hammare och vedträ kunde jag lossa de övriga med men den sista satt bra tjurig och varken värme, diesel eller penetrantvätska från volvo flygmotor ville få den att ens överväga att röra sig.
Gjorde helt sonika en "glidhammare" med en längd avloppsrör i pvc och ett rejält gjutjärnsspett och lade ett stålbläck på toppen av kolven som "skydd".
Då rörde sig den jäveln och jag fick ned den såpass att jag kunde börja gå lös med svinto i loppet och rengöra.
Nästa projekt är ju att knacka ut den åt andra hållet men där har jag inte riktigt samma möjlighet till att bruka våld iom vevstaken. någon som har några tips?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dieseltroll »

Man får väl passa på att gratulera till fyndet, även om det kanske är lite sent. Det är verkligen en ovanligt bil du har fått tag på, tag väl hand om den! :grin: Det verkar ju gå bra för dig, även om det är ditt första renoveringsprojekt.

Hur mycket tänkte du göra inuti motorn? Blir det en totalrenovering?

Ang. kolven: Kommer man inte åt att trycka in en träbit bredvid vevstaken eller kanske lägga nått i lagerbanan att slå lite försiktigt på? Så att du slår genom vevstaken. Iom att du redan har fått kolven att börja röra på sig så borde det inte behövas särskilt mycket för att den ska börja röra sig åt andra hållet.

Keep it up!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Dieseltroll wrote:Man får väl passa på att gratulera till fyndet, även om det kanske är lite sent. Det är verkligen en ovanligt bil du har fått tag på, tag väl hand om den! :grin: Det verkar ju gå bra för dig, även om det är ditt första renoveringsprojekt.

Hur mycket tänkte du göra inuti motorn? Blir det en totalrenovering?

Ang. kolven: Kommer man inte åt att trycka in en träbit bredvid vevstaken eller kanske lägga nått i lagerbanan att slå lite försiktigt på? Så att du slår genom vevstaken. Iom att du redan har fått kolven att börja röra på sig så borde det inte behövas särskilt mycket för att den ska börja röra sig åt andra hållet.

Keep it up!

// M
Tack för tipset men nu är det löst.
Ni är ju några som sagt att bilen är av det ovanligare slaget och jag fick hem boken från klubben och kollade igenom och såg ingen annan av min årsmodell men tror att där fanns 3 av tidigare årsmodeller om jag inte minns helt fel, ingen som råkar ha någon koll på hur många som gjordes?

Gick egentligen ut för att stänga garageporten men motorn liksom stod där och skrattade åt mig så jag gav henne en omgång till och fick ned den i bott och rengjorde efter bästa förmåga med smärgelduk och svinto på de exponerade delarna sedan blev det don och 5kg handslägga för mindre våld än så presterade absolut ingenting trots idoga försök med blåslampa och andra godsaker.
Jag slog inte direkt mot lagerbanan utan det största hjälpmedlet jag haft under denna motorrenoveringen har varit björkklabbar ;)
Som tur var klarade sig loppet utan rispor och jag fick ut kolvjäveln!
Motorn totalrenoverar jag nu när jag har isär den så alla lager skall bytas samt att jag tänkte göra om så att man kan montera packboxar på ett par ställen så att jag slipper filtpackningarna.
Utöver det så blir det också bearbetning på toppen så att den skall kunna köras på blyfri bensin men utöver det skall allt hållas orginal.

Här har ni en bild på oförättaren.
Image

Och en på det numera gapande hålet!
Image
Post Reply