Fyrdörrars 122S

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Skall se om jag kan hitta en sådan axel någonstans, man blir ju lite bortskämd med moderna bilar så jag slipper helst så mycket oväsen och onödigt varvande som möjligt.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fyrdörrars 122S

Post by A-masen »

Det finns en tråd på ett norskt forum om hur man modifierar en 240-bakaxel till Amazon, efter -67 tror jag det var? Jag har länkat till den ett par gånger så den skall finnas här på forumet. Du lär ju ha störst chans att hitta en 240-axel. Både med eller utan diffbroms.
Sök i Transmissionavdelngen.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

A-masen wrote:Det finns en tråd på ett norskt forum om hur man modifierar en 240-bakaxel till Amazon, efter -67 tror jag det var? Jag har länkat till den ett par gånger så den skall finnas här på forumet. Du lär ju ha störst chans att hitta en 240-axel. Både med eller utan diffbroms.
Sök i Transmissionavdelngen.
Hur verkar det med besiktningen att sätta på en 240 axel?
Måste man regga den som obyggt fordon eller är det inget dom anmärker på?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

I och med att du plockar med bromsarna bak (de brukar ju sitta på axeln :lol: ) så vill dom att du plockar över restan av systemet också.
Alltså huvudbromscylinder, servo, skivorna fram med tillhörande ok och allt annat längs vägen.

240 Axeln är också bredare så det kommer bli ombyggt fordon av detta.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Haha ok då undviker jag det nog helst, vill inte ha den stämpeln i pappren :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Fyrdörrars 122S

Post by A-masen »

Jo, det syns ju direkt på skivbromsarna. Men för den som undrar: Spårvidden på Amazon är 1315 mm. På 240 är den 1350 mm. Allt enligt uppgifter ur ett par instruktionsböcker, 1962 och 1978 vill jag minnas att det är.
En fråga om någon kan besvara, det sägs ofta att 140 är bredare i bakaxeln än 240. Dock inte i min instruktionsbok. Där står också 1350 för 140 -73. Hur ligger det till med detta?

Ett tillägg till detta: om man vill behålla originalskalet på bakaxeln för utseendets skull, men ändå modifiera så finns det ju såväl utväxlingar som diffbromsar att köpa. http://bakaxel.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dyrt, men inte oöverkomligt.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

tack för den sista länken!
tänker nog skaffa en drevsats för 4.11 så blir det rimligtvis fina fisken för drivlinan.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

A-masen wrote:det sägs ofta att 140 är bredare i bakaxeln än 240
Spårvidden ändras med fälgens ET mått (140=40, 240=25) ska då spårvidden vara samma trots olika ET måste axeln vara (30mm) kortare/längre. Med reservation för osäkra källor gällande ET-måtten.
Dixie wrote: skaffa en drevsats
Kolla först att axeln du har är av den senare typen, har du ENV eller Spicer27 passar inte drevsatsen på länken. Personligen skulle jag skaffa en annan bakaxel med 4,1 utväxlingen istället, du kan då välja på alla 3 axelmodellerna ENV, 27 eller 30 och kan spara originalaxeln "oförstörd". Byte av drevsats medför även lagerbyten och mycket arbete vilket blir ganska dyrt och i mina ögon en onödig merkostnad (5-10000kr)
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Oj tack för varningen då undviker jag att kasta iväg den ordern.
Jag är inte så flink på bakaxlar men jag tror att det är en spicer som sitter på denna om jag inte minns helt fel.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Det är ju en 66á och då fanns väll inte ENV kvar längre.
Däremot så är M27 standard fram till och med 66 men (det finns alltid men med) de sena från 66 har en udda axel med M30 axel fast med tidiga infästningen. Vilken axel du har får man reda på genom att mäta diametern på axelröret (röret mellan klumpen och trumman) Är 63mm på en M30 om jag inte missminner mig.

Tro nog jag har en 4:10 utväxling ligger till M27.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Det enda jag egentligen vet är att när jag fixade fram en ny bromstrumma för att få bilen i rullning för att få ut henne ur garaget så var det fel kronmutter jag fick med och trumman var tagen från en 58 tror jag att det var.
Farsan kände dock en gammal skogsindian som hade en liggandes hemma och sade att det var en spicer axel då man hade en finare gänga och något grövre dimension på dem och att det var därför kronmuttern till 58an inte passade.

Hur ser jag lättast vad för axel det är jag har?
Tänker om du kunde övertalas att bli av med den där drevsatsen om jag har en jäkla tur :)
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Volvoamazonpictures wrote: ENV axeln sitter i P 120 fram till chassinummer 182155 (lite mer än halva årsmodell 1965) och i P 130 fram till chassinummer 149917 (tidigt årsmodell 1966).
Så den finns 66 men inte i P120.

Kronmuttertrixet är går inte att använda för identifiering 1964- då ENV fick samma drivaxel med lagring som Spicer och den muttern passar då på båda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Lars Bd wrote:
Volvoamazonpictures wrote: ENV axeln sitter i P 120 fram till chassinummer 182155 (lite mer än halva årsmodell 1965) och i P 130 fram till chassinummer 149917 (tidigt årsmodell 1966).
Så den finns 66 men inte i P120.

Kronmuttertrixet är går inte att använda för identifiering 1964- då ENV fick samma drivaxel med lagring som Spicer och den muttern passar då på båda.
Jag får vräka mig under bilen imorgon och se om där finns en typskylt eller något liknande.
Har varit lat nu i någon vecka och inte gjort så mycket annat än att dyrka upp tanklocket så det är väl lika bra att komma igång igen.
Per M
Posts: 93
Joined: Tue Dec 20, 2011 8:44 pm

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Per M »

Jag hoppar in med några tips på bakaxeln för att kolla vad du har för någon, om du tex har en kåpa som är skruvad bakifrån 99% att det är en spicer 27 med tanke på din årsmodell du kan även skrapa av skiten bredvid kåpan nere till höger sätt bakifrån så står det 27 i gjut godset
utväxlingen sitter stansad på en liten plåtbricka i en av skruvarna till kåpan, vanligt vis andra till vänster om man börjar räkna i mitten längst ner om den inte rostat bort ? annars står det även på kronhjulet om du tar bort kåpan står även Dana på kronhjulet.

Har du en ENV axel så har du ingen kåpa skruvad bakifrån o ingen bricka med utväxling, men en ur tappningsplugg har du iaf vilket du saknar på Spicer 27an


Det kan sitta ENV på 66or har bara ett exempel men chassi nr 203783 en 121 kaross satt det en ENV axel på men kan vara bytt någon gång ?
men nu sitter det en 27a på den iaf


hoppas det hjälper //Per
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Tack för infon.
Får bli en tur med stålborsten ikväll för att rensa bort skiten så att jag kan se vad det är för något.
Vad är lämpligt att göra med axeln när man plockar ned den sett ur renoveringssynpukt förresten?
Bortsett från att blästra och lacka dvs.
Post Reply