Fyrdörrars 122S

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Nu vart motorn bortlämnad iaf.
Insåg att jag nästan bodde granne med Gösta Glads verkstad så den åkte in till honom för att borras så att den får nya överdimensionskolvar, bearbetad topp och rengöring samt oljepump.
Kikar på om jag skulle införskaffa en K-kam också medan jag ändå är igång, han rekommenderade mig att kasta B-kammen bak ladugården.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Allt är efter tycke och smak. Jag monterade in en ny A kam :lol:
Men så originalrenoverar jag bilen också.
styrkan räcker till för att driva bilen framåt.
Har jag "för mycket" så blir omkörningarna därefter.... och krocksäkerheten är inte i paritet med högre hastigheter!

D eller K är väll princip lika.
Blir det en Weber 36/36 då?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Nja jag vill ändå hålla mig orginal på de delarna som faktiskt syns så där får mina dubbla su sitta kvar.
Hade en inre strid om huruvida jag ville sätta dit ett dubbelt grenrör men kom fram till att även där behåller jag orginal.
Det känns bättre iom att det är något man ser :)
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Fick besked idag om att jag har lack på g nu också.
Pratade med en lackerare och sade vad det var för bil varpå han blev eld o lågor över projektet och erbjöd sig att ordna fram rätt lack, grundfärg och allt mellan himmel och jord samt skriva en utförlig beskrivning till hur jag skall gå tillväga för att få ett så absolut bra resultat som möjligt.
Kul när projektet rör sig framåt!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Arne »

Dixie wrote:Nja jag vill ändå hålla mig orginal på de delarna som faktiskt syns så där får mina dubbla su sitta kvar.
Hade en inre strid om huruvida jag ville sätta dit ett dubbelt grenrör men kom fram till att även där behåller jag orginal.
Det känns bättre iom att det är något man ser :)
Ska du ha det enkla grenröret kvar är det nog ingen större vits att sätta i en K-kam. Den motorn kommer inte att kunna tillgodogöra sig effekten från den kamaxeln utan bara ta mer bränsle. Du får så mycket mottryck i och med att den inte blir av med avgaserna i rätt omfattning.
AVG
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Arne wrote: Ska du ha det enkla grenröret kvar är det nog ingen större vits att sätta i en K-kam. Den motorn kommer inte att kunna tillgodogöra sig effekten från den kamaxeln utan bara ta mer bränsle. Du får så mycket mottryck i och med att den inte blir av med avgaserna i rätt omfattning.
Tack för rådet, då gör jag så att jag investerar i ett dubbelrör.
Kan ju alltid ha en extra kam liggandes och renovera upp det enkla grenröret så att det går att återställa om viljan eller behovet smyger sig på.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Avgassystemet är en annan flaskhals, B18B motorn tappar 5-8hk i Amazon jämfört med 1800S endast på grund av skillnader i avgassystemet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Lars Bd wrote:Avgassystemet är en annan flaskhals, B18B motorn tappar 5-8hk i Amazon jämfört med 1800S endast på grund av skillnader i avgassystemet.
Vad skulle du rekommendera för avgassystem isf?
Tanken är ju att försöka hålla så orginal som möjligt men samtidigt är ju min avsikt att faktiskt använda bilen så vissa kompromisser får man ju kanske göra för att hänga med bra i dagens trafik.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Original om originalutseende eftersträvas. Poängen med upplysningen var att vassare kam och andra trimåtgärder kanske inte får den effekt de kan få om alla komponenter är anpassade till varandra. Originalsystemet hindrar dig inte att utan problem hänga med i trafikrytmen.
(7 hk försvinner enligt verkstadshandboken.)
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Ok isf satsar jag nog på en lite snällare kam och trycker dit ett nytt orginalsystem.
Han jag lämnade in motorn hos rekommenderade mig dock att kasta B-kammen har ni några åsikter gällande vilken kam man skall köra med?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Jag blev en gång rekommenderad att vi lättare trimning bygga en befintlig motor d.v.s. en B eller D motor så finns det tändkurvor och bränslenålar som är framtagna för just den motorn. Numer kanske det inte gäller fullt ut då t.ex. bränslet har en annan sammansättning än på 60-talet men har man inte egna ideer och inte heller har tid/lust att med laborera med förgasarbestyckning och tändkurvor så skulle jag rekomendera en B-motor, som med tanke på avgassystemet verkar vara tillräcklig. B-motorbygge räknas nog dessutom som en tidstypisk uppgradering.
Visst finns det modernare kamaxlar än Volvos originalkammar men är de framtagna för 100hk dubbla SU och original avgassystem?

En annan mycket trevlig förbättring dessutom är bakaxelutväxlingsbyte från nuvarande 4,56:1 till 4,1:1, det sparar bensin och dina öron. Tänk på det när du kommer till bilens bakre regioner, enklast är att byta hela bakaxel. Är det en sen 66:a kan du ha en 1030 axel där utväxlingar från vissa 240 passar. Dessa kan man hitta på rätt skrot för en billig penning, problemet är själva bytet men det kan nog SVIS utföra.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Fyrdörrars 122S

Post by QV »

Dixie wrote:
Lars Bd wrote:men samtidigt är ju min avsikt att faktiskt använda bilen så vissa kompromisser får man ju kanske göra för att hänga med bra i dagens trafik.
Man hänger med dagens trafikrytm med 68 hästar B18A med A kam och stående Zenit.
Man får inte vara blyg... men att marcha 120 i långa sträckor är möjligt.

Kör med 4:10 bak och öcerväxellåda (M41J)

Skall du använda bilen som "bruksbil" och köra kontinuerligt under sommarhalvåret så rekomenderar jag (starkt) att du monterar dit 4:10 och M41 låda.
Efekten man uppnår är att motorljudet "inte hörs" utan det blir vägljudet och vindbruset som blir de stora komponenterna i ljudmiljön.

Om man skall ha typ D eller J finns det många viljor om men efter att ha haft båda så rekomenderar jag endast J.

/Jan
Om man inte strikt orginalrenoverar en ändre Amzing eller springer på en typD för en vettig peng...
Problemen med typ J är medbringaren och hastighetsmätardrevet.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Nu har du misslyckats i citeringen QV, så här skulle det vara,
Dixie wrote:
Lars Bd wrote:Avgassystemet är en annan flaskhals, B18B motorn tappar 5-8hk i Amazon jämfört med 1800S endast på grund av skillnader i avgassystemet.
min avsikt att faktiskt använda bilen så vissa kompromisser får man ju kanske göra för att hänga med bra i dagens trafik.
och M41 sitter redan på bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dixie
Posts: 61
Joined: Sun Jun 14, 2015 1:37 am

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Dixie »

Tack för tipsen.
Efter en stunds fundering insåg jag att det var min lantliga uppväxt som började kämpa med mitt förnuft men det senare vann och jag har beslutat mig för att köra orginal hela vägen.
Lade just till ny B-kam och nya lyftare på inköpslistan.
M41 låda och typ D överväxel har jag ju redan som tur är som orginal så där väntar som tur är inga inköp :D
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Fyrdörrars 122S

Post by Lars Bd »

Ett avsteg du bör göra är dock bakaxelutväxlingen där jag och även QV rekomenderar 4,1:1. Själv har jag tänkt prova ett B20B bygge M41J och en diffbromsad 3,54:1 bakaxel.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply