Projekt Amazon -65

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Projekt Amazon -65

Post by F41 »

Tänkte dela med mig lite av vad jag har pysslat med den senaste tiden.
Bilen är en -65 som jag fått överta efter min sambos farmor efter hon gick bort för tre år sedan. Den var i gott grundskick men behövde en hel del rostlagning i bakre skärmkanter, sandplåtar, underkant på dörrar samt riktjobb.
Utgångsläget
Image
Image
Image

Strippad och på väg till plåtlagning och lack
Image

Fixad och på väg hem
Image

Allt återmonterat och upputsat
Image
Image
Image
Image
Image
Nästa planerade steg är att montera 5,5 tumsfälgar som är beställda, men som inte dykt upp ännu samt sänkfjädrar som ligger och väntar.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Projekt Amazon -65

Post by 123GT »

Härligt...den såg inte så kass ut på "före" bilderna men nu riktigt blank på "efter" bilderna!!!
Har det hänt något mer med bilen och får den skärm emblem igen?
/ sven
Image
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
F41
Posts: 14
Joined: Mon Aug 13, 2012 6:48 am

Re: Projekt Amazon -65

Post by F41 »

Tackar!
Nej, det var ett väldigt bra utgångsläge måste jag säga. Normalt brukar man hitta mer rost och elände än man förväntat sig när man börjar riva. Men i det här fallet var det tvärt om. Den var helt frisk undertill, under framskärmarna etc. "Svärfarmor" har varit väldigt duktig med underredsbehandling genom åren. Sedan är det ju väldigt tacksamt med en helt oskruvad, eller åtminstone proffsskruvad bil. Man slipper mycket bonnlösningar, obegripliga kabelhärvor etc.
Det har väl egentligen inte hänt så mycket mer med bilen. Ny textilmatta är inlagd i kupén och bakluckan. Annars har jag mest bara åkt och njutit! Det är fantastiskt hur mycket uppmärksamhet en gammal amazon drar från allmänheten. I stort sett varje gång man är ute med den så kommer det fram folk och tittar och pratar. Jag har tappat räkningen på hur många som frågat om den är till salu... Jättekul!
Skärmemblemen ska på plats så fort jag hittar dom! Jag tyckte jag var väldigt noggrann när jag plockade ner bilen. La allting i uppmärkta påsar och burkar bara för att jag skulle ha ordning och reda och få tillbaka allting på rätt ställen, och det har funkat klockrent på allt utom just skärmemblemen. Dom är spårlöst försvunna. Jag vet att jag fotade placeringen med mått och allt innan jag plockade bort dom, och antagligen har jag lagt dom på något jättebra specialställe i någon liten påse bara för att jag inte skulle slarva bort dom. Och där ligger dom säkert kvar, frågan är bara var...
Jag väntar fortfarande på 5,5 tumsfälgarna tyvärr. Tydligen fick VP skicka tillbaka den leverans dom fick för att den inte uppfyllde deras kvalitetskrav, sedan har jag inte hört något mer. Förhoppningsvis kanske dom har kommit till våren.
//Anders
Post Reply