Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
ST1800S
Posts: 7
Joined: Thu Jan 15, 2015 11:11 am

Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by ST1800S »

Jag håller på med en synnerligen petig renovering av P1800 prototypen P958-X3 som är mekaniskt baserad på en Amazon Sport 1957-1958.

På agendan står montering av framvagn. Det jag skulle vilja ha reda på är ursprunglig ytbehandling av skruv och mutter som avser framvagnen. Utförande som Amazon 1957-1958. Jag har inte demonterat bilen själv och kunde inte analysera de ursprungliga skruvarna tyvärr

Framvagnen är rakt av en Amazonprodukt bortsett från specialbyggda motorfästen. Så det är Amazon originalutförande på ytbehandling som jag är ute efter. Enskilda komponenter som balk och bärarmar mm har jag redan lackerat chassiesvart. Skruvarna som håller framvagnen mot chassiet ska vara svarta har jag förstått, men hur är det med skruvförband till t ex övre och nedre länkarmar samt övre och nedre kulleder?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by Arne »

Vad spännande med en sådan bil, det blir något att bita i. Vore trevligt om du lade ut renoveringsbilder här på Amazonforumet trots att det är en P1800 prototyp, det är nog trots allt mer besökare på denna sida än på P1800 sidan.
Original var det nog muttrar med saxsprint igenom, inga nylockmuttrar. Bultar och muttrar var inte elfözinkade på -57:an. Det beror på hur strikt original du ska ha. Det håller bättre finishmässigt om du elförzinkar bultar och muttrar. Vill du inte ha nylock så finns det faktiskt muttrar för saxsprintspår, men dessa är elförzinkade. Dessa hittar du bland annat på Motoroldies. Gängorna på kulbultarna är UNF (fingänga). De flesta andra bultförbanden är UNC (grovgänga).
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by QV »

Har kollat runt i mina papper och

Reservdelskatalog för P1200 januari 1959 utgåva 1 och VOLVOs standard från oktober 1964 säger följande.

Bultar som håller fast framvagnen i karossen
Bultar som håller fast nedre och övre kulbult
bulten så håller fast plåten (nedre stötdämparfäste)
Är alla av samma sort, U6S UNC Din 8G, SAE grade 5 Ingen ytbehandling specificerad.

Muttrar till dessa är
Huglock UNC Din 8G, SAE grade 5 ytbehandling elförsinkade

Muttern som håller nedrebärarmen på plats i framvagnen är en låg nylock.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ST1800S
Posts: 7
Joined: Thu Jan 15, 2015 11:11 am

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by ST1800S »

Jo, jag vet vilket utförande på skruv och mutter det ska vara. Inga Nylock muttrar utan de äldre som kanske kallas Huglock som istället för nylonring har en slitsad krona som spänner in mot gängorna.

Då jag vill gå så nära original som möjligt är kanske svartkromaterat närmast utseendemässigt om det var obehandlade skruvförband?

Jag kommer inte att underredsbehandla bilen, men vill ju kunna passera en regnskur utan ångest
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by QV »

Jo huglock är det, har det på min. Valde att ytbehandla de äldre och montera dessa med stark locktight. Då "slapp man" jaga nya.

Det enda som enligt listan var nylock är inre infästningen till nedre bärarmen. Denna mutter är desutom av varianten "låg" så skall du ha huglock där så borde gångan vara längre på de äldre bilarna. Tycker du att gängan inte syns några varv förbi muttern så behöver du en lägre mutter och då kanske nylock är rätt där.

Kollade på lite bilder i instruktionsboken för 1960 års Amazon vilken tenderar att ha bilder från en 59'a och där ser det ut som att bultarna är mörkare än muttrarna. Skall se vilka utgåver av de gröna jag har scannat.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by QV »

När man i november 1964 i ett verkstadsmeddelande berättar att man byter till nylock från huglock så ingår detaljer för

Hjälpstyrarm
styrsnäcka
övre och nedre kulbult
infästning övre bärarm
medbringare rattstång

Det finns inget om nedre bärarms infästning vilket skulle kunna vara ett "bevis" på att det redan satt en nylock där...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
ST1800S
Posts: 7
Joined: Thu Jan 15, 2015 11:11 am

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by ST1800S »

OK, så låg Nyloc motsvarar art nr 950366 som håller inre bärarmars bussningar mot framaxelbalk. Det är samma 950366 för både övre och nedre länkarm. I övrigt de äldre typiska Hugloc och skruvar förefaller vara obehandlade eller åtminstone mörkgrå i kulör/ton och att muttrar skulle kunna vara förzinkade.

Det klarnar, men är inte solklart :-)
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by 121 »

Kanske värt att spana in Volvo muséets P1800-prototyp? Vet inte dock inte hur orörd den är i alla avseenden.
ST1800S
Posts: 7
Joined: Thu Jan 15, 2015 11:11 am

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by ST1800S »

Jag har krälat runt över hela den vita vagnen - P958-X2. Jag har till och med demonterat och mätt upp vissa komponenter för nytillverkning med tillstånd av muséet. Problemet är att den är formligen dränkt i tektyl undertill. Sen har jag 45 mil dit också
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by Ghostrider »

Jag står just i begrepp att renovera framvagnen på min -58 och skulle vilja veta mer i detalj vilken ytbehandling QV lät göra eller andra för den delen. Då tänker jag främst på muttrar och bultar. Superoriginal är inte viktigt för mig, snarare en ytbehandling som håller med åren. Blästring och elförzinkning?? Varför locktight, har muttrarna förlorat sitt grepp??

Undrar också om någon vet om det går att demontera/byta ut "justermojängen" i bromsskölden. Dels vill jag blästra och lackera skölden och dels är justerskallen på utsidan rund efter många års justerande.
volvomannen
Posts: 5
Joined: Sat Jan 31, 2015 2:08 pm

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by volvomannen »

Blästra inte. Tvätta sakerna och skicka till en firma som accepterar lite smutsiga, fettiga, rostiga delar.Det blir vackrare resultat och zinken haller längre än med blästrade grejor. Gulkromatering rekomenderas.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by QV »

Ghostrider wrote: skulle vilja veta mer i detalj vilken ytbehandling QV lät göra eller andra för den delen. Då tänker jag främst på muttrar och bultar
I mitt fall så vart det blästring och
Fosfatering (svart)
elförzinkning (vit ????? någonting heter det tror jag)
gulkromatering

Allt beroende på vart skruv/mutter skulle sitta på bilen.
När det gäller just framvagnen så vade det mesta elförzinkat utom just bult och rör till krängningshämnarens infästning till bärarmen som vart gulkromaterad. Kommer idag inte ihåg varför jag valde det.

Kanske måste kolla på bilen hur det ser ut, var en stund sedan... minnesbilden falnar

Angående locktite så skall man bara använda låsmuttrar en gång.
Jag har då valt att blästra/ytbehandla de gamla låsmuttrarna (huglock) istället för att jaga nya.
Eftersom de blir återanvända så har jag fixat "låsningen" med locktite. Inte för att jag skulle vara orolig utan mera för att jag hade det hemma och det blir inte sämre av det.

Minnesbilden är att muttrar och bultar ser bra ut fortfarande. Jag har faktiskt bara funnit en blåsa under lacken så här 9 år efter hellackeringen så underarbetet på bilen känns bra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by Ghostrider »

Tack för all värdefull info från alla håll. Kan konstatera att det är blandad kompott här. De flesta bultarna är svartaktiga en del brickor och en del låsmuttrar modell större är elförzinkade och en del muttrar som jag gissar är modell huglock verkar nästan obehandlade.
Ghostrider
Posts: 62
Joined: Wed Jun 15, 2005 7:37 am

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by Ghostrider »

Skulle vilja ställa ytterligare någon fråga på ämnet framvagn. Att döma av den färg som fanns kvar var min framvagnsbalk blanksvart och en del annat i framvagnen hade en mörk nästan militärgrön nyans. Tanken är att det mesta blir blästrat och svartlackerat. Men nu när allt är nerplockat funderar jag på om det inte läge att skicka länkarmar, spindlar mm till ytbehandling/elförzinkning innan lackering? Har dock för mig att lack kanske fäster dåligt på elförzinkade prylar och jag vill helst ha lack oavsett. Tips någon?
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Ytbehandling av skruv och mutter i framvagn 1957-1958

Post by Dimman »

Om du pulverlackar så kan du be om zinkgrund innan det svarta.
Gjorde detta på min Amazon för ett par år sedan och är mycket nöjd.
Är det porer i materialet så fyller det lite bättre med zink/topplack vid pulverlackering.
Post Reply