Lundinarens Volvo Amazon -66 18-årsbilen [Halvägs!?]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Lundinarens Volvo Amazon -66 18-årsbilen [Halvägs!?]

Post by Lundinaren »

Hej!

Här har vi då bilen som tråden ska handla om, precis hämtad från ladan där den stått i dvala i drygt 15 år:
DSC_1138.JPG
DSC_1138.JPG (4.33 MiB) Viewed 5980 times
Nu när vi vet vilket åk det hela kommer handla om, kanske det är dags att presentera mig istället. Emanuel heter jag, en 16-årig grabb med intresse för motordrivna fordon, speciellt gamla sådana och gärna av märket Volvo! ;) Med två år kvar till körkortet började det bli dags att fundera på 18-årsbilen, så köpte denna utav en granne.

Här tillfälligt parkerad i carporten tills att jag fått ordning på A-traktorn som för tillfället tar upp min mekplats... :roll:
DSC_1152.JPG
DSC_1152.JPG (3.5 MiB) Viewed 5980 times
Kanske förövrigt också är på plats med en introduktion av bilen. Det handlar om en välhållen tvådörrars Volvo Amazon -66, kanske för att den spenderat drygt en tredjedel av sitt liv i "stand by". Bilen har enligt Transportstyrelsen hunnit med 6 ägare, varav större delen av dessa ägarbyten skedde under 90-talet. En äldre kvinna ägde bilen under hela 70- och 80-talet och därefter han några olika lokalentusiaster med att äga den innan den skulle få sig en upplagning av rosten för drygt 20 år sedan. Tyvärr, som med så många liknande projekt, försvann motivationen och den blev ståendes. Fram tills nu alltså!

Bilen är, förutom förhållandevis få rostlagningar, i orginalskick. Givetvis med originallack, originalinredning och originaldrivlina. Mätaren visar 2500 mil, men har slått om en gång, så 12500 rättare sagt. Inte dåligt det heller! Vad är då planen? Att fortsätta renoveringen, och få ihop en fin bruksamazon!

Hoppas ni finner nöje i mitt projekt! På återseende :)
Last edited by Lundinaren on Mon Mar 25, 2019 8:32 pm, edited 3 times in total.
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by QV »

Grattis till projektet
Dörrar kan vara ett bekymmer. Det är ju inte direkt en bil med "bra passform" så du skall inte vara helt säker på att de dörrar du finner passar (bra).
Men dom kanske finns kvar.

Angående motortrim så finns det beprövade koncept att jobba efter.
Själv så tycker jag att har man inte +300 så kan man lika gärna ha 75.
Vill man sedan ha +300 så är det fel bil att utgå ifrån eftersom man måste bygga om allt!

Nu är du fortfarande kvar i åldern där man känner sig odödlig och jag har passerat den med 30 år så värderingarna kommer att skilja sig åt.
Saker som att rattstången går rak in i kistan och motorn trycks in i knät genom torpedväggen gör att jag kör bilen lugnare nu än för 30 år sedan. Man vill inte fronta med just denna bilmodell.

Men jag finner ett nöje i din renovering så uppdatera gärna.
Min slogan när det gäller renoveringar är "hellre körbart än perfekt" Så besikta så fort som möjligt och plocka ner minsta möjliga mängd så att den kommer ut på vägen och kan köras. Monterar man ett nykromat dörrhandtag så ser lacken ut som skit. Så se upp!

På din beskrivning så känns det som om balkarna till framskärmarna är friska. Det är bra. De kan vara lite känsliga att byta och fortfarande få till front, huv och skärmar bra.

Lycka till
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cooljb
Posts: 490
Joined: Mon Apr 28, 2008 4:40 am
Location: Halmstad

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by cooljb »

Hej ok Välkommen hit!! ska bli skoj och följa ditt bygge.
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by Lundinaren »

QV wrote: Wed May 02, 2018 8:57 am Grattis till projektet
Dörrar kan vara ett bekymmer. Det är ju inte direkt en bil med "bra passform" så du skall inte vara helt säker på att de dörrar du finner passar (bra).
Men dom kanske finns kvar.

Angående motortrim så finns det beprövade koncept att jobba efter.
Själv så tycker jag att har man inte +300 så kan man lika gärna ha 75.
Vill man sedan ha +300 så är det fel bil att utgå ifrån eftersom man måste bygga om allt!

Nu är du fortfarande kvar i åldern där man känner sig odödlig och jag har passerat den med 30 år så värderingarna kommer att skilja sig åt.
Saker som att rattstången går rak in i kistan och motorn trycks in i knät genom torpedväggen gör att jag kör bilen lugnare nu än för 30 år sedan. Man vill inte fronta med just denna bilmodell.

Men jag finner ett nöje i din renovering så uppdatera gärna.
Min slogan när det gäller renoveringar är "hellre körbart än perfekt" Så besikta så fort som möjligt och plocka ner minsta möjliga mängd så att den kommer ut på vägen och kan köras. Monterar man ett nykromat dörrhandtag så ser lacken ut som skit. Så se upp!

På din beskrivning så känns det som om balkarna till framskärmarna är friska. Det är bra. De kan vara lite känsliga att byta och fortfarande få till front, huv och skärmar bra.

Lycka till
Tack för svar! :)
Angående dörrar så ingick originaldörrarna, så det borde inte vara något problem. Även originalbaklucka. Dock kommer skärmarna från ett annat åk, men kanske inte är samma passformsproblem med dessa?

Finns ju mycket riktigt en hel del färdiga recept på trimm, så vi får se vad det blir! Angående säkerheten så är nackstöd, delad rattstång och bälten till baksätet inplanerat. Även där funderar jag lite, är det möjligt att montera trepunktbälten på ytterplatserna utan alltför mycket modifikationer?
cooljb wrote: Wed May 02, 2018 5:58 pm Hej ok Välkommen hit!! ska bli skoj och följa ditt bygge.
Tack så mycket! :)
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by Lundinaren »

Idag var det dags att börja saneringen utav åket.. För att undvika att det blir en sörja av allt damm valde jag att ta fram grovdamsugaren och suga bort det värsta...
DSC_1167.JPG
DSC_1167.JPG (3.1 MiB) Viewed 5931 times
Självklart är den obligatoriska Wunderbaumen dithängd, även om lukten försvunnit från den sedan länge... Hittades på prylhyllan tillsammans med ett besspapper från -96! Godkänt, men med anmärkning på ojämna bromsar och läckande avgassystem, kanske finns en anledning att avgassystemet är en av få saker som är "försvunnet" :grin:

Är det förresten någon som vet hur innertaket reagerar på vatten? Kan vara bra att veta hur försiktig man behöver vara!
Last edited by Lundinaren on Sun Jan 13, 2019 9:17 pm, edited 2 times in total.
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by QV »

Avgassystem så finns ju Simon´s 2tum i produktion igen. En klassiker från tiden, fast nu i rostfritt om jag inte missminner mig.
Jag har ett "originalsystem" i RF från rakarör (för de var billigast) men det är inget jag rekommenderar. (taskig passform på en 63:a)

När det gäller passformen på skärmar så har jag original men de kräver ändock en hel del "våld" för att monteras snyggt. Inte ens original reservdelsskärm är att "montera dit" utan alla detaljer kräver justering (oftas) av någon form.

När du justerar dörrar och huv så se till att montera listerna först. Jag gjorde mistaget att försöka trimma in huven innan jag monterade listerna vilket var många timmars bortkastat arbete.

Med min långa rygg så gör inte nackstöd någon nytta för stolsryggen är så kort.

Jag det går att montera 3 punktsbälten utan några större modifieringar. Finns en hyffsad beskrivning på Amazonpictures.

Skulle påstå att taket är rätt så skört
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by Lundinaren »

QV wrote: Thu May 03, 2018 7:49 pm Avgassystem så finns ju Simon´s 2tum i produktion igen. En klassiker från tiden, fast nu i rostfritt om jag inte missminner mig.
Jag har ett "originalsystem" i RF från rakarör (för de var billigast) men det är inget jag rekommenderar. (taskig passform på en 63:a)

När det gäller passformen på skärmar så har jag original men de kräver ändock en hel del "våld" för att monteras snyggt. Inte ens original reservdelsskärm är att "montera dit" utan alla detaljer kräver justering (oftas) av någon form.

När du justerar dörrar och huv så se till att montera listerna först. Jag gjorde mistaget att försöka trimma in huven innan jag monterade listerna vilket var många timmars bortkastat arbete.

Med min långa rygg så gör inte nackstöd någon nytta för stolsryggen är så kort.

Jag det går att montera 3 punktsbälten utan några större modifieringar. Finns en hyffsad beskrivning på Amazonpictures.

Skulle påstå att taket är rätt så skört
Det Simonssystemet verkar ju klockrent! Till ett överkomligt pris också. Sådant får det bli 👍

Angående justering så tackat jag för tipset att montera listerna först, precis sådana tips som är perfekta att veta! 👍
Hoppas på att komma igång på allvar nu till helgen. Varit ute idag och organiserat bland alla delar, så nästa steg blir väl den efterlängtade tvätten innan den får komma in i garaget 🙂
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by QV »

Husvagnen är det en constructum? eller hur de nu stavar...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by Lundinaren »

QV wrote: Thu May 03, 2018 9:23 pm Husvagnen är det en constructum? eller hur de nu stavar...
Stämmer!, en Constructam Comet - 68 :)
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by QV »

Dom är snygga!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by Lundinaren »

QV wrote: Fri May 04, 2018 11:49 amDom är snygga!
Verkligen!

Rengjorde inredningen med ljummet grönsåpvatten vilket jag kunnat läsa mig till ska vara skonsamt mot galonen. Är det någon som har tips på något bra medel som återfuktar och mjukar upp galonen nu efter tvätt?
Last edited by Lundinaren on Mon Mar 25, 2019 7:41 pm, edited 4 times in total.
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by QV »

Det skall finnas och jag har läst i någon tråd om det men kommer inte ihåg.

Eastwood (.com) känns rätt seriösa så det har säkert en överdyr produkt som gör jobbet :D

edit: jo det var återfuktning av golvmattor. Torde finnas här på forat
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by Lundinaren »

QV wrote: Sun May 06, 2018 5:23 pm Det skall finnas och jag har läst i någon tråd om det men kommer inte ihåg.

Eastwood (.com) känns rätt seriösa så det har säkert en överdyr produkt som gör jobbet :D

edit: jo det var återfuktning av golvmattor. Torde finnas här på forat
Tack för tipset! Hittade denna tråden efter lite sökning: viewtopic.php?t=2203 Antar att det är den du menar? Här används "TurtleWax Extreme Black Tyre", vilket tyvärr inte verkar gå att få tag på, även om det säkert finns flera motsvarigheter. Har iaf efter lite läsande förstått att medlet man använder inte får innehålla kemikalier och lösningsmedel, vilket många rekondmedel tydligen gör, då klädseln långsiktigt torkas ut. Så gäller att läsa noggrant på flaskan! :-)
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
Lundinaren
Posts: 12
Joined: Wed Apr 18, 2018 7:15 pm
Location: Herrljunga
Contact:

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 Långtidsprojektet [Nyköpt]

Post by Lundinaren »

Ja, här har man väl slarvat lite med att uppdatera... Ni som trodde att bilen stod bortglömd kan jag iaf lugna med att jag jobbat på med den ;)
Vad har hänt då? Så gott som alla delar, inklusive drivlinan, är tvättade, uppmålade och iordninggjorda. Det innebär alltså att det "bara" (eh) är karossen kvar!

Här är en bild på läget just nu:
Image

Fick tag på en bläster, och blästrade motorrummet. Troligtvis det mest frukstansvärda jag någonsin gjort, men bra blev det.. :grin:
Image

Allt rostskyddas med Hagmans CA-primer.
Så nu vet ni hur läget ser ut, och än så länge känns våren 2020 som ett rimligt mål! ;)
Renoverar en Volvo Amazon -66 som ska vara körbar våren 2020.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Lundinarens Volvo Amazon -66 18-årsbilen [Halvägs!?]

Post by QV »

här kanske https://supershine.tradeindia.com/ Kan vara annat "märke" än TurtleWax

eller denna https://www.bollnasbilvard.se/gummi/319 ... 11428.html

Efter att min kaross vart målad så tog det bara 3 veckor att montera ihop bilen (7 dagar a 16 timmar i veckan då) :roll:
Sen var den inte komplett men besiktningsbar...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply