Är detta tak original?

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Post by Kent1 »

För att återgå till ursprungstaket i den här tråden har jag försökt att gå till botten med mysteriet.
Bilen registrerades första gången i augusti 1961 av, en i Umeå välkänd profil i hotell och restaurangbranschen, Sven Lindstrand men det var först efter det att Butikschefen Erik Sjöberg i Bjurholm köpte bilen och registreringsbesiktade den med kula 10 december 1962 som det skrevs in i papperen att bilen hade Soltak.
Tråkigt nog finns ingen av de tidiga ägarna i livet idag så vem som ombesörjde ombyggnationen fortsätter att vara en gåta.
Vidare har vi konstaterat att resterna av karossen är borta nu och tjänstgör mycket troligt som armering i något garagegolv på vilket det med stor iver renoveras en gammal Amazon idag.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tråkig info, så här kunde den set ut med massa kärlek
Image
http://i2.photobucket.com/albums/y24/Ha ... 1166548739
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Post by Nalletill1000 »

Staffan Krafts 123GT har ett eftermarknads Webasto tak! Inte fel det heller... Volvo anvande Golde och vad jag vet sa var bilar med dylik bestallning skeppade till Helsingborg for montering av taklucka pa Bildeve. Cabriocoach verkar till att vara nagot som anvandes pa de tidigare bilarna upp till 64. Jag har sjalv haft en sport 64 med det, 2drs. Saknar det som attsingen. Ger dig en kansla av himmelsk oppenhet utan en massa vinddrag. Perfekt aven pa vintern. Ska se om jag kan scanna in en bild av den karran.
Angaende platluckorna sa ar dar faktiskt ganska sa manga gjorda. Det trakiga ar bara ett undermaligt draneringssystem tog livet av en del. Min far holl nastan pa att kopa en 68 123GT som var krockskadad 72 men var enligt hans utsago redan bottenlos :shock: . Jag vet om en 67 123GT som saldes ny med lucka, gar att utlasa i PVgarantin fran Volvo.
I Holland kunde du bestalla din amazon med lucka som monterades lokalt.
Angande firman i Danmark har jag inte hort om den, men det ar ju inte omojligt.
Till topic.... det ser ut till att vara ett tal som var original monterat pa en annan amazon ursprungligen. Jag skulle ge en bra peng for det om stallningen och skenorna ar dar, vinylen spelar midre roll, for att satta det pa min 70 sport.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Är detta tak original?

Post by 122 S 1966 USA »

Hej alle :D firman i Danmark hetar Bentzen Auto kaross, dom kan ha monterat vissa soltak/luckar :? men den officielle Volvo importøren i DK fick bilarna skickat ifrån Tyskland, var GOLDE fabriken liggar, och det var Volvo AB SWEDEN som skickade dom ner dit, senare blev dom monterat hos Volvo sjalv, men dette var først senera.
Om ni kollar hvilken som helst Volvo modell står det GOLDE i handtaket, som man vevar/oppnar me, anda up i sen 80tal, jeg har en kompis som hadde en 123GT me GOLDE sollucka.
Har i DK er ALLE dom bilar me soltak = Cabriocoach, av 122 S modell(3 stk, en Combi finns/fanns? ochså) plus en PV 544, och minst 2 av Amazonene har Diffsparr, så det var nog, som ni redan har skrivit innan, dom som ville ha lite Xtra, som bestallde dette, jeg har pratat me den føredette salechefen hos SOMMER Volvo, och han berettade hur det gick till, jeg har ochså intyg från Volvo AB SWEDEN, på dette taket.
Webasto soltak=Cabriocoach har INTE monterats originalt, det er isåfall eftermonterat (aftermarket accessory= non genuine) det var en artikel i et gammelt klub blad ang detta(1988ca), då 2 medlemmer hittar såna och får dom monterat.
Dom originale GOLDE soltak/luckar, var en del av tak konstuktionen, och svetsat/inbyggd i taket, Webasto er skruvat dit.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
122 S 1966 USA
Posts: 117
Joined: Wed Oct 21, 2009 3:03 am
Location: Danmark

Re: Är detta tak original?

Post by 122 S 1966 USA »

Här finns en till 8)

http://www.carsablanca.de/marketplace/c ... 26ret%3D63

min kompis 123GT hadde denna GOLDE lucka.
122 S Cabriocoach, USA export, MAX utrustat me ORIGINAL AMAZON tillbehør.
American Volvo Sport
Posts: 52
Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am

Re: Är detta tak original?

Post by American Volvo Sport »

Sorgligt --- SÅÅÅ sorgligt :( :( :(



Image
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Är detta tak original?

Post by Hugger69 »

Den där är väl räddningsbar?? :roll:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Är detta tak original?

Post by A-masen »

Har inte gjort något sådant, men om man har tillgång till bilen, kan man då inte bara skära av taket med lite precision ? Sedan flyttar man över det till en lämplig mottagarbil.
222S-67
Posts: 1
Joined: Sat Oct 17, 2015 6:00 pm

Re: Är detta tak original?

Post by 222S-67 »

Jag har en Combi Sport-67 med vevlucka som var beställd o lev i detta skick, har pratat med förste ägaren (arkitekt) som bekräftade att detta stämde, o den var såld o lev av en Skånefirma. Jag har haft den sen 1983, och lämnat den på helrenovering, dock inte klar ännu och måste tyvärr ta beslutet att sälja den pga sjukdom! Annons på den finns i detta forum!!
Post Reply