123GT Bilder / snack

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

123GT Bilder / snack

Post by D59471 »

Jag skapar en tråd där alla kan lägga upp bilder på Amazon 123GT och snacka om modellen.

Här kommer mina bidrag.


Image
Okänd 123GT på rullande landsväg

Image
123GT inredning

Image
Överarbetat 123GT motorrum

Image
Röd 123GT


Några bilder på Staffan Krafts 123GT från 1967. Ledsen för dom överexponerade bilderna men det var några år sedan med sunkig digitalkamera + blixt en regnig vårkväll.

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by D59471 on Sun Nov 27, 2005 11:39 am, edited 2 times in total.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Bra initiativ med ny tråd.
Fyll gärna på med fler bilder. Sen kanske nån vet vad som är gjort med GT motorerna??
Dubbla SU givetvis,vad sitter det för kam i dom, en K-kam borde väl vara rätt naturligt tycker man.

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Gt-motorn är en b18b på 115 sae, den har c-kam och toppen är planad höjd 86,2mm kompressionstal 10,0. förgasare 2xsu hs6.

det var en hel del detaljer som var speciellt på en gt förutom det som synns på bilderna.

extra starka signalhorn fabrikat bosch.
kraftigare motorkuddar.
fom chassinr 280979 kraftigare gummibussningar i momentstagen.
kraftigare stötdämpare.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

per-olof häll wrote:Gt-motorn är en b18b på 115 sae, den har c-kam och toppen är planad höjd 86,2mm kompressionstal 10,0. förgasare 2xsu hs6.

det var en hel del detaljer som var speciellt på en gt förutom det som synns på bilderna.

extra starka signalhorn fabrikat bosch.
kraftigare motorkuddar.
fom chassinr 280979 kraftigare gummibussningar i momentstagen.
kraftigare stötdämpare.
Vad var det för fabrikat på dom kraftigare stötdämparna??
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123GT Bilder / snack

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Här kommer mina bidrag.
Jag känner inte igen bromsservon på någon av bilderna oorginal?

GT motorn är av samma utförande som p1800 och 140 sport, effektuppgiften är dock för az 96 140:i 100 och p1800 103 hk din skillnaden beror på olika avgassystem så ett 2" system på gt ger relativt stor effektökning.
Elektronisk laddregulator var också standard samt annorlunda torkararmar.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Här kommer en länk till bilder på en 123GT årsmodell 1969. En mycket ovanlig bil. Ägaren har modifierat bilen en del i sin iver att få den att likna den 1967 123GT han en gång köpte ny: noskrom, dropplister, underdash, ny inredning (425-552 läderfärgad - bilen levererades med 430-595 beige) med kartfickor på dörrarna, nytt baksäte, m.m. Motorn är en B20 B med dubbla SU HS6:or och växellådan en M41 typ J. Färgkod 94. Typkod P 13-3351 S.

http://rogers-ben.com/personal/

Mvh,

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

fälgbred GT ?

Post by per-olof häll »

Det har ju tvistats en hel del om vilken fälgbred gt hadde orginal, i gröna häftet specifikationer så står det att personvagnar med B18b motor och combi har 4 1/2 tums fälgar i reservdelskatalogen så står det inget specifikt om fälgbred för gt.

Men i grupp 6 sid 8 i reservdelskatalogen för B-18 så står det.

Hjulringssats..277584..MGT.

I tillbehörskatalog från 69 står det.

Hjulsidor 277584 för pv, amazon och 140. (4 tum)

Hjulsidor 277585 för az combi och p1800s. (4 1/2 tum)

Ja vad ska man tro, reservdelskatalogen säger att fälgsidorna till gt är för 4 tums fälgar, häftet specifikationer säger att gt har 4 1/2 tums fälgar ?

Själv så har jag 5 1/2 tum på min gt vilket jag tycker är snyggare.

Hej då.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: fälgbred GT ?

Post by Lars Bd »

per-olof häll wrote:Ja vad ska man tro,
Tja kollar man i reservdelskatalogen för 140 -72 så finns det två olika fälgar 4,5 och 5" men ingen 4".
Dessa hjulsidor borde då passa på både 140 4,5" och amazons 4" fälgar samt även de vagnar med b motorer som enligt specifikationer skulle ha 4,5".
Problemet är då varför 1800 och 220 4,5" fälgen ska ha en annan hjulring än 122/123 och 140:s 4,5" fälg?
Vilken 4,5" fälg ska b-motorbilarna ha 1800 eller 220 eller finns det en unik sport/gt 4,5" fälg?
Ett litet klarläggande skulle inte vara så dumt.
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Att tänka på är att 140 fälgar är bredare innåt än az fälgar, uttifrån har 140, 4 1/2 tum samma djup som az 4 tums fälg.

Har själv provat mina egna fälgringar på dessa fälgtyper passar perfekt på båda två.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag misstänkte att det kunde vara så med 140 fälgen men fortfarande kvarstår frågan om vilken fälg GT ska ha.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123GT Bilder / snack

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Några bilder på Staffan Krafts 123GT.
AMO 447 är en 13134VE och inte Staffans GT.
Du kanske ska sortera dina bilder?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tack för påpekandet. Har alltid trott att den där bilden föreställer staffans bil bakifrån. Men vid närmare undersökning ser man ju att det inte alls stämmer.

Nu är den borta.

Måste höra med Staffan angående servot. Någon sa i en annan tråd att servot är av \"äldre modell\". Men jag har dålig koll själv eftersom jag aldrig skruvat med gamla volvoservon eller ägt en bil där det sitter ett.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

D59471 skrev:
Många som har påpekat det där servot. Vet att Staffan e petig men det är nog inte omöjligt att det är av fel årsmodell / typ.
Vet du att jag börjar tvivla på att den är en 1970, jag ser inte att kopplingswiren sticker upp där den ska heller. Den sticker ju upp under typbrickan ungefär. Däremot sitter ju den moderna typen av spolarvätskebehållare som det gör på 69-70.

I övrigt tror jag batteriet passar utmärkt till en sen amazon. Hör efter om pris, mitt batteri håller på att sjunga på sista versen ändå.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Sitter ju inte ens vajerkoppling, man ser ju kopplingscylinderns lock om man tittar. Så det är en 67 el 68.

Den där spolarvätskebehållaren kom ju 67.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Nä jag var lur på när den där behållaren kom egentligen. Men vi kan ju i alla fall dra slutsatsen att det inte är en 69-70 då den saknar tvåkretsservot och vajerkoppling, vilket de senaste skall ha.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Post Reply