Min 62/63a - nästa år firar vi 10 år

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Enligt reservdelskatalogen så har 62-64 och 65-70 olika stötfångarhorn.
Golvmattan var svart 65-70 och grå 57-64.
Den nytillverkade gråa mattan är tillverkad i den svarta mattans verktyg och har aldrig funnits att köpa hos volvo som reservdel eller i ny bil.
Last edited by Lars Bd on Sat May 13, 2006 7:24 pm, edited 1 time in total.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Re:

Post by trevor »

Lars Bd wrote:Golvmattan var svart 65-70 och grå 57-64.
Den nytillverkade gråa mattan är tillverkad i den svarta mattans verktyg och har aldrig funnits att köpa hos volvo som reservdel eller i ny bil.
Nä, precis. Den nytillverkade gråa mattan är ett substitut för den matta som satt i Amazoner 62-64. Den har funnits att köpa i c:a 6-7 år. Så det är ganska enkelt för Pälle att konstatera om det är äkta vara eller inte.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Det ironiska är att det inte finns något intresse att ta fram några nya mattor heller. Jag har hittat höger och vänster fram matta till min -57:a, NOS! Men VP ville inte låna dom för att göra ett verktyg på dom, tyvär, dom har ju samma mönster upp till -64 men mina är ju tredelade fram, kardantunnelmattan sitter inte ihop med golvmattorna.

MvH
Micke
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Enligt reservdelskatalogen så har 62-64 och 65-70 olika stötfångarhorn.
Ja det skiljer på hornen. De äldre är något smalare 2 - 4 mm och de översta 5 cm är något mer rundade på framsidan.
Det lätaste sättet att "se" skilnad på dom är att känna med handen på de översta 5 cm. Det är med andra ord inte mycket som skiljer men har man väl lärt sig att se den så ser man den hela tiden.
Har kollat på bilden och tror att det är den nyare typen, men helt säker är jag inte.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote: Golvmattan var svart 65-70 och grå 57-64.
Sena b16 har samma matta som tidiga b18 (samma reservdelsnummer)

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re:

Post by Pälle »

trevor wrote:
Lars Bd wrote:Golvmattan var svart 65-70 och grå 57-64.
Den nytillverkade gråa mattan är tillverkad i den svarta mattans verktyg och har aldrig funnits att köpa hos volvo som reservdel eller i ny bil.
Nä, precis. Den nytillverkade gråa mattan är ett substitut för den matta som satt i Amazoner 62-64. Den har funnits att köpa i c:a 6-7 år. Så det är ganska enkelt för Pälle att konstatera om det är äkta vara eller inte.

Aha... den där mattan är defenitivt inte nytillverkad men jag kan inte garantera att det är originalmattan. Vet att min morbror hade en eller flera reservdelsbilar. Bakre mattan är svart vilket kan innebära att även den främre är bytt nån gång...

Mysko, rätt färg men fel modell, en modell som Volvo enbart tillverkat i svart?

Hämtade hem bilen från garaget idag, har bara sett den 1 gång sedan inköpet i mars :? Hursomhelst, jag tvättade av den, petade med kniven på några av bubblorna i lacken.. huvva, spackel som spruckit.. ingen överraskning dock.

Desto gladare blev jag när jag drog av överdragsklädseln, sätena är så gott som i nyskick, på ovansidan förarstolen hittade jag en skada mindre än en 10-öring och ovansidan av ryggstödet bak är delvis solblekt pga att överdragsklädseln hasat ner. På sittdynorna har några "dekorsömmar" hälsat hem (syns knappt) men bortsett från det så ser det ut som nytt, inte en fläck nånstans. :D

Överdragsklädseln måste ha suttit där sedan bilen var ny. Ska lägga upp bilder på säten inom kort
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Titta, en vanlig Amazon till.
-anglofil-
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Senaste nytt...

Post by Pälle »

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade den här tråden. Har tyvärr inte hänt så mycket sen sist, under sommaren hann jag iallafall göra lite service, peta loss lite löst spackel, vaxa kärran och handla lite prylar.

Marchal extraljus med knopp + överdrag ska på, några stötfångardelar ska bytas ut och så ska jag jaga rätt på rätt grill, sargerna har jag redan ett par så det torde nog lösa sig. Har hittat ett av bilens gamla diagonaldäck i bra skick, tänkte montera det på reserven så att det blir ordning o reda i bagaget igen.

Hursomhelst, orsaken till det skamligt låga intresset ser ni nedan;

Image


Image

Och så här gick det tyvärr för amazonen, husse byggde garaget för långsamt. Den här bilden togs 5 dagar efter garagebilderna, skiftande väderlek!?

Image

Amman får nu vila upp sig i en lagård medans jag jobbar vidare med garaget. Sedan bilderna togs i oktober har fönster och innertak kommit på plats, isolering invändigt pågår. Så fort invändiga väggar och portarna kommit på plats får amman flytta hem igen. 85 kvadrat varmgarage borde väl räcka :wink: Hoppas få lite mer tid till amazonen nästa år.

Tänkte få plats att meka med sånt här också;

Image

Långtidsprojektet Zündapp KS50 1968
Image

Lite sunkiga bilder, kameran har lagt av så jag får fota med mobilen istället.

Nästan lite offtopic men... hittade bilden i datorn och kunde bara inte låta bli att lägga upp en bild på min förra helt vanliga amazon -67a.

Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Riktigt fina, gamla, goa mopeder. Tänkte själv skaffa en Husqvarna eller dyligt vid tillfälle. Underbart garage. Kan bara bli bra mekande med dessa förutsättningar :)
Amazon 1957
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Tackar, tackar...

Post by Pälle »

Tack, tack... det är en 17 år gammal dröm som går i uppfyllelse- ett EGET garage! Har ju en hel lagård för däck, cyklar, gräsklippare och annat tjafs så det här kommer nog att bli jättebra. Iochförsig så ska ju bruksvolvokombisarna stå där vintertid också men det är ju 12 meter långt så det kommer ju gå ändå, en 745a är bara 4,9 meter cirkus. 8)

En gammal moped borde alla ha! Finns inget bättre än att ta en liten tur runt byn en fin sommardag.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Lite nytt..

Post by Pälle »

Hittade i grannbyn hos en amazonist dessa prylar;

Image

Man ska ha lite tur ibland också. Bara att blästra, lacka och polera. Inte toppskick på grejerna men bruksskick får man väl säga.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Post by SO-CHEAP »

Ja det är kul med gammla moppar.. jag har själv en Crescent 2000 som jag håller på att renovera :D man blir ju så avis på dit STORA garage :D
CUSTOM
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Grattis Pälle, det blir för stiligt det där!

Förresten, du har PM!
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Tackar..

Post by Pälle »

Tackar, vad är det som blir stiligt? Garaget eller grillarna :lol:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Haha, bådadera givetvis, men jag syftade främst på grillen :)
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Post Reply