Min 62/63a - nästa år firar vi 10 år

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Min 62/63a - nästa år firar vi 10 år

Post by Pälle »

Gör här ett försök att lägga upp några bilder på min amazon som jag köpte här i april. Har till dags dato endast gått 13250 mil :) Har ganska bra koll på historiken eftersom min morbror köpte den på -80talet av förste ägaren och gjorde en lättare renovering med ny lack och framskärmar. Då hade den gått 6500 sommarmil. Där emellan har den haft 2 medelålders ägare varav den förste lackade om den en gång till, siste ägaren var väl inte så flitig med vaxburken och lät bilen gå som bruksbil emellanåt vilket satt sina spår. Den har dock klarat sig bra från allvarlig rost då min morbror rostskyddade sin pärla en gång om året... eller nåt i den stilen.

En ny lack (igen) står på önskelistan men jag ska se om det går att göra en seriös bättring av de färgsläpp och småbubblor som finns där. Verkar som om tidigare omlackeringar inte riktigt synkar med varandra då lacken spruckit lite här och där... :( Toppskick eller patinerat bruksskick, jag har inte bestämt mig ännu. Ska köra bilen nåt år och känna hur det känns.

Totalt orekondad på bilderna bortsett från en liten provpolering på ena skärmen. Håll till godo!

Synd att originalgrillen saknas. Den var utbytt redan på förste ägarens tid, vet ej varför.

Image

Image

Image

Image

Lite småfix på bakre skärmkanter som aldrig är bytta.

Image

Bagaget behöver en rejäl uppstädning.

Image

Behöver lite kosmetiska ingrepp.. :( Undrar just vad som hänt här, vet att bilen haft en skada på ovansidan bakskärmen... dåligt underarbete? Hur var det nu igen, spackel eller grundfärg först? :roll:

Image
Last edited by Pälle on Mon Oct 28, 2013 10:06 am, edited 14 times in total.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

Väldigt fin! hur ser den ut under? och inne?

Bor du i Ö-vik?
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Japp

Post by Pälle »

Tackar! Jo jag bor i Övikstrakten, hur kunde du gissa det? Norrlands Custom skylten på en av bilderna? :P

Undertill är den kanon, alldeles smetig och go av rostskydd.

Invändigt är den rätt bra med hel grå främre matta, den bakre är tyvärr av nyare modell. Överdragsklädsel sedan ny om jag förstått saken rätt, färgsläpp på hastighetsmätaren. Sprickor i ratt och instrumentpanelstoppning men det är ju standard. Växelspaksdamasken är trasig och ska ersättas med en ny i rätt grå färg. Blir en rejäl rekond av mattorna och storstädning framöver. Får se om jag trycker i lite svart tätmassa i de värsta springorna i brädan, då sticker det inte så mycket i ögonen.

En bild som inte visar så mycket men...

Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Post by amiz-raggarn »

Jo jag såg norrland custom och det av därav jag fick min fråga. En liten sån där offpicfråga: Är det bra där inne (på norrlands custom) vad har det för grejer?

Finfin inredning på bilen!

Är bilderna från idag? (tänkte på snön?)
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

ser ut att vara ett fint objekt :)
Ser att det inte är originalgrillen på, eller har jag fel? :roll:
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

nix..

Post by Pälle »

Nej det är en 65/66-grill som sitter på. Som jag skrev längre upp så fanns den där när första ägaren sålde bilen på 80-talet. Letar för fullt efter en grill av rätt modell. Blir ju mycket snyggare då....

Jo det är ett bra objekt. Har en massa grejer som ligger och väntar på att monteras, knopp-marchals, nya baklysen, lite nytt krom, kardantunnelkorg etc... blir en större service och fix av höger frambroms när jag hämtat hem kärran från vinterförvaringen. Har inte hunnit ännu :oops:

Nya däck har jag också som väntar :D
Last edited by Pälle on Wed May 10, 2006 9:55 pm, edited 2 times in total.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

okej.
läste inte hela texten. Jag har ochså en -62 med rätt grill men letar förbrilt efter sargerna runt om. De verkar vara svåra att få tag i
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Japp

Post by Pälle »

Jag vet av en grill utan sargar som kanske blir till salu och sen finns det en vänlig person som hjälper mig att leta... kanske ger resultat till slut.

Verkar lite halvsvårt ja...
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det ser ut att vara ett lätt objekt att få i kanonskick. Polera och kör i sommar och i vinter kan du se över den gamla reparationen på bild (vänster bak). Ser ut av vara lite spackel där och gravrost.

Övik, inte så långt ifrån mig då :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Det ser..

Post by Pälle »

Hasse63; bor du här i närheten? Edit; vad dum jag är, det står ju Kramfors 8)

Skadan på skärmen ser faktiskt värre ut än vad den är. Spacklet är inte särskilt tjockt och det är \"bara\" lite ytrost där under..ingen gravrost som kräver blästring.

Visst, det känns som ett vettigt alternativ just nu, fixa till den där skadan + några fler mindre bubblor. Ska man lacka om hela bilen så blir det ju så mycket mer, rutlister, kromet som idag känns helt OK kommer inte att duga längre etc.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kul objekt. Känner verkligen igen hur matt grafitgrå 80 blir. Men om man polerar (försiktigt! inte rubbing!), vaxar och har överdrag på bilen eller förvarar i garage så håller det ett tag.

Du har ju dock fel grill (och fel coupé-matta i bilen om man skall vara petig). ;)
Undra om inte stötfångarhornen fram är av den bredare senare modellen också. Men men.

Grillen måste du ju åtgärda fort fort. :)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Jasså?

Post by Pälle »

Den kommer att få stå i garage året runt... vad det lider. Det man ser på bilderna är resultatet av många års frånvaro av vax men det är inte så allvarligt som man kan tro av bilderna.

Har inte 63-an de vanliga stötfångarhornen fram? Jag har alltid förknippat smala horn med B16 och B16-fronten.

Fel matta, jahapp där ser man, finns det flera ljusgråa att välja på? Det var väl en modell innan M40-lådan kom (smalare kardantunnel?) och sen finns det väl en till, eller finns det 3 olika? Hel är den iallafall... :D

Grillen måste bytas ja... med risk för annonsering, har du en över :wink: Det kryllar ju inte av dem direkt.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag är hyffsat säker på att din Amazon á 1963 skall ha de smala hornen fram liksom min 1964.
Angående mattan så var i alla fall originalmattan i min bil rutigt mönstrad med ganska slätt gummi.
Har sett sånna i andra 1962-1964 amazoner också original.

Den mattan du har är nog ett senare påfund. Fanns även svart. Men det fanns liksom du skrev
även en tidigare matta i B16-modellerna som hade annan kardantunnel.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Jaha..

Post by Pälle »

Jaha, där ser man. Har kollat lite på bilder och det verkar stämma det du säger om hornen. Är det så på din 64a så borde ju en 63a ha så också, rimligtvis. Misstänker en frontalkrock nån gång under första ägarens tid eftersom grill och front är utbytta mot nyare delar och då kan man ju misstänka att stötfångaren/hornen är bytta också.

Hade en 62a reservdelsbil en gång i tiden och där fanns resterna av bakre mattan kvar, den var rutig vill jag minnas. Frågan är då vilka årsmodeller hade den ljusgrå mattan utan rutor? Jag har aldrig sett den i nån nyare (65 o uppåt) amazon, de har alltid varit svarta.

Skitsamma, jag är ingen 100%-ig originalnörd men det är kul att få veta hur det ska se ut egentligen. Man kan ju byta ut grejer om rätt saker dyker upp i framtiden. Grillen är jag däremot inte nöjd med :evil: den måste bytas.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Berodde inte det på vilken färg det var på inredning / lack vilken färg det var på mattorna på de nyare?

Jag har också främst sett svarta mattor men jag nog måste det väl funnits gråa?
Veteranprodukter nytillverkar i alla fall en grå matta som ser ut precis som din. Det är en sådan jag har i
min bil liksom de flesta andra med ruttna originalmattor.

Men jag är på ständig jakt efter den riktiga 1962-1964 mattan. ;)

Grillhornen kan du ju byta när du hittar ett par smala i samma skick som resten.
Post Reply