Min 62/63a - nästa år firar vi 10 år

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Amakombi »

vad ska du använda för grund?...
ska du måla exempelvis 2k epoxi behöver den bara torka matt innan du lägger på 2k lacken direkt efter...
nu är de inga mängder epoxi utan ett bra täckande lager.

slipa helst så fint du kan innan då, helst avslut med 500 eller liknande..
där du bara ska dimma ut lacken går perfekt med slipduk och rugga upp försiktigt, finns på de flesta lackfirmor.

får som sagt inte finnas nå jättesliprevor kvar om du bara ska köra epoxi och lack men eftersom du ska våtslipa efteråt så försvinner troligen de mesta ändå..
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

Amakombi wrote:vad ska du använda för grund?...
ska du måla exempelvis 2k epoxi behöver den bara torka matt innan du lägger på 2k lacken direkt efter...
nu är de inga mängder epoxi utan ett bra täckande lager.

slipa helst så fint du kan innan då, helst avslut med 500 eller liknande..
där du bara ska dimma ut lacken går perfekt med slipduk och rugga upp försiktigt, finns på de flesta lackfirmor.

får som sagt inte finnas nå jättesliprevor kvar om du bara ska köra epoxi och lack men eftersom du ska våtslipa efteråt så försvinner troligen de mesta ändå..
Ska jag använda spruta så blir det nog 2k epoxi, har en skvätt Hagmans i garaget. Blir det topplack på burk (typ PPG billack) så blir det nog en vanlig spraygrund från Hagmans.

Slipduk? Vad för kornstorlek skulle en sådan motsvara?

Hann faktiskt lacka kylaren ikväll. Håller på att renovera en spegeldörr + karm från 1800-nånting men lyckades smita mellan några gånger. Ser ut att bli rätt så fint, lade sista? varvet alldeles nyss.

Blir till att beställa nya kylarslangar också, ser ju skabbigt ut annars. Går det att få tag i originalmodellen av slangklammer tro?

Hmm, man skulle nog målat upp rören som går till vattenpumpen också. Finns volvos röda motorfärg på sprayburk?

Hmm, kanske skulle snygga upp framvagnsbalken också... har lösa övre bärarmar som man skulle kunna blästra och sen lite bussningar och sen lite... :roll:

Hoppsan, nä nu får jag sätta stopp för lattjandet i bilens framände. Jag ska ju fixa bakskärmen först av allt.

Over and out!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Amakombi »

Finns allt från 320 och uppåt men mosvarande 500 bör räcka och rugga ytan lite lätt med.

/Ronny
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

Fortfarande ingen aktion vad det gäller bättringsmålningen. Tänkte jag skulle bli klar i motorrummet först. Vattenpump bytt, remskiva, fläkt och kylare lackat. Återstår att beställa nya kylarslangar, skruvar till fläkt och kylare och en snitsig originaldekal till kylaren. När jag stod och hängde där i fronten så noterade jag att mina signalhorn var otroligt rostiga och fula. Snabb demontering och en sväng i blästerskåpet. Blanksvarta på utsidan och plåten där inne i hornen målades vit, som original. Hittade en burk vitfärg från tiden med 745an, en volvo original bättringsfärg så de blev ju verkligen original på insidan :wink:

Utsiden var väääldigt rostig så ytan är ju inte så slät och blank men det är iallafall rostfritt och någorlunda snyggt.

Återstår bara att snygga upp skruvarna innan jag monterar ihop. Min kusin har i bilens tidigare liv gjort nya fästjärn till hornen.... i 3mm syrafast!!! Tror jag polerar upp dom, struntar i att måla dom.

Jaja, småpyssel bara och inga bilder, kanske inte så intressant att läsa om men jag ska posta lite bilder senare. Det är detaljerna som gör det brukar man väl säga?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a

Post by Pälle »

Kampen med spackelburken fortsätter. Har ägnat mig åt mopedrenovering några månader så amazonen hamnade lite i skymundan. Jag har iallafall bytt bromsbackar fram och börjat förbereda för bättringsmålning. Har lagt några timmar på spackling och slipning och det ser ut att bli rätt bra faktiskt. Lite lurigt då vecket på karossidan har en mjuk radie som man ska försöka behålla.

Konstaterade att de värsta spackelsläppen på skärmarna under C-stolpen är precis där det finns en gammal tennspackling, precis där C-stolpen och bakskärm möts. Precis som att tennet rest sig och fått spacklet att spricka. Undrar just vad det beror på. Fenomenet finns på bägge sidor. :evil:

Med lite flyt kanske jag kan dra på grundfärg på de bättrade partierna redan i helgen och topplack nästa vecka.

Sen är det bara småskoj kvar inför sommaren, montera rätt grill, 2st marchal fantastic med överdrag, byta panelstoppning, vxl-spaksdamask mm.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

Tidsoptimist! Det är vad jag är :D

Bilen står kvar i garaget utan att så mycket har hänt. Var utan värme i garaget nån månad över jul så då blev det inget gjort. Trodde ju att jag skulle lacka upp kärran i höstas men så råkade jag köpa en Compactmerca som nu står och väntar på en ny framskärm och lite bättringsmålning :roll: Att man aldrig lär sig.

Suget finns dock kvar hela tiden så bilen blir säkert klar... nån gång. Skulle ju vara fantastiskt att ha den i trafik åtminstone till sommaren. Om jag sänker kvalitetskravet på bättringarna kanske det går snabbare :?: Jag har ju en tendens att slipa o spackla till döddagar innan jag är nöjd.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

Hallå där! Längesedan jag besökte detta forum känner jag :oops:

Amazonen finns kvar i mitt garage men i samma skick som för några år sedan. Som det verkar kommer Compactmercan att lämna mig inom kort vilket direkt leder till att jag får plats och förhoppningsvis lite tid att ge amazonen lite kärlek.

Målsättningen är att åka Amazon till sommaren. Borde inte vara omöjligt om jag prioriterar lite :!: :roll:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by daniel_sandberg »

Det blir aldrig för sent =) Hoppas du kommer igång snart med kärran
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

daniel_sandberg wrote:Det blir aldrig för sent =) Hoppas du kommer igång snart med kärran
Nej det sägs så. Nu är det klart, Mercedesen lämnar garaget nästa helg så då finns det plötsligt utrymme för lite jobb. Hoppas bara jag kan hålla fingrarna borta från alla moppar som står och frestar mig :oops:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

Hurra, jag har kommit igång. Har börjat med slutfinishen innan det är dax för lite färg på valda fläckar.

Blir förvånad över hur fin bilen faktiskt är under allt damm. Krom, inredning etc har en härlig lätt patina. Ska bli så roligt att få tvätta och polera den till våren. :D

Kommer kanske nån liten bild vad det lider.

Edit: att jag tycker bilen ser rätt fin ut kanske beror på att jag jämför den med den "patinerade" 58an jag har parkerat bredvid 8) Där räcker det inte med lite bättringsmålning..
Last edited by Pälle on Wed Mar 07, 2012 7:55 am, edited 1 time in total.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Blomquist »

Originalklammer till kylarslangarna finns i repro.
210 -64, 223 -68
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by 123GT »

Kul att du är igång med bilen igen ! På ditt första inlägg i denna tråden, ser den riktigt fin och komplett ut ! (nyfiken på hur den ser ut nu) :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

123GT wrote:Kul att du är igång med bilen igen ! På ditt första inlägg i denna tråden, ser den riktigt fin och komplett ut ! (nyfiken på hur den ser ut nu) :)
/ sven
Tackar! Den kommer nog att se snäppet bättre ut än på första bilden när jag är klar, hoppas jag. Det är synd att jag måste bättringslacka några otursdrabbade områden men hellre det än rost. En total omlack är inget alternativ, åtminstone inte nu. Kanske senare i livet, när småbarnsår och husrenoveringar är avklarade.

Blomquist; reproklämmor kommer med nästa beställning från VP eller Motoroldies :D Köpte en kylarmonteringssats och i mitt enfald trodde jag att rätt klammor ingick.

Motorrummet ska få sig en omgång vad det lider, på med lite färg på nåt parti som fått grundfärg av nån anledning och sen en rejäl tvätt och puts.

Nu har jag lyckats finslipa och grunda en fläck till. Håller på att sätta lister i en utbyggnad på kåken som jag gjort men lyckas springa till garaget och smygjobba lite emellanåt :wink:

Sakta men säkert.....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

Trådar utan bilder är ju skittråkigt!

En bild på ett dammigt motorrum, finns lite jobb kvar som synes men det är avsevärt finare än när jag köpte bilen. Det är nog 5 år sedan någon städade pärlan invändigt. Längtar till våren :D


Image

Röda gummimattor är fint, skulle haft en frammatta till bara.
Image

Testpolerade en skärm bara för att minnas hur härlig nyans bilen har.
Image

Hel o fin matta som dock kräver lite sanering.
Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

Nähäpp, trodde att någon skulle kommentera nu när jag varit så duktig och lagt upp bilder :D

Är nu hemma igen efter 2 veckors semester och har tagit tag i pillerjobbet igen. Slipar, spacklar, slipar..... Det är ju så mycket enklare att jobba med stora ytor än dessa småpartier som ska bättra :evil: Nåja, bara att jobba vidare.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply