Min 62/63a - nästa år firar vi 10 år

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Reservdelsbil?

Post by Pälle »

Hallåjs! Händer inte så mycket med amazonen men dessto mer med garaget! Målat invändigt och påbörjad eldragning så nu återstår snart bara ytbehandling av golvet innan jag kan flytta in på allvar.

Lite har jag gjort iallafall, bytt ut ett rostigt kofångarhorn och nu pågår demontering av bakstötfångaren, tänkte passa på att vaxa karossen där bakom och rensa bort lös smuts från stötfångarfästen etc. Jakten på delar fortsätter, korrekt luftburk är inhandlad och blästrad, återstår att lacka och montera.

Köpte idag en amazon till, en 64a, 1-ägarsbil med lite murkna trösklar men i övrigt frisk i karossens bärande delar...ja bortsett från en främre tvärbalk vars undersida upphört existera :shock: . Framskärmarna var synnerligen friska, inte ens en bubbla ovanför lyktorna :lol:

Har stått i garage från 1991. Tänkte att den skulle få donera en hel del saker, tank, bränslepump av rätt modell, bakre matta (grå :D ) och lite annat smått o gott. Flyttar över grejerna från 63an till 64an allteftersom jag byter ut. Skulle vara kul att få igång den också nån gång och då är det ju ingen höjdare om den är totaldemonterad. Är den lika frisk som den verkar så finns ju risken att jag lär mig svetsa och byter tröskel och lappar det som behövs.

Tyvärr inga bilder men jag slänger upp några när jag hämtat 64an, vilket lär dröja nån månad.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Lothigius
Posts: 65
Joined: Mon Feb 05, 2007 3:19 pm
Location: Laholm

Post by Lothigius »

tja vill bara fråga vad det är för färgkod på din gamla amazon den vita 67:an??????
amazon -64 ;)
amazon -66 TrÄsKmOnStReT
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Fick ett ryck...

Post by Pälle »

Fick ett ryck i mellandagarna och jobbade lite på amman. Har numera värme i garaget så det går utmärkt att jobba i t-shirt om man vill :D Slipade och målade golvet bakom förarstolen där det var en del rost, dock inga hål. Samma sak i botten av reservhjulsbaljan, slipade ytrost och målade på.

Passade på att skura upp den grå bakre mattan (från numera såld reservdelsbil) så den är bara att lägga in när färgen härdat. :P

Fortsatte det mödosamma arbetet med slipning av grillgaller (mod 62-64) så nu är de grundade och har fått ett lager färg. Blev lite porigt efter blästringen pga rost. Törs dock inte slipa mer för då blir det väl inga galler kvar, de är rätt så tunna nu... Jaja, de torde väl matcha bilens bruksskick i övrigt. Några lager färg till så är det klart. Sen är det bara att kapa bort fästena för den moderna 65/66-grillen.... känns lite kymigt, det är ju lite \"no return\" sen.

Ska även byta stoppningen på panelen, nån som har tips på hur man gör och vilket lim man ska använda?

Ska försöka lägga upp lite bilder på resultatet av allt arbete senare....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Amazon64_retro
Posts: 61
Joined: Sat Oct 20, 2007 8:13 pm
Location: Sundsvall

Post by Amazon64_retro »

satan i gatan va nice me garage har länge velat ha ett eget garage jag me en stor dröm, va kostar det att bygga ett garage kan ej snickra ett garage skjälv, men på ett ungefär bygg kostnader mm
gamm bils nörd ;)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 2/1 inspirationen är åter!

Post by Pälle »

Jag har ju slitit ihop hela garaget själv, fällt träd som sen sågats till panel och resvirke etc. Slutnotan inkl el, värme etc hamnade på 135.000kr, tack vare finfina rabatter och div hjälpsamma kompisar.

Skulle du anlita en snickare att bygga ett likadant (85kvm) så hamnar du säkerligen på minst 250.000kr, förmodligen mer.

Hursomhelst, det är ju fantastiskt skönt att ha ett rejält garage att hålla till i.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Min 62/63a - update 2/1 inspirationen är åter!

Post by Rappel »

Pälle wrote:Jag har ju slitit ihop hela garaget själv, fällt träd som sen sågats till panel och resvirke etc. Slutnotan inkl el, värme etc hamnade på 135.000kr, tack vare finfina rabatter och div hjälpsamma kompisar.

Skulle du anlita en snickare att bygga ett likadant (85kvm) så hamnar du säkerligen på minst 250.000kr, förmodligen mer.

Hursomhelst, det är ju fantastiskt skönt att ha ett rejält garage att hålla till i.

tänk om man ändå hade ett fint garage! :( fin bil föresten! :)
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - operation ytrost

Post by Pälle »

Fick ett ryck ikväll, tog fram punktblästern för att åtgärda några ytrostområden och mystiska bubblor i lacken. Det blev ju några då :shock:

Penslade snabbt som attan på hagmans 2-komp epoxiprimer. Återstår "bara" lite spackling och färg på det här, suck. Jaja, det måste ju göras nån gång.

Nån som har några bra tips på hur jag ska bättra, pensla och våtslipa eller försöka med färgspruta?

Beställde idag vita däcksidor till mina nya däck som snart ska åka på. Grillgallren (rätt mod) blev till slut färdiglackade ikväll. Ja som ni ser har jag lite småpyssel innan vi kan rulla ut på vägarna igen.

Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Min 62/63a - operation ytrost

Post by Minielk »

Pälle wrote:Fick ett ryck ikväll, tog fram punktblästern för att åtgärda några ytrostområden och mystiska bubblor i lacken. Det blev ju några då :shock:

Penslade snabbt som attan på hagmans 2-komp epoxiprimer. Återstår "bara" lite spackling och färg på det här, suck. Jaja, det måste ju göras nån gång.

Nån som har några bra tips på hur jag ska bättra, pensla och våtslipa eller försöka med färgspruta?

Beställde idag vita däcksidor till mina nya däck som snart ska åka på. Grillgallren (rätt mod) blev till slut färdiglackade ikväll. Ja som ni ser har jag lite småpyssel innan vi kan rulla ut på vägarna igen.
Härligt att se när det händer grejer. Lite har du att göra, men småpyssel är ju bara trevligt! Upptäckte för egen del bubblor på hela taket samt huven nu efter en vinter utomhus i skånskt landskap. Där fick man så man teg.

Slipade du dina galler innan lack? Iom att de är så tunna vågar jag knappt göra det.. Shysst med vit däcksida, blir kul att få se. Färgtips får jag inte längre dela med mig av sedan mina inte så vackra rostlagningar/lackförsök.

Lycka till i den nolaskogsiska vårsolen!
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - operation ytrost

Post by Pälle »

Minielk wrote:
Pälle wrote:Fick ett ryck ikväll, tog fram punktblästern för att åtgärda några ytrostområden och mystiska bubblor i lacken. Det blev ju några då :shock:

Penslade snabbt som attan på hagmans 2-komp epoxiprimer. Återstår "bara" lite spackling och färg på det här, suck. Jaja, det måste ju göras nån gång.

Nån som har några bra tips på hur jag ska bättra, pensla och våtslipa eller försöka med färgspruta?

Beställde idag vita däcksidor till mina nya däck som snart ska åka på. Grillgallren (rätt mod) blev till slut färdiglackade ikväll. Ja som ni ser har jag lite småpyssel innan vi kan rulla ut på vägarna igen.
Härligt att se när det händer grejer. Lite har du att göra, men småpyssel är ju bara trevligt! Upptäckte för egen del bubblor på hela taket samt huven nu efter en vinter utomhus i skånskt landskap. Där fick man så man teg.

Slipade du dina galler innan lack? Iom att de är så tunna vågar jag knappt göra det.. Shysst med vit däcksida, blir kul att få se. Färgtips får jag inte längre dela med mig av sedan mina inte så vackra rostlagningar/lackförsök.

Lycka till i den nolaskogsiska vårsolen!
Jag blästrade och slipade mina galler innan lack men de blev inte så släta och fina som jag önskat, vågade inte gå på så hårt.

Fy för bubblorna :evil:

Tror jag ska inhandla en liten airbrushspruta och göra bättringarna med, borde bli bättre än pensel eller sprayburk.

Däcksidorna ligger hos bussgods så det blir hämtning idag :D Ska försöka få på nya däcken till veckan, får lämna in 2 åt gången då jag har för lite pallbockar.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

Jaha, här fortsätter det i ungefär samma tempo som tidigare, dvs långsamt. Det vita däcksidorna fick vandra vidare, blev lite skeptisk till konceptet. Ska ev köpa den enl utsago bättre varianten som är integrerade med en snobbring. Nya däck blev det i somras iallafall. Gjorde susen för både komfort och väghållning.

För övrigt så har jag inte fått färg på mina grundade partier ännu, har dock spacklat lite så det är ju lite på gång iallafall. Det handlar väl egentligen bara om några timmars jobb innan jag kan lägga på färgen.

Bytte vattenpumpen igår, den gamla havererade totalt i somras, 10 mil hemifrån och sedan dess har bilen stått. Tänkte i samma veva blästra och måla fläkten gul och fin samt måla upp kylaren.

Det som återstår inför sommaren är; byta bromsbackar fram, montera rätt grill, bättra på lacken samt en rejäl upputsning. Får väl se om jag lyckas eller inte. Sen har jag massor av småpill som räcker minst hela nästa vinter om jag vill, motorrummet skulle behöva en rejäl uppfräschning.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by brorsan »

Ett tips för att få lacken snygg när du punktblästrat:

1. Spackla/slipa mycket nogrannt
2. Maskera så nära du kan runt området du slipat.
3. Be din färghandel blanda ihop rätt lack på sprayburk, brukar vara bättre kvalité (mindre lösningsmedel) än färdiga sprayburkar.
4. Spraya flera omgångar tills du får ett ordentligt skikt med lack.
5. Slipa med 1200-papper tills det känns helt slätt i skarvarna där du maskerat.
6. Polera nogrannt med ordentlig maskin och bra polermedel (jag använde autosmart).

Jag gjorde detta på min bruks-cittra när rosten började titta fram på en skärmkant och resultatet blev över förväntan. Det är helt omöjligt att se var jag slipade ner ytrosten!

Jap sprayade tio gånger på den för att få ett ordentligt lager att slipa på, det tog lite över en vecka (måste ju vänta på att färgen ska torka) men resultatet gjorde extrajobbet definitivt värt!
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

brorsan wrote:Ett tips för att få lacken snygg när du punktblästrat:

1. Spackla/slipa mycket nogrannt
2. Maskera så nära du kan runt området du slipat.
3. Be din färghandel blanda ihop rätt lack på sprayburk, brukar vara bättre kvalité (mindre lösningsmedel) än färdiga sprayburkar.
4. Spraya flera omgångar tills du får ett ordentligt skikt med lack.
5. Slipa med 1200-papper tills det känns helt slätt i skarvarna där du maskerat.
6. Polera nogrannt med ordentlig maskin och bra polermedel (jag använde autosmart).

Jag gjorde detta på min bruks-cittra när rosten började titta fram på en skärmkant och resultatet blev över förväntan. Det är helt omöjligt att se var jag slipade ner ytrosten!

Jap sprayade tio gånger på den för att få ett ordentligt lager att slipa på, det tog lite över en vecka (måste ju vänta på att färgen ska torka) men resultatet gjorde extrajobbet definitivt värt!
Har du läst mina tankar eller vad är det frågan om??? :D Precis sådär har jag tänkt göra, nästan. Ev blir det en liten färgspruta jag kör med fast det är ju smidigt med en burk då man slipper rengöra sprutan varje gång. Jag tror jag ska spruta 3-4 cm ovan och under listen längs med hela skärmen. Annars får jag ju en massa runda pluttar som kan ha avvikande nyans. Lägger jag övergången längs med bilen så tror jag det syns mindre. Ljuset faller ju uppifrån osv. 1200as våtslip och sen 2000 eller kanske något grövre om det finns.

Tänker även försöka att inte spruta ända ut till maskeringen, jobbigt med en kant som måste slipas ned, får väl bli lite torrsprut istället men sånt går ju att polera till...hoppas jag.

Tajt maskering tror jag däremot det blir på bakpartiet.

Ser inte fram emot jobbet men det måste ju göras...nån gång. Ska komma ihåg att höja tempen i garaget från 15 till 20+ när det ska målas.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by poolio »

Pälle wrote:
Tänker även försöka att inte spruta ända ut till maskeringen, jobbigt med en kant som måste slipas ned, får väl bli lite torrsprut istället men sånt går ju att polera till...hoppas jag.
Helt rätt ! Så skulle jag åxå göra om det ska bättras på något ställe. Mycket bättre med en rykskarv! Kom ihåg att matta ner ytan omkring dom reparerade partierna så att färgen fäster ordentligt. Glöm ej heller att använda grundfärg på dom spacklade och plåtrena ytorna...
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

poolio wrote:
Pälle wrote:
Tänker även försöka att inte spruta ända ut till maskeringen, jobbigt med en kant som måste slipas ned, får väl bli lite torrsprut istället men sånt går ju att polera till...hoppas jag.
Helt rätt ! Så skulle jag åxå göra om det ska bättras på något ställe. Mycket bättre med en rykskarv! Kom ihåg att matta ner ytan omkring dom reparerade partierna så att färgen fäster ordentligt. Glöm ej heller att använda grundfärg på dom spacklade och plåtrena ytorna...
Bra att du påminner mig om grund före topplack, brukar glömma det ibland, bråttom bråttom kan det ju bli. När jag lägger grunden så tar jag nog och maskerar, vill inte att grunden ska breda ut sig onödigt åt sidorna. Större risk att man slipar igenom ned till grunden vid våtslipningen ju.

Tips på kornstorlek när jag slipar grunden inför topplacken?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - update 1/4 operation ytrost

Post by Pälle »

Det händer faktiskt lite mer än bara planering av bättringsmålningen här. Kylaren får sig en översyn. Röret för kylargardinskedjan hade lossnat och skvallerröret likaså. Tokrengöring och kemisk metall gav ett hållbart resultat verkar det som. Kemisk metall ska ju tåla temperaturer upp till 160 grader, dock inte långvarigt så jag tror det håller finfint. Håller som bäst på att slipa och förbereda kylaren för ny lack.

Blästrade fläkten häromdagen och grundade den, ska sen målas BM-gul som det ska vara. Insåg sen att remskivan bakom kommer ju att skämma hela installationen så i brist på förzinkningskontakter blev det blästring, grundfärg, fälgfärg silver och klarlack. Inte original men rent, fint och smutsavvisande.

Tror det kommer lyfta motorrummet en hel del även om jag har mer jobb där nere. Ventilkåpan har jag bytt mot en nyförzinkad och rätt sorts luftburk har jag renoverat och satt dit så det blir lite allteftersom. Roligt är det dock att se att ingen har härjat med elsystemet och kopplat kors och tvärs. Tror att första riktiga ingreppet blir när jag monterar mina Marchalls..nån gång.

Kanske kommer nån bild när jag fått dit kylaren och resten av grejerna.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply