Min 62/63a - nästa år firar vi 10 år

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by pvfreak »

Ser ut att bli fint,det här. Grå med röd klädsel är mumma. :D
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

pvfreak wrote:Ser ut att bli fint,det här. Grå med röd klädsel är mumma. :D
Ja det är en fin kombination. Längtar verkligen efter att få ge lacken en rejäl polering. Tyvärr är det något man får upprepa ofta för den blir fort matt igen.

Nu ligger jag däckad i förkylning så jag misstänker att påsken inte bjuder på så mycket garagepyssel :evil:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

Det går sakta, färgen är inhandlad och ett nytt batteri också. Bara att sätta igång kan tyckas :roll:

Ska regna i helgen så det kan ju vara ett gyllene tillfälle....

Tid bokad för besiktning 7/7 :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

Tjoho!

Startad upp pärlan ikväll. Var nog 3 år sedan sist :roll: Perfekt tomgång på en gång trots gammalt bränsle, fantastiskt.

Tog en repa runt byn med ungarna och konstaterade att de nya frambromsarna nog behöver mjukas upp en del. Drog lite snett men det kanske går till sig.

Härlig känsla :D Nu kommer motivationen på allvar tillbaka, ska försöka städa garaget i morgon så att jag kan blåsa på lite bättringsfärg.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - tredje gången gillt!

Post by Pälle »

Åhej å hå! Nu var färgen på :D

Skulle snickra på kåken men det började regna så jag stängde in mig i garaget nån timma och vips var det klart. Måste slipa ned och göra om ett parti sen är det dax för den mödosamma poleringen. Bilen har ju stått i garaget i en herrans massa år och dragit på sig en massa färg- och slipdamm.

Ser fram emot en någorlunda tjusig amazon framöver :)

Kanske bjuder på nån bild.... om nån bemödar sig att kommentera?
Last edited by Pälle on Thu Jun 07, 2012 6:45 am, edited 1 time in total.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by 19amazon70 »

Det är klart vi vill se nån bild på pärlan!!
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by sotarn »

Bilder :D . Ja för jäsiken :D .
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by Pälle »

Jäsiken? Länge sedan man hörde det ordet :D

Självklart kommer det bilder, måste bara få tvätta av eländet först. Kanske i morgon tillsammans med nån fredagspilsner :roll:

Gjorde om en av bättringarna ikväll men det vete fan om det blev så mycket bättre. Återstår att se hur bra jag lyckas våtslipa och polera till övergångarna mellan gammal o ny lack. Å andra sidan så är det bättre med en lite flammig bil som man kan åka med än en bil som står och är rostig i ett garage, och skäms.

Jäsiken.....
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by Pälle »

Jaha, näe det blev inte tvätt och fredagspilsner. Det blev löprunda och fredagspilsner efteråt. Hann iallafall köra ut pärlan och montera bakljusen. Kan vara bra att täppa till de värsta hålen innan man plockar fram vattenslangen.

En bild som visar hur MATT den grafitgrå lacken kan bli om man missköter sig :roll:

Image

Till mitt försvar kan jag säga att den blev besiktigad senast 2007 och stått utan överdrag i mitt garage i 4 år.

Och ja, jag ska montera lister, navkapslar, rätt grillar och polera lacken :wink: Vad tror ni om 2 st Marchal med NOS överdrag i svart/grått? Har ju ett NOS takräcke som är jäkligt ballt också.......

Ligger också på en uppsättning NOS ROBO framljus med kupat glas men är fundersam på att spara dom till 58an, även om de inte är helt rätt där. Får se om jag lägger energi på lyktbyte.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by 123GT »

Palle, vi fullständigt dyrkar bilder här, de vet du! Oavsett polerad eller ej. Skönt o höra (läsa) att du tog en tripp med barnen och att den var en motivationshöjjare. Svårt när man har krav på sig själv o projektet, men här är du i gott sällskap, så upp med bilder! Bilen är ju en Amazon och därmed KANON! :-)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by Pälle »

123GT wrote:Palle, vi fullständigt dyrkar bilder här, de vet du! Oavsett polerad eller ej. Skönt o höra (läsa) att du tog en tripp med barnen och att den var en motivationshöjjare. Svårt när man har krav på sig själv o projektet, men här är du i gott sällskap, så upp med bilder! Bilen är ju en Amazon och därmed KANON! :-)
/ sven
Tack! Lite glada tillrop gör allting lite roligare. Ja det här med krav är ju ett elände, helst vill man ha allt i toppskick men jag försöker lyfta blicken lite och se det positiva i att ha en bil jag törs använda på grusvägar och när jag åker och handlar.

Superrenoverade bilar finns det gott om, bilar med lite skön patina ser man inte så ofta numera tycker jag....

Fler bilder kommer :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by 123GT »

:) låter bra ! QV med flera här på forumet förespråkar ju en rullande renovering, och där det är möjligt så är det ju ett klart roligare alternativ ! Gillar också de planer du har för bilen, så kämpa på! :-)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - lite färg gör susen...

Post by Pälle »

Ägnade några timmar av förmiddagen åt en rejäl tvätt.

Några bilder som visar exakt hur matt lacken är och hur mycket färgdamm som jag klantigt nog lyckats få på bilen. När den väl är polerad och blank ska den få överdrag på sig, i garaget.

Jo, den är nytvättad.
Image

Halvskabbig backspegel men fyller sin funktion.
Image

Den gamla verktygslådan i plåt som hängt med sedan min första amazon. Har mest bara junk i den men ändå. Man kan här tydligt se två partier jag bättrat, där det blänker alltså :wink: Rätt nöjd med mitt sprayburkslallande trots allt. Lade inte ner min i själ i förarbetet ska jag erkänna :oops:

Nåja, kromet är ganska fint iallafall. Fick en försiktig omgång med väl löddrande svinto när jag tvättade bilen.
Image

Nytt glas, beggad sarg, nylackat reflexhus :D
Image

Gick på bakluckan för hand med lite cleaner. Huvva, fick kramp i höger axel. Dax att köpa en polermaskin?
Image

Inredningen behöver inte lika mycket jobb som tur är. De röda mattorna är ju så fina. Om de vore lite blankare förståss.
Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - nya bilder 10/6 dax att polera

Post by Pälle »

Polering är ju jättetråkigt så det har inte blivit mycket av den varan. Ska få låna en maskin nån dag så jag sparar på krafterna tills dess.

Ställde mig på väntelista hos SBP det var ju bara att tacka och ta emot när ett SMS om besiktningstid kom.

Ska ikväll pillra tillbaka de shims som ramlat bort i framvagnen :roll: .

Håll tummarna för mig!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Min 62/63a - besiktning 27/6

Post by Pälle »

1 timma kvar till besiktning nu. Ser faktiskt fram emot en kontroll, finns det något att anmärka på är det ju bra att veta faktiskt.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply