En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by A-masen »

Mera om kylning.

Detta blir väl värsta "High Teck Super Extra Överkurs" om det skall sättas i en Amazon? Men det kan vara roligt att känna till i alla fall:

Nu kan lasern kyla vätskor.

Av: Jan Melin. Ny Teknik.
Publicerad 20 november 2015 13:36

För första gången har forskare kunnat sänka temperaturen i en vätska med en laser.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 948005.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Kanske inte direkt relaterat till bilen men

Jag har ju skrivit en del och gjort några guider.
Länge låg guiden för hur man renoverar dörrlås högst upp på listan över nedladdade filer från min hemsida.
Nu har den ramlat ner till plats 100.... efter flera år på toppen.
Med detta kan vi då dra slutsatsen att de flesta som vill renoverar dörrlåsen har gjort det nu????
eller inte

Elschema ligger kvar högt upp nu tillsammans med riktverktyg för bromsrör? Den har jag inte beskrivigt på många år men den har folk hittat.

Bilen har iallfall varit ute och sett dagsljus några få timmar på gårdsplan och jag hade på G att ta den till Tranås förra veckan på jobb men så vart det inte. Med lite flyt skall jag snart börja riva ladan och påbörja bygget av maskinhallen. Ljust och fint skall det bli.

/Janne

Bilder kommer
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Ser att de sista sidorna på denna tråd är bara text! Så nu kommer text med bilder.

Vårservice

Planen är att ta den till jobbet i Kalmar om 10 dagar. Med lite flyt har jag ett jobb i Gbg dagarna efter så det kan bli en trevlig vårtur på en 120 mil eller så om allt fungerar.

Har ju haft lite missflyt med min tryckregulator till förgasaren. När jag var på öppet hus hos Trend AB så tog jag upp ämnet eftersom de säljer dessa. De hade dock inte fått in några klagomål utan var nöjda med produkten. Eftersom jag köpte min i UK så vart det inte mer av detta den gången.
Image

Men eftersom det är vårservice och solen sken så vert det en demontering av denna.
Image
En brusten fjäder har gäckat mig längs vägarna i Sverge (två gånger har jag fått stopp på grund av för lågt soppatryck)

Ventilen såg förövrigt bra ut.
Image

Förgasaren som var nyrenoverad och blank 2007 men nu har farit runt 3600mil över nordens yta är "inte blank" längre
Image

Min renoverade generator brände ihop för några år sedan och ersättaren vart inte "penselrenoverad" utan det är en lätt ytrost på förörigt friska komponenter.
Image
Måste påpeka att denna sitter fast med UNF bult och de skall dras HÅRT. Om inte så skakar den sönder fästörona över tid.

Just denna planerade tur får bli utan tryckregulator, för det är så jag känner.
Image

Städat
Image

Otvättat, oputsat
Image

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Finn 34 fel

Post by QV »

IMG_2628.JPG
IMG_2628.JPG (3.02 MiB) Viewed 5021 times
Hur ställde jag in tidsmaskinen denna gång?????? Det känns fel på något sätt.

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Turen gick bra i 58 mil sedan....
IMG_2631.JPG
IMG_2631.JPG (287.25 KiB) Viewed 4980 times
Sedan tändes laddlampan.
Gjorde ett snabbstopp i Sörping för att dubbelkolla att remen var hel, vilket den var.
Så med endast parkeringljus på tog jag motorvägen hem innan det vart mörkt.
En Amazon tar inte många amp på tändning och parkeringsljus så de dryga 20 milen som var kvar är inget bekymmer.
Hade troligvis varit OK med halvljus också men de vart tända vid behov. (när jag passerade städer)

/Janne

Om någon undrar över blinkerlampan så är det OD indikeringen. Den "glöder" på 5:ans växel.
En vit Karosstrimmad Amazon passerades efter Nyköping... Dom han se mig iallfall!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Så då var felet hittat. En tråd från fältlindningen låg emot gods och brändes av
Image

Kollade upp mina andra stommar och de hade runt 4ohm och 13mH
Image

Eftersom jag nu har en press så kunde jag lätt ta bort lagret denna gång
Image
Det är sällan man använder mer än 10 tons tryck (denna är en 20 tons press) men jag saknar ofta bredd. Så skall ni köpa en press köp en så bred press som möjligt.

Lagerna var dags att byta....
Image

Så jag gick till min låda med diverselager och hittade rätt sort.
Image

Det vart 4 ankare varav 2 anser jag fungera.
Image
Så nu ikväll har jag plockat ihop 2 generatorer.
De laddar när man kör dom med muttermaskinen så helt fel torde de inte vara men de går inte runt som motorer....
Men lagret fram är nytt iallafall!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Det är svårt att vara obstinat i dagens Sverige.
Jag får mer och mer komplimangerar över min matta lack.......
För några år sedan så var alla bilar blanka men nu! så kommer komentarerna "den är så läcker matt i lacken"
Man bryr sig inte men ändock är man "normal"
Livet är fyllt av ilandsbekymmer

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Nu är det fart på laddningen igen.
Inte lika brutal laddning som den förra kombon med den höll ju inte heller...
dryga 25 ampere ger denna vid halvljus, AC, kupefläkt.
Det betyder praktiskt att den laddar batteriet med 2-3 ampere då.
Inte så mycket men jag kör ju inte med de sakerna på tillsammans.
IMG_2648.JPG
IMG_2648.JPG (292.75 KiB) Viewed 4886 times
Jag renoverade förövrigt en till samt plockade ihop vad som gick till en tredje.
IMG_2649.JPG
IMG_2649.JPG (351.72 KiB) Viewed 4886 times
Nästa planerade längre tur är till Uddevalla.
Just nu är jag i Varberg men det vart tåg hit istället

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Laddning laddning laddning

Post by QV »

Den äter generatorer just nu. Eller något annat som får laddlampan att lysa ilsket rött.

Efter Kalmar så vart de två svängar till Nyköping /nästan utan laddning) för kombon ovan höll inte.
Så jag stuvade ner en ny kombo och den var OK i 60 mil.
I dag så tändes lampan på nytt.....

Skall låna ett instrument och kolla vad det är som felar. Har bara lite ont om reservdelar såhär 36 mil hemifrån i Uddevalla men det ordnar sig säkert med tiden ;)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

så årets första 160 mil är 70 utan vettig laddning... och ett stenskott på vänster lykta fram... Men jag skall ha en insats liggandes hemma. Men just nu är det trasigt glas på bilen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by Nils Järnberg »

Skiter det sig totalt finns det möjlighet till hjälp 4mil norrut.
Äntligen med Amazon igen!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Tackar för erbjudandet men nu fungerar det igen.

Jag felsökte (kontrollerade funktionen på generatorn) efter lunchen och då kom det fram en äldre (gubbe) och sa. Laddningslampan lyser sa du, då knackar man på laddrelät och sen fungerar det. Så han knackade på relät med handtaget på skruvmejseln och gick. Generatorn var hel och nu laddar den igen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by jånn »

Hurra för oss äldre gubbar
40 år med GT
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Man är ju där snart.... om man inte redan har landat där!
IMG_2658.JPG
IMG_2658.JPG (182.56 KiB) Viewed 4788 times
Eftersom det är enklare att lägga in bilder nu i forumet så kommer här en liten bild på vad som skall fixas till.
I min levnadsplan för de närmaste veckorna är det tänkt att åka till Orsa fredag och lördag på sommarträffen. Vi får se hur jag och verkligheten kommer överens iår :-)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Post by QV »

Så nu har laddningen varit OK i 150 mil så det torde betyda att problemen är över för denna gång (hoppas jag)

Resan till Orsa gick bra och träffen var trevlig även om jag fick åka hem på lördagen. För nu på söndagen så är bilen och jag tillbaka i Uddevalla....

Hade lånat ut min H4 lyckta så det sitter en H1 H3 insats på vänster sida just nu (med bara halvljus) men det fungerar ju rätt bra runt midsommar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply