Amazon 1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Hugger69 »

Are You impressed...I´m impressed!! :shock:

...makalöst hur du kan rada upp NOS-pryl efter NOS-pryl bara så där...förstår att det ligger många timmar, och kronor!, bakom en sådan imponerande samling Amazonprylar!! Stort grattis till dig och bilen!!

...jag följer alltid denna tråd med spänning och glädje!! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Var ute och körde en sväng för några dagar sedan och då passade min kompis på att ta några bilder. Har monterat smala horn där bak som det ska vara.

Image
Image
Image
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon 1958

Post by Rappel »

detta är en riktigt god godis! mumms! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Nu har jag ställt in Amazonen i en lada ute på landet för ett tag. Har nämligen flyttat och har inte tillgång till garage men det får man lösa när man har pluggat klart och börjar jobba.

Image
Image
Volvo P1200VB 1958
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: Amazon 1958

Post by sn@kesh!t »

Fy fasen va vacker Amazon du har där!!
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

De gamla bilderna har tydligen försvunnit så jag lade upp ett gäng på första sidan. Letar fortfarande efter delar som saknas inför renoveringen. Mycket smådetaljer som skiljer dessa tidiga modeller mot senare och som är svåra att få tag i men det är inte mycket kvar nu. Mitt senaste fynd är ett NOS vakuumspolarsystem från Trico och fästringar till de äldre strålkastarpottorna. Saknar fortfarande fina reflexer av glas, kylargardin, packningar till skuffhandtagen, några karosslister m.m men det borde gå att få tag i tycker man. Sen så vore det naturligtvis trevligt med en NOS v-knopp men de växer ju inte på träd :)
Volvo P1200VB 1958
ståle
Posts: 38
Joined: Sat Apr 24, 2010 8:37 pm

Re: Amazon 1958

Post by ståle »

Hej!

Fantastisk vakkert!!!! :D

MVH
Ståle :D
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Tackar! Är nu klar med min utbildning och har ett jobb där man är ledig mycket (arbetar bara 10 dagar i månaden trots heltid) så utgånsläget för att dra igång en renoveringen börjar bli riktigt bra. Nu är det i princip bara ett garage som fattas plus lite delar :)
Volvo P1200VB 1958
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Amazon 1958

Post by daniel_sandberg »

Låter ju perfekt.. Men när jag bläddrar upp och kikar på bilderna som finns kvar på den här sidan så går det inte riktigt ihop att du ska renovera och att du behöver delar :P

Var tvungen att läsa lite längre tillbaks i tråden och såg att det fanns lite ytrost och sånt.. Vad för renoveringen ska du göra?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Tanken är att jag ska plocka ner hela bilen, slipa/blästra/syra karossen plåtren, lämna in den till en plåtslagare som får fixa den rost som finns, ge den ordentligt rostskydd i balkar m.m. och en bra lack, lämna in alla kromdetaljer för omkromning, och sen bara montera tillbaka det som är i nyskick eller näst intill. Enligt plåtslagaren jag har talat med ska inte ens ett tränat öga kunna se att den är rostlagad efter lackering. Men det blir ju ett stort och troligen ganska kostsamt projekt. Får ta den tid det tar.
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Dyker delar lite då och då. Här är ett smakprov.

Komplett insats med symetriska ljusinsatser innehållande äldre vänsterpotta artikelnummer 653143 (NOS), bred strålkastarsarg artikelnr 653152 (NOS), fästring artikelnr 653150 (begagnad men renoveringsbar), inre sarg av den äldre modellen artikelnr 653151 (begagnad men renoveringsbar) samt begagnade men renoveringsbara skruvar, fjädrar och brickor som håller själva fästringen man justerar strålkastaren med. Har även 2 st NOS glödlamphållare artikelnr 233334.

Har en till uppsättning av dessa grejor men tyvärr ingen högerpotta. Det som skiljer är kabelhålets placering.

Image

Den inre sargen är något annorlunda mot senare för att ge plats för justerskruvarna

Image

Image

Image

Sen har vi även en NOS kylargardin samt ett NOS kofångarhorn av den tidigare smalare modellen med ett "L" inuti

Ursäkta flaskorna men var tvungen att tynga ner gardinen med något

Image

Image

Image

Även några begagnade knoppar. Tyvärr ingen NOS vilket jag givetvis behöver sen. I vart fall en i extremt bra skick.

Image
Volvo P1200VB 1958
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: Amazon 1958

Post by Eiler »

Snyggt Erik, lycka till med renoveringen :D
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Tackar

Nu har det dykt upp 2 st NOS pottor till högersidan också så nu har jag 2 st kompletta uppsättningar. Fick även tag i 2 st NOS fästringar samt 2 st fina inre sargar av den äldre modellen.

Image
Image
Volvo P1200VB 1958
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Amazon 1958

Post by volvo1968 »

Vilken fin Amazon, och i staden med, synd man aldrig sett den i verkligheten vad man minns bara :)
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Amazon 1958

Post by Amazon »

Tackar. På lite håll ser den ok ut men tittar man nära har den sina skavanker. Den ska det dock bli ändring på så småningom. När jag väl är klar med den kommer det sannolikt bli en hel del sommarturer och med nya gummilister och bra rostskydd behöver man inte vara lika rädd för regn heller. Prioritet nu är att få tag i alla delar jag behöver för att kunna få bilen i näst intill samma skick som från fabrik. Undviker gärna nyproducerat i den mån det går då jag tycker det gör att bilen förlorar en del av sin charm. Det gör naturligtvis det hela väldigt mycket svårare men vem har sagt att det ska vara lätt att renovera en gammal klenod.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply