Amazon 1958

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Amazon 1958

Post by Amazon »

Det verkar som att alla år av väntan och letande har givit resultat. Inne i en gammal lada hos en trevlig man som bor långt ute i skogen hittade jag denna mycket fina Amazon av 58 års modell. Jag har ännu inte hämtat hem den men vi är överens pris och att jag ska köpa den. Har redan fått registreringspapper så jag kan ställa på den, försäkra och boka tid för besiktning så att inte polisen gnäller för mycket om man skulle råka bli stoppad. Han är andra ägaren till bilen och har inte kört mer än någon mil varje sommar med den. Totalt ca 100 mil under de dryga 16 år han har ägt den. Mannen som ägde den innan bodde i samma trakt och har heller inte kört mycket med den. Totalt sett så har inte bilen gått mer än knappt 4570 mil. Har kollat igenom alla papper sedan mitten av 60-talet och det verkar faktiskt stämma. Inte mycket på nästan 50 år och skicket är naturligtvis därefter. Inredningen är nära nyskick och någon rost eller rostlagningar finns inte bortsett från ytterst lite ytrost på något ställe. Den är dock omlackerad en gång på grund av att den gamla lacken blivit matt med åren. Originalskärmar sitter på och även 2 st original diagonaldäck som mannen påstår är från fabrik. De är torra och spruckna så vi får väl se om man vågar köra hem med dem. Naturligtvis så finns det lite grejor man kan pilla med men annars vore det ju nästan tråkigt. Bland annat så är batteriet dåligt och avgassystemet läcker på ett ställe. Bifogar 3 st dåliga bilder som jag knäppte med mobilen. Det kommer förhoppningsvis fler om någon vecka eller så :D



Edit: Lite nya bilder

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Amazon on Tue Feb 09, 2010 1:28 pm, edited 1 time in total.
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Gratulerar! Inväntar med spänning fler och bättre bilder :)
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja det är ju kul att du äntligen hittat den amazon du så länge sökt, den är ju \"precis\" som du vill ha den. Ett stort grattis :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

säker på att det är en -58:a? Den har ju -57 inredningen, klocka och en massa annat smått och gått som fanns på -57. Ser ut som att du har kaross listerna i aluminium också. Vart sitter vermereglaget?
Vad är chassinummret? PM:a gärna om du inte vill lämna ut det.

Vad är det för merke och modell på däcken som han påstog var orginal?

Grattis hur som hällst till en mycket vacker bil!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Tackar. Det är en tidig 58 chassinr 6xxx.

Tittar man här så ser man att årsmodell 57 går fram till chassinr 5184 om jag inte har förstått det hela fel.

http://www.amazonklubben.se/historia.htm


Den ser exakt likadan ut som din bil gör inuti med täckglas över hastighetsmätaren, V märke på växelspaksknoppen, värmereglaget till vänster om ratten, klocka osv (klocka fanns som tillval 58 ). Däremot så har den synkad M4 låda och bara den övre kromade plutten på b-stolpen. Jag är lite osäker på om den ska ha smala kofångarhorn där bak eller breda. Det sitter smala där nu men o andra sidan så sitter det breda där fram vilket är helt fel så något är det som inte stämmer. De är antagligen bara förväxlade med varandra. Vad däcken heter vet jag tyvärr inte men jag kan kolla upp det när jag har fått hem bilen. Några bälten sitter det inte i den och heller ingen vindrutespolare men det var ju bara tillbehör 58. Den äldsta typen av inredningen är riktigt snygg tycker jag med ett V i mitten av ryggstödet i baksätet. Sådana smådetaljer gör en hel del tycker jag så för min det så var det helt rätt bil :)
Last edited by Amazon on Sun Jan 28, 2007 7:38 pm, edited 1 time in total.
Volvo P1200VB 1958
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Årsmodellsgränsen mellan 57 och 58 är lite svävande tex är sista 57:an chnr:5272 och första 58:an chnr:4436.
Enligt medlemsmatrikeln.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Post by Minielk »

Ser otroligt fin ut, inte ett dugg avundsjuk :evil: :wink:

Hoppas du fick den till ett fint pris och att du tar väl hand om den där pärlan..
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Har suttit och kollar Rögle på TV4+ och har inte haft annat i tankarna än din interiör i nyskick och alla de kanonfina detaljer som denna bil har. Som sagt ovan, inte alls avundssjuk :D Ju mer jag har gett sig in i Amazonvärlden ju mer gillar jag den första modellen. Men, man skall var nöjd, det finns folk som inte har en Amazon alls 8)
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Amazon »

Minielk wrote:Ser otroligt fin ut, inte ett dugg avundsjuk :evil: :wink:

Hoppas du fick den till ett fint pris och att du tar väl hand om den där pärlan..

Jodå han får vad han har begärt. Ett rättvis pris där varken han eller jag blir lurad. Skulle nog gå att sälja den för mer men det spelar ingen roll för mig för det kommer jag aldrig göra.

Uffe wrote:Har suttit och kollar Rögle på TV4+ och har inte haft annat i tankarna än din interiör i nyskick och alla de kanonfina detaljer som denna bil har. Som sagt ovan, inte alls avundssjuk :D Ju mer jag har gett sig in i Amazonvärlden ju mer gillar jag den första modellen. Men, man skall var nöjd, det finns folk som inte har en Amazon alls 8)
Så har det varit för mig med. Jag hade en 65a för ett tag sedan men började nästan omgående titta på äldre modeller med det snygga flygplansvingehandtaget. Allt eftersom tiden gick så började jag snegla på äldre och äldre modeller. Har kommit fram till att delat skuffhandtag är i princip helt nödvändigt för att jag ska bli nöjd. Sen om det är en 57 eller 59 spelar inte så enormt stor roll, inredningen med lodräta pressningar har också sina fördelar. Bland annat så är framstolarna aningen snyggare men på det stora hela så är inredningen med vågräta pressningar som fanns i 57 och tidiga 58 modeller ett strå vassare. Att det inte är en 57a spelar ingen roll för mig i och med att tidiga 58 modeller är nästan likadana. Kanske till och med är positivt för den första årsmodellen ska tydligen ha vissa barnsjukdomar som åtgärdades relativt snabbt. Inte för att det spelar någon större roll i en entusiastbil men ändå. M4 låda kan ju vara trevligt om man skall vara ute och köra lite även om den osynkade H6 lådan har sin charm. Nyare årsmodeller har också fördelar bland annat den mer slitstarka B18 motorn, men B16 går heller inte av för hackor och är nästan mer charmig tycker jag. Man har olika smak och det är ju tur att det finns folk som gillar alla årsmodeller 8)
Volvo P1200VB 1958
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

M4 fanns som tillval redan 1957. Och den kromade listbiten mellan dörrarna (den nedre) försvan redan under 1957, någonstans i mitten/andra halvan.
Den är väll så pass tidig att det \"är\" en 57:a tillverkad -58:a. Det ska vara smala horn bak, den bredare typen kom senare. Fanns två typer av framhorn, det är ca 5mm som skiljer dom i bredd.
Dom bakre hornen skall, enligt reservdels katalogen vara likadana på höger och vänster sida. Så du kan se om dom ser lika dana ut så ska det vara rätt. Det är iofs ingenting jag kan bekräfta då jag aldrig har sett några äkta i verkligheten och kunnat jämnföra själv. Men om man får tro reservdels listan så skall det inte vara någon skilnad i alla fall...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Jo M4 lådan kom väl i april -57. Jag är fortfarande osäker, vore kul att veta vid vilket chassienr de gick över till breda horn där bak. Sitter i alla fall något slags svart gummi kvar under hornen där bak om det nu säger något.

Här är en bra sida om man är intresserad av detaljer. Allt kanske inte står men det mesta.

http://user.tninet.se/~gpr324w/historia.html
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Hade en till bild i mobilen

Tittade man nära på \"Volvo\" emblemet så såg man att det var guldfärgat men det gör man inte på denna bild. Var dock inte mycket kvar av guldnyansen. Detsamma gäller för bokstäverna på huven. Ska man köpa nya från Veteranprodukter eller försöka renovera på något sätt? Är de exakt likadana om man köper därifrån?

Image
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Inte konstigt man är avis.

Väntar på nya kort då du tvättat, vaxat o donat, då lär tandvattnet rinna ännu mer :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Guldfärgen blir utpolerad med åren. Köper du nya fram så blir det ju inte enhetligt för det som sitter bak finns inte nytt.
Jag tror dessutom att vilvo bokstäverna fram på dom tidiga är pressade medan dom senare är gjutna. Det har inte samma lyster på guldet som det ska vara på orginalet. Om du monterar av dom och lämnar dom till exelent ytbehandling så kan dom förgylla det med äkta guld. Dyrt naturligtvis, men inte så farligt som man skulle kunna tro.

Det ser ut som att du har orginalhornen bak faktist. Om du kommer fram till att du inte ska ha dom på ditt chassinummer så finns ju alltid jag som har letat i över tre år på en uppsättning av dessa :roll:
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Hej!
Hur skall du göra med lacken? Det hade ju blivit omlackerad någon gång under årens lopp. Har du bilder på bilen innan denna omlackering? Är det omlackat i delar under list och på ett bra sätt? Skall du fixa till ytrosten (ytters lite vad jag förstod), låta den vara som den är eller kanske rent av en hellackering igen är att vänta? Det vore kul att få höra dina \"planers\" :)
Amazon 1957
Post Reply