Objektet -58

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

amazon4ever wrote:Chassinumret är 11978. Bilen är levererad 25/10-58.
Ljusknappen sitter till vänster om ratten, choken till höger. I instruktionsoken står det tvärtom. Tror det är en del gamla bilder i boken. I boken ser man även en illustration på växelspaken med ett V på knoppen, jag har den nyare varianten med växellägen. Har en del papper på den, bla ett leveransavtal. Där står det: 1st Amazon, (Röd) underedsbehandlad, vindrutespolning, stänkkydd, backlampor, vita plåtar och så tror jag det står (svårt att tyda) avgasförlängning. Hittar inga backlampor på den, kan ha försvunnit i hanteringen.
Pris netto Kr 13250:-
Intressant prisutvecklingt :o Ett knappt år senare (10/6-59) såldes min bil (#26185) i Småland. inklusive värme, stänkskydd, nummerskyltar, skattekvittohållare, namnskylt, el vindrutespolare, extra underredsbehandling, 2 st säkerhetsbälten samt vita däck för SEK 13.450:-. Och, då var det ändå med den uppgraderade vackra flygplansvingen baktill. Låter som Fabriksarbetare Erik Nilsson var bra på att pruta. Men, så var det också i Småland :wink:
Jag måste säga att din bil ser ut att kunna bli kanonfin. Speciellt med den välbevarade interiörn. Jag har hört att tyget till stolarna, som ser lite nött ut på din bil, kan köpas nytt och resten (galon, dörrsidor) ser ut att vara i väldigt fint skick. Har du intresse, kan du se min interiör, som efter ett innertaksbyte och RENGÖRING klarat sig fint efter 16 år i en lada :) Skall bli väldigt intressant att följa din resa.
Amazon 1957
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Hej,blev riktigt glad när jag såg den här tråden :D , en -58:a och röd med gråvitt tak dessutom. Fina bilar ! Det såg ut att finnas en del att göra karossmässigt, men den var ju underredsbehandlad en gång i tiden i alla fall...hur ser den ut under nu?
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Intressant bil med en lika intressant historia!
\"Använd att köra hö med\" :o
Lycka till med igångsättandet!
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Blir fin med puts :D
Hasse63 wrote: stoppningen på brädan hel
Men att stoppningen går sönder är väl ett problem på "B18" modelerna?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Det är nog inte ovanligt, men denna bilen har ju stått skyddad från solen sedan början på 70-talet. Och innan dess stod den alltid på logen när den inte användes.
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Lykt sargar

Post by Mats Lysekil »

Hej! 4 ever... Ett litet tips om lyktsagar som du skrev om. För en tid sedan ,fick jag hjälp av en elektriker som kolla mitt ladd relä på min 59:a.
I samband med det talade vi om svår funna delar till b16 Amazoner bl.a de breda lyktsargarna som jag trodde fanns fram till 1958, inte alls sa han , både polis tull ock militär hade dem längre, beroende på att dessa krävde bättre ljus de var allså större ljus öppning på t.ex SEV Marshall insatserna o \"dithörande\" bred sarg. Förutom på Amazon fanns dessa sargar på Peugeot 403 från 56-63 det finns kanske nån Fransk klubb att kolla med?????? Även Scania last bil modell 110 var utrustade med nämda sagar, och några Volvo last bilar (vet ej modell men fram till 80 talet) slutligen nämde han oxå att flera bussar har dessa.
Hoppas detta kan hjälpa dig i framtiden, lycka till med projektet.

Mats Lysekil :wink:
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

På Amazonen hängde de breda lyktsargarna med ända fram till typ mitten 1960. Bytades alltså ut under modellåret -60 till smal sarg.
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Det finns väl totalt tre olika sorters sargar till Amazon? De breda som ska sitta på 57-60 upp till chassinr 42248 (med vissa undantag), de vanliga smala och så polissargarna som är breda och bulliga. De sistnämnda bör väl inte förväxlas med de tidiga sargarna då de är helt annorlunda.
Volvo P1200VB 1958
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Jag tror att det är som Amazon säger, de tidiga som satt på B16 amazoner (i alla fall -57 -58 ) och de senare som satt fram till -70. Sedan har har vi de som satt på polisbilar odyl, de sk. SEV Marshal lyktringarna.
Men ändå, tack för tipset! :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

QV wrote:Blir fin med puts :D
Hasse63 wrote: stoppningen på brädan hel
Men att stoppningen går sönder är väl ett problem på "B18" modelerna?
/Janne
På "min" 69 är den sprucken på många ställen iallafall. Jag har då fått för mig att problemet med sprickor är allmänt. Jag har aldrig set en hel bräda på någon skrot o då är jag där fyra gånger om året för att "snocka"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

Hasse63 wrote:
QV wrote:Blir fin med puts :D
Hasse63 wrote: stoppningen på brädan hel
Men att stoppningen går sönder är väl ett problem på "B18" modelerna?
/Janne
På "min" 69 är den sprucken på många ställen iallafall. Jag har då fått för mig att problemet med sprickor är allmänt. Jag har aldrig set en hel bräda på någon skrot o då är jag där fyra gånger om året för att "snocka"
Då jag letat och tittat på många 50-tals Amazoner har jag pratat med många ägare och sett ett antal bilar. Jag tror faktiskt ALLA ägarna varit stolta och berättat att just deras stoppning är hel och utan sprickor. Jag har själv aldrig sett en sprucken bräda/stoppning på en 57, 58 eller 59 faktiskt! Man bytade senare (när? 62?) till annat och tydligen sämre material och då kom de klassiska sprickorna.
Amazon 1957
amazon4ever
Posts: 31
Joined: Wed Nov 22, 2006 7:59 pm
Location: Sätila

Post by amazon4ever »

Om man kollar på en gammal stoppning ser det ut som vinylen har en annan struktur än de nyare. Kan det vara så att dessa håller bättre?
Stoppningen går ju även ut på dörrarna.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Tror att stoppningen på de äldre modellerna i regel står sig bättre. Tidiga 57 modeller ska tydligen ha något fel i plastblandningen vilket också gör att den kan spricka men annars ska det nog vara ganska lugnt.
Volvo P1200VB 1958
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

amazon4ever wrote:Om man kollar på en gammal stoppning ser det ut som vinylen har en annan struktur än de nyare. Kan det vara så att dessa håller bättre?
Stoppningen går ju även ut på dörrarna.
Min uppfatnig ar att det inte ligger nagot bekymmer i vinylen, utan det ar skummet under som "vaxer" pa B18 bilarna dar av sprickorna.

Janne pa Amazonspaning pa Island
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Objektet -58

Post by Amazon »

Hur går det med Amazonen, händer det något?
Volvo P1200VB 1958
Post Reply