Amazon -61 -nu är den såld...suck...

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Amazon -61 -nu är den såld...suck...

Post by PeterB »

Hej alla, här är en alldeles ny medlem på detta forum. Tänkte slänga upp ett par bilder på min blivande pärla, en 1960 års amazon. Hittade den i somras och slog till direkt. Köpte den 13 mil söderut i Umeå och körde hem till Skellefteå utan problem. Bilen var bes och i trafik.

Farsgubben hade en i likadan färgsättning när han yngre och jag tyckte att ska jag nån gång ha amazon igen ska det vara en 4-dörrars i denna färg.

Kan ju visa ett par bilder, jag har inte många men det blir nog fler i sommar.

Image

Första bilden jag tog på bilen, helt opolerad och otvättad.

Image

Image



Den ska renoveras, men visst har den skön patina!

Image

Jag är lite av ett originalfreak, kommer säkert att ha en del frågor ang sådant om/när denna vagn ska renoveras.

Den behöver nya framskärmar, det är väl det största felet på den, plus att kopplingen också behöver bytas...

Provade vaxa upp en bit av huven...gav mersmak....man blir sugen på ny lack men det är ju en pengafråga.u :cry: :cry:
Last edited by PeterB on Wed Oct 06, 2010 4:39 pm, edited 19 times in total.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by anton_e »

KUL! Ser ut att vara ett fint objekt! Gillar den där årsmodellen, framförallt det vita taket :wink:
Hur är den invändigt? Blir lite nyfiken, vart i Umeå köpte du den? Någon äldre man som haft den? Det är alltid kul att höra lite historia! Jag tror med all säkerhet att det blir spännande att följa den här tråden, lycka till!
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by Nalletill1000 »

Var radd om dina speglar.... de tillhor 123GT och ar inte sa vanliga. Lycka till med din renovering.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by Uffe »

Skall bli kul att följa dig i din renovering. Kanonfin bil och alltid roligt med en som vill bevara original ("-Tycker han ja!"). Som sagt, hur ser den ut interiört? Innan du lackar om, tänk dig för en extra gång och ge hela bilen en rejäl omgång med rubbing od. Kanske kan du spara en del av originallacken? Jag har mycket kvar av min gamla lack, på min 59:a och det ångrar jag inte då den matchar kanon med den nya lacken på frontbitarna. Tänk på att det alltid blir roligare att följa din renovering om du tar mycket bilder. Kör på och lycka till 8) På detta forumet behöver du aldrig känna dig ensam med dina frågor :)
Amazon 1957
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by Ola O »

Grattis till en fin bil. Din B16 front ser fin ut också. Den skall du vara mycket rädd om.
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by Amazon »

Ser ut att finnas potential. Den nyare typen av inredning och ett högt chassinummer får mig dock att tro att det är en 61a och ingen 60a. Du kan jämföra här om du känner för det. Grattis till en fin bil!

http://www.nvak.no/amazon/chassis/chassis.html
Volvo P1200VB 1958
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by parbring »

Det här verkar lovande! :)
Kul med en sådan kärra i mina trakter också, så chanserna ökar att få se den. :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by Telis »

Oj det var en fin bil - objekt i det skicket är inte lätta att hitta !
Skulle som sagt vara spännande med interiörbilder osv.
Lycka till med renoveringen !
/Henrik
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by Caltex »

Kul att du hittat till forumet , välkommen!
-visst är det du som köpt stolar och luftrenare av mig :?:
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by PeterB »

Tack för alla vänliga kommentarer!

Caltex: Jajamän, jag är densamme!

Kollade chassinr och mycket riktigt är detta en -61 som i bilregistret är en 60:a.

Jag köpte bilen i Ersmark utanför Umeå av en medelålders karl som hade haft den, OBS, till och från jobbet, även VINTERTID!! Han hade dock bara haft den 1-2 år, det var nog ganska tur, det.

Jag har inga bra bilder på inredningen. Ska dock försöka masa mig iväg till bilen och ta några bilder vid tillfälle, den står i en loge över vintern. Sätena är de här färgerna....

Image
Last edited by PeterB on Thu Apr 23, 2009 1:27 am, edited 1 time in total.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by PeterB »

Just det ja, bilen har B16-motor och 3-växlad helsynkad låda (m30?) och har enligt tidigare ägare och den dokumentation som medföljer visar att den har gått under 10 tusen mil, mätarställningen är strax under 8000 om jag minns rätt.

Bilen har 6v elsystem och jag har inga planer på att konvertera till 12v.

Förgasaren som sitter på bilen är antingen en 34vn eller 36vn, är mycket möjligt att den är bytt då luftfilterburken är av stekpannetyp, som satt på b18. Har köpt den rätta luftburken, men har inte monterat dit den än.

Det sitter en AM-radio i bilen som det följer med instruktioner till också, jag funderar på att sätta in en radiolucka istället man jag har inte bestämt mig än.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by roberth »

Ja, den bilen har man ju tittat o lyssnat avundsjukt på :wink: ... Ser bra ut!
Gillar patinan!
Vi börjar ju vara några stycken från skellefteå med amazoner nu... Kanske en fikaträff i sommar?
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by PeterB »

Nämen tjenare Robban! Jag har din prylkorg ståendes här i hallen, får försöka överbringa den vid tillfälle!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by PeterB »

Image

Så här trevligt kan det se ut när man tar bort all underredsmassa i hjulhusen bak. :shock:
Var som stora lösa "kakor" som hade släppt från plåten men det syntes inte förrän jag började trycka och känna. Och hur rädd blev jag när jag kände hur det sviktade, frasade och gav efter??? Jag hann tänka både "Nej" och "Hjälp" några gånger...

Inga problem att få bort, tog bara en liten stund att slita ner på båda sidorna. Jag hade förväntat mig en hel del rost, men icke, bara lite ytrost. Gissa om jag blev nöjd.
Last edited by PeterB on Thu Apr 23, 2009 1:28 am, edited 1 time in total.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1960-års amazon

Post by PeterB »

Fick tag i en b16 reservdelsmotor, hade legat ett tag men ägaren har dragit runt den med jämna mellanrum.
Gick fint i den PV den satt i.
Jag köpte den mest för att ha reservdelar. Kan även bli så att jag lyfter ur den ordinarie motorn och penselrenoverar den o kör med denna istället under tiden.

Image
Image
Image
Last edited by PeterB on Thu Apr 23, 2009 1:28 am, edited 1 time in total.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply