Volvo Amazon 1962 Projekt. Lackat lite delar ;)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Volvo Amazon 1962 Projekt. Lackat lite delar ;)

Post by 19911209 »

Jag köpte mig en Volvo amazon den 22 aprill 2009, 61a enligt papprerna men är väll en 62a

Jag är 3 ägaren på bilen..


Är 18 år gick fordonsprogrammet med inrikting personbil

Vad som ska göras är att den ska:

Lackas om []
Svetsa rost [X]
Ny motor [X]
Ny inredning [x] (stolar, baksäte)
montera in nytt innertak []
Montera in golvmatta []
Slotmags eller 5.5" []
Ny vänster dörr X]
Ny front [X]
Ny höger skärm [X]
Ny bagagelucka [X]
Montera in nyare instrumenthus, med grön belysning. [X]
Nya gummlister []
2" Sportavgasrör [x]
Sänkas runt om (sänkfjädrar) [x]
Få lite piggare motor (weber 36.36 , anan kam, kanske planad och portad topp) [x]
Fast de blev en b20 med steg 2 topp, weber 36/36 extraktor, k kam, stålkamdrev, b30 stötstänger, lättat svänghjul..





Image

Ekipaget vi hade när vi hämtade min amazon, kompisens volvo 145 fick vara dragfordon =)
Image



Image



Image


Image

Image
så där stog den när jag köpte den för en rätt billig peng.


Image
har hel röda bakljusen ligger.. och så lika alla lister har jag också :)

Image
Motor ur, som sagt, det var väll inte så fint!.

Image
Växellådan var en aning skitig.

Lägger väll in lite bilder då och då när det väl händer saker.

Totalrenoverar min motor (b18) just nu, så karossen händer det inget speciellt med just nu.

Mvh Robert.
Last edited by 19911209 on Tue Mar 01, 2011 11:58 pm, edited 27 times in total.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Volvo amazon 1961?

Post by alfert »

Hei og velkommen hit :D
Ser ut som du har litt og gjøre her... Lykke til med "nybilen", og husk og holde oss oppdatert...
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Volvo amazon 1961?

Post by Whitesand »

Du har skaffat dig lite pyssel men delar finns det gott om och skall man ha bruksgrejor behöver det inte bli dyrt heller.

Lycka till

Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo amazon 1961?

Post by 19911209 »

alfert wrote:Hei og velkommen hit :D
Ser ut som du har litt og gjøre her... Lykke til med "nybilen", og husk og holde oss oppdatert...
Hehe ja nu har jag lite att göra, men det ska jag nog klara av. Jag ska försöka de bästa jag kan med uppdateringen.

Du har skaffat dig lite pyssel men delar finns det gott om och skall man ha bruksgrejor behöver det inte bli dyrt heller.

Lycka till

Whitesand
Ja lite pyssel är det med den, jo delar är inget man behöver oroa sig för, det är priserna som är lite hårda att komma över när man bara får 1050kr i måndaden, men jag ska göra mitt bästa.

Tack.
MVH Robert.





Image
Motorn har jag som sagt monterat ner för renovering, så Blir nya packningar, kolvringar, vevlager, och sånt och ny lack på motorn och motorutrymmet. Ska försöka beställa nya delar till motorn nu i veckan.





Robert.
Last edited by 19911209 on Sun Jan 09, 2011 8:08 pm, edited 1 time in total.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Volvo amazon 1961?

Post by John »

verkar vara ett bra objekt du har skaffat håller själv på och renoverar min amazon på studiebidrag och det kan bli lite tajt i bland men det går :P
// John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: Volvo amazon 1961?

Post by 19911209 »

John wrote:verkar vara ett bra objekt du har skaffat håller själv på och renoverar min amazon på studiebidrag och det kan bli lite tajt i bland men det går :P
// John

Jodå jag tror också de kan vara ett bra objekt, ska försöka få den besiktad nångång i sommar.
Just nu har jag inga problem med pengarna, men sen när jag väl blir klar med min motorrenovering så kommer det genast gå långsamt.
Men inte ger jag upp för det =)

Kollade in ditt projekt förut och det såg riktigt shyst ut. Lycka till med det i fortsättningen.

Robert.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by 19911209 »

Update:

Image
börjat slipat i motorutrymmet, så imorgon (lördag) så ska det nog vara klart.


Image
hittade rost, så har kapat bort rosten och sen klippt till en ny plåt, så nu ska bara den svetsats fast.

kommer även ta med digitalkamera så blir de roligare att kolla på bilderna, men vissa blir mobilbilder.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by 19911209 »

Uppdate 2/4 2009
Idag har jag fått hem en fälg, för test, dock så passade den inte.
Men kommer bli några lilnande fälgar på den.
Image

Men sen händer de lite annat också.
Image
Tror ni förstår vad som pågår när ni ser den här bilden ;)

Image

Igår så slipade jag även bort 2mm med spackel som var på bakluckan, man skulle nästan kunna tro att den kommer ifrån en epa.
Rost längst ner på luckan, ska dock lagas ;)
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by 19911209 »

Image

Snart dags att köpa riktigt billack och börja lacka om motorutrymmet, i sommar ska hela bilen lackeras.
Dock tycker jag det är dåligt med komentarer, så käns lite tråkigta tt upptatera.

Image
Testat min front för att kapa lite i den och se om de är värt att svetsa upp den eller få tag på en ny.

Image
Monterade in min andre stol för att se hur man skulle sitta i en sånn..Men blir fortfarande att köra på svart inredning ifrån 1965->
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by sotarn »

Hejsan. Ser ju ut som ett bra objekt detta bara håll ångan uppe så blir du snart färdig. Förresten vilken färg skall du ha på bilen?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by A-masen »

Får man komma med åsikter?

Sådana storekrade fälgar gör sig inte så bra på en 60-talsbil, tycker jag. Det fanns knappast sådana fälgar på 60-talet. Kolla närmast på bilden av din fars bil. Det ser mer genuint ut. Man behöver inte följa originalutförandet slaviskt, men för mig ser det snyggare ut även om det är en "fusknavkapsel" utanpå en stålfälg. 8)
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by 19911209 »

Hejsan. Ser ju ut som ett bra objekt detta bara håll ångan uppe så blir du snart färdig. Förresten vilken färg skall du ha på bilen?
Det blir originalfärgen, färgkod 19. Förövrigt satsar jag på att få motorutrymmet lackat nu i veckan, och möjligtvis få i motor i den i helgen.
Får man komma med åsikter?

Sådana storekrade fälgar gör sig inte så bra på en 60-talsbil, tycker jag. Det fanns knappast sådana fälgar på 60-talet. Kolla närmast på bilden av din fars bil. Det ser mer genuint ut. Man behöver inte följa originalutförandet slaviskt, men för mig ser det snyggare ut även om det är en "fusknavkapsel" utanpå en stålfälg.

Ja det är okej med åsikter, det är bara bra att du/ni kommer med sådant.

Angånde fälgar så försöker jag hitta 5.5" plåtfälgar.. men jag fick dom här fälgarna till ett bra pris.. Men är osäker om jag kommer kunna köra med dom. Men målet är att försöka få tag på 5.5"are.

Dock kommer jag inte bry mig så mycket om de just nu, har viktigare saker, tex motorn och rost att fixa, har lite problem att har råd med bara studiebedrag, men jag gör mitt bästa.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by Whitesand »

Jag tycker du gör att jättefint jobb. Du började med projektet för inte länge sedan
och har redan kommit en bra bit på väg.

Vill säga att det är du själv som avgör vad som är rätt eller fel. Gör det du tycker om och plånboken klarar av.
Så länge du inte kapar något kan du alltid fortsätta/förändra dina val längre fram. Bra jobbat!!!

MVH
Whitesand
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by 19911209 »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;


Tackar.

Jag kan även säga att jag är imot att hålla på kapa i amazoner, kommer hålla min hyffsat original.
Har många som är imot mig med mitt projekt att originalrenovera, visst allt kommer inte bli orginal, men de mesta.
Men jag står för det jag gör.

Jag funderar även på att köpa en reservdels amazon i helgen eller nångång framöver. Är lite som saknas på min bil, så har funderat på en reservdelsbil som man kan ta lite delar ifrån.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

Re: En Volvo Amazon. 61-62 Projekt.

Post by 19911209 »

Image
Idag blev det att åka och hämta en helrenoverad b18. Då min motor var dålig i cylindeloppen så bestämde jag mig för att köpa en ny.

Dock har den nya motorn stått i ca 15år sedan motorrenoveringen, men dom har snurrat runt på motorn då och då osv.
Så nu ska den här målas upp lite.

Sedan ska motorutrymmet på amazonen lackas, sen blir det att få i motorn igen.

Imorgon så har jag ägt amazonen i en månad.
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
Post Reply