Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by jakob27 »

Hej!

Igår hämtade jag min pärla, en grafitgrå Amazon -62 med röd inredning. Bilen har haft två ägare innan mig (inom samma släkt) och är i ett i mitt tycke bra bevarat originalskick. Jag har full dokumentation på bilen inkl första typintyget vilket känns oerhört kul samt en ganska intressant historia som jag kommer att redogöra för längre fram. Det finns i princip ingen rost på den utom en lite fläck bakom en midjelist så det får väl bli vinterns projekt :wink: .

Utifrån chassinumret tror jag att bilen är en 63:a, men inregistrerad 62-01-01, som flera andra bilar har jag förstått.

Det är originallack, utom på en framskärm, och lacken är så där härligt oxiderad och på några ställen polerad igenom ner till grundfärgen.

En intressant detalj (bland många!) var att när jag hade kommit överens med säljaren om affären så sa han "Och så följer det med lite reservdelar...". När vi gick och kollade på dessa i ett närliggande garage visade det sig att den förste ägaren hade haft en kamrat som arbetade på Volvo så han hade av honom köpt lite grejor. En kort överblick visade bla. följande:

- NOS grillhalvor till en 64:s tror jag.
- En NOS bakre sidoruta.
- Mängder av andra NOS grejor, bl.a en förgasare, generator, mm
- Mängder av andra reservdelar bla flera stötfångarhorn, lister, strålkastarglas, blinkersglas och kromlister mm mm.
- Ett regnskydd och ett dammskydd till bilen.

Jag länkar till några bilder tagna med mobilen men återkommer med bilens roliga och intressanta historia och fler bättre bilder.

Image
Image
Image

Ha det gott! /Björn
Last edited by jakob27 on Wed Oct 07, 2009 1:47 pm, edited 1 time in total.
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by Uffe »

Oj, vad fin den var! Kul med originalbilar med gamla lacken bevarad. Original innermattor skall du vara rädd om. Dessutom har du amerikanska bakljus av någon anledning. Härlig bil :D
Amazon 1957
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by jakob27 »

Hej och tack!
De amerikanska bakljusen kommer sig av att den första köparen köpte bilen för att ta med sig till USA, men precis innan han skulle åka blev han kär i en Göteborgstös i blev kvar i Sverige. Bilen hamnade i garage i 7 år innan den började användas. Mer om bilens historia senare.

Ha det! /Björn
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by Telis »

Ser fram emot "senare" - det ser ut att vara en mycket fin och välbevarad bil !
/Henrik
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by tubbe »

Vilken pärla! och trevlig story :P

Instämmer med Telis! ser fram emot fortsättningen!
alltid trevligt när det finns en historia som följer bilen.
Veteranbilsägandet blir så mkt mer då.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by Shift »

Riktigt fin! Grattis :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by Amazonsport »

Jag är otroligt svag för denna färgkombination, helt underbart.. Kanske du vill sälja bilen??(Nä jag skojar bara LarsBd).

Det ska bli kul att höra mer om historien då den ser ut att vara riktigt välbevarad. Stort Grattis til köpet!!
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by tubbe »

men oj! :shock: såg ju nu att du bor i närområdet! KUL! :P
då får du dyka upp på Tjörnbroträffarna nästa år med pärlan!
Vi hade sista träffen för i år den 30/9.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by LABBE »

fin den verkar vara. blir nog många mil å njuta i den. ser fram mot å läsa historiken :D
Last edited by LABBE on Thu Oct 08, 2009 1:15 pm, edited 1 time in total.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by jakob27 »

Hej igen, jag har en fråga till den församlade expertisen: Bilen är utrustad med rattlås och jag undrar om detta kommer sig av att den var menad att skeppas över till Amerika, dvs att det var något sorts krav för att få ta in den i landet? Eller är det helt enkelt så att den första ägaren har eftermonterat det hela.

Ha en fin dag! Nu skall jag ut och åka Amazon!

/Björn
Jakob27, Grafitgrå 63:a
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by A-masen »

Rattlåset fanns att köpa som eftermarknadstillbehör. Den händige kunde montera det själv. Gick helt säkert att få hjälp på verkstad om man ville det. Senare kom det som fabriksmonterat.
Du kan se vilken variant det handlar om i ditt fall. Om det sitter ett kromat täcklock där tändningsnyckeln satt på tidiga modeller, alltså ca 5 - 7 cm till höger om rattkåpan, så är det en eftermontering. Om det däremot är ett "utskuret" uttag för tändningsnyckeln i rattkåpan, så är det ett fabriksmonterat lås*.
Det finns duktiga "kalenderbitare" här på forumet som håller reda på detta med olika årsmodeller och hur dom var utrustade etc. etc, så det överlåter vi till dom. Dessutom var det helt nyligen en tråd om detta.

*Nu har du en så tidig modell då rattlås inte var tilltänkta, så någon fabriksmontering kan det knappast vara i det avseendet, men någon kan ju teoretiskt sett, ha bytt ut hela rattstången med lås och allt i ett senare skede.
En bild på låset förklarar säkert allt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by D59471 »

Fin bil!

Var rädd om originalmattorna.

Inga bilder på NOS-delarna som medföljde?

Hur ser motorrummet ut?
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by Amapola »

Angående rattlås på Amazonen:
http://www.classicvolvoshop.com/rattlas.html
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by A-masen »

Tack Amapola! Du har korrigerat mitt minne. (Se mitt inlägg ovan).
Det är ca 36 år sedan jag satte in detta i min dåvarande gamla Combi. Och jag minns fel angående rattkåpan. Jag ser nu på dina bilder att det följde med en ny kåpa med uttag för låset. :oops:
jakob27
Posts: 40
Joined: Tue Oct 30, 2007 1:01 pm
Location: Stora Höga

Re: Nyinköpt Amazon -62, eller 63?

Post by jakob27 »

Hej och tack för rattlåsinfon!

När jag läste A-masens inlägg blev jag lite konfunderad då båda delarna stämde med min bil: Jag har både den kromade täckbrickan på I-brädan och uttag i rattkåpan, men efter det senaste inlägget så har det hela klarnat. Jag verkar ha ett eftermonterat rattlås. Det verkar även som jag har original tändningsnyckel utifrån bilderna i Amapolas eminenta länk. Är det förresten någon som vet om man kan beställa nya originalnycklar? :?: Jag har en originaluppsättning med tändningsnyckel, dörr- och bagagenyckel samt tanklocksnyckel, alla numrerade.

Nu över till historien bakom om min kära bil:
Bilen köptes som tidigare nämnt av en man från Göteborg som hade för avsikt att flytta till Amerikat och han tänkte ta med sig en Amazon över dit, men innan avresan träffade han en tös utifrån öarna utanför Göteborg och drabbades av kärleken. Han blev alltså kvar i Gbg och bilen garagerades enligt utsago i 7 år av någon outgrundlig anledning.

Här blir det en liten utvikning då jag behöver hjälp med att reda ut en sak:
I dokumentationen som medföljde ingick bla det första typintyget och enligt det så typades (registrerades?) bilen 14/5-63. På baksidan av typintyget är det också ett antal stämplar som verkar vara från den tidens bilprovning tror jag, stämplarna sträcker sig från 1963 - 1975, så det verkar som om bilen har blivit besiktigad under dessa år.

Nu till det luriga: Enligt registreringsbeviset och enligt ett registerutdrag jag har gjort på bilen från transportstyrelsen så har bilen bara haft två ägare, där bilens inte är registrerad på första ägaren förrän 1969 vilket kan stämma med att bilen skall ha stått garagerad de första 7 åren, dock är den förste köparen inte med i registerutdraget som registrerad ägare. Hur kan detta komma sig undrar jag?? Bilen verkar ju ha blivit besiktigad under de första åren. Skumt! Kan den förste ägaren ha besiktigat bilen varje år utan att bilen var inregistrerad?? :?:

Nåväl, åter till historien: Efter sju års törnrosasömn så såldes bilen till en herre i Mölndal (första ägaren enligt registerutdraget!). Denne man var en ordningsam person så bilen stod i varmgarage, försågs med överdragsklädsel och vårdades ömt under alla år. All service sköttes punktligt och bilen underredsbehandlades regelbundet vilket jag har glädje av idag :D . Han gjorde även egna servicescheman där han själv två gånger per år gick igenom bilen fullständigt vilket noggrant dokumenterades. Under hans ägo började hans brorsonson att bearbeta honom för att få köpa bilen, vilket han lovades att få göra när den dagen närmade sig. Dock, en dag när dom diskuterade Amazonen så visade det sig att den nu till åren komna mannen sålt bilen till grannens son!! Brorsonsonen blev bedrövad och lommade hem.

Strax efter försäljningen fick dock mannen veta att den person som köpt bilen inte hade tillgång till varmgarage och detta kunde han inte acceptera, så han hävde köpet och tog tillbaka bilen!! Bilen var nu tillbaka i den första (andra?) ägarens ägo och han använde bilen tills han var 91 år gammal. Brorsonsonen fick sedan på sitt bröllop ett kuvert och i kuvertet låg det första typintyget och han förstod då att bilen var hans. Den äldre mannen hade då ägt bilen mellan 1969 och 2002. Kuriosa i sammanhanget är att bilen typades 14/5-63 vilket var samma datum (dock inte år) som brorsonen gifte sig!

Bilen har sedan 2002 använts ganska flitigt både som finbil och vardagsbil och har stått i ett kallgarage, vilket har fått till följd att det finns några rostbubblor på den.

Jag har kvar alla besiktingsprotokoll utom några år på sjuttitalet, alla med blankt papper. Övrig dokumentation är servicehäften, både från verktad och egentillverkade, instruktionsbok (oanvänd), första typintyget, ett intruktionsblad om hur man byter strålkastarna, instruktionbok till radion + lite till som jag inte kommer ihåg just nu.

Kul är också att reservhjulet är originaldiagonaldäcket på originalfälgen!

Bilder på bilen kommer under helgen.

Ha en fin helg!
Jakob27, Grafitgrå 63:a
Post Reply