P1200V

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

P1200V

Post by Caltex »

Jodå, köpte på mig en till 57:a för några dagar sen.
Den var avställd 1982. Besiktningspapper från 1966-1982 medföljde :D

Image

Image


Bilen verkar ha gått ca 13 000 mil, men den är inte direkt i toppskick.
En gammal krockskada har gjort att fronten är utbytt till den nyare varianten, och riktningsarbetet
på innerskärmar, ramben och plåtar vid kylaren lämnar en del kvar att önska , om man säger så.
Sen så har taket fått smaka lite stryk, när nån ställning den stått under har rasat ihop.
rost finns ju naturligtvis också, i framskärmar,skärminfästningar och golv framförallt, men även lite i trösklar och skärmkanter.

Hade råkat stoppa laddaren till kameran i fel påse, så ni får hålla tillgodo med dessa kassa mobilkort.

Börjar med lite funderingar:

Spolarmunstycket som sitter på ventilationsgallret:

Image


Har aldrig sett ett sånt förr, nån som vet om det är ett tillbehör?


hmh, kom på att det kanske kan ha samband med detta :


Image


Vad är det för typ av spolarburk som ska sitta här?


Det sitter även ett kromat vrede under instrumentbrädan, till spolningen kanske?

Image

(För övrigt en väldigt trevlig bild, man känner sig ju som hemma :wink: )


Och vad är detta:, den lilla pluppen till höger om fläktknappen ?

Image


Det ser ut som en lysdiod, men det sitter nog en lampa där bakom
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: P1200V

Post by PeterB »

Härligt att du fick hem den, synd att jag inte kunde följa, svärmors mat lockade mer... :lol:
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: P1200V

Post by Caltex »

Ett stort tack till PeterB, som tipsade mig om bilen :D
Ps, din Svärmor måste göra grymt bra mat :)

Bilen är inte komplett, men det finns en del fina grejer kvar:

Bälten 2-P

Image


Golvmattor, saknas vä fram och bagagerumsmatta

Image

Image


Fungerande Klocka


Image



Inredning: fin vinyl, men tyget måste bytas på alla säten, 3 dörrsidor i bra skick.
För övrig en grymt fin variant av inredning, ny personlig favorit :!:


Image


Image



Kofångarhorn bak: Upprostat , men ändå :)


Image



Reflex bak:


Image



Backlampa:

Image



Enblem:


Image



Växelspaksknopp:


Image




Tuta:

Image

Ska de se ut såhär?
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: P1200V

Post by _426_HEMI_ »

Trevligt trevligt! Sådana vill vi se mer av :D
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: P1200V

Post by Mats Lysekil »

Grattis till 57:an!!!! Vredet som du undrade om det va till spolningen,, är nog till torkarna. Den lilla röda lampan indikerar att back ljuset är på,,,,,,,,,,,,,,,,,,Lycka till med bilen!!!
Mvh Mats
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: P1200V

Post by Amazon »

Min 58a har ett liknande munstycke i ventilationsgallret samt en vakuumdriven spolarpump med burk som sitter i ett liknande fäste som du har, skulle kunna tänka mig att du ska ha det också. Men vad vet jag det kanske fanns elektriska spolare att köpa som tillval också. Det kromade vredet under är till för att styra själva vindrutetorkarna på min bil men inte för att aktivera spolningen.

Trevlig bil för övrigt även om det verkar finnas en del att göra! Reflexen du visar är den av glas eller av plast som de nyare?
Volvo P1200VB 1958
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: P1200V

Post by Caltex »

Mats Lysekil <-- Aha, så det är det den är till för, vilka finesser! gissar att indikeringslampan, likväl som backlampan är volvo original.

Amazon <-- Reflexen är av Glas (Hella) , fanns tyvärr bara en sådan på bilen , men jag har nån mer i gömmorna. Har du någon bild på din spolarburk? Det är mycket värt att veta hur grejerna ser ut, så att man inte missar dem om tillfälle ges.. Det följde med en elektrisk spolarmotor, men jag gissar att den kommer från nån nyare az ( den syns på en av bilderna.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: P1200V

Post by kim »

Grattis till en fin vagn. Man blir tårögd av de fina bilderna. Kul att v knoppen fanns kvar.
Kim
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: P1200V

Post by Amazon »

Har ingen bild på just min spolarburk men på en annan. Det finns nog lite olika utföranden.

Image
Volvo P1200VB 1958
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: P1200V

Post by A-masen »

En titt i lite äldre böcker ger det här:
Image
Detta är boken för Amazon -63. Då ser man en rund burk, nr 7, rymmer kanske 1 liter? Pumpen är separat vid sidan.
En fundering, årsmodell 57. Vid den tiden var det ingen självklarhet med vindrutespolning. Långt in på 60-talet såldes bilar utan spolning. Ville man ha spolning, så var det eftermarknadsutrustning.
Här har jag en annan bild. Den är tagen ur Volvos GDS-bok för 140-serien. Där fanns det en lite större burk, nr 15, men fyrkantig. Pumpen satt på en armatur som också var lock på behållaren. Form och storlek stämmer bättre här.
Image
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: P1200V

Post by Amazon »

Volvo tog fram en elektrisk spolarpump som monterades som standardutrustning i Amazon men det var inte förrän 1959. I en tillbehörsbroschyr som följde med min Amazon (broschyren är från 58a) så finns just en sådan spolare som på bilden i mitt tidigare inlägg att köpa som originaltillbehör. Har fått tag i en NOS sådan och där står tom att den är avsedd för Volvo PV/Amazon på kartongen. Dom är som sagt vakuumdrivna, man kopplar en slang till insuget och med en knapp monterad på instrumentbrädan släpper man sen fram vakuumet till pumpen. Nackdelen med denna anordning är att det slutar spola om man gasar för hårt. Kanske ingen katastrof iof, värre var det ännu längre bak i tiden med tex PV444 som även hade vakuumdrivna vindrutetorkare :)
Volvo P1200VB 1958
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: P1200V

Post by Caltex »

A-masen <-- Intressant teori,jag tänkte också det först.
Tyvärr är det fel. Om man tittar noga på bilden, så ser man att det är ett spänne på sidan inemot motorn, något sånt finns inte på 140-varianten( iaf på de ex jag sett). Måtten på burken stämmer inte heller. Men någon slags eftermarknadsutrustning är det garanterat.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: P1200V

Post by A-masen »

Ja, så är det säkert. Jag såg också spännet och gångjärnet, men kunde inte påminna mig om att jag har sett det på någon bil. Och den modellen i 140-serien kunde man lyfta ur rakt upp utan några spännen.

Lite avdelning för överflödigt vetande: Vindrutespolningen i VolksWagen Bubbla i den mån det fanns, drevs av lufttrycket i reservdäcket! Man fyllde luft i reservdäcket med lite råge. Sedan skruvade man på en slang på ventilen. Däcket förvarades i det främre bagageutrymmet, för den som undrar.
Detta kanske visar att det inte var högsta prioritet på en funktionell spolning vid den här tiden.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: P1200V

Post by Uffe »

Skall bli väldigt kul att följa din framfart med denna bilen. Ärligt talat skönt att vara åskådare då det är en hel del timmar framför dig :P

Såhär ser min spolarburk ut. Även den ifrån företaget Trico i England (som levererade till olika bilmodeller). Image
Amazon 1957
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: P1200V

Post by pvfreak »

I svärmors -58 monterades en vaccumspolare av återförsäljaren.

Image
Burken i glas var borta men fick tips av Amazon om den som han visar lite tidigare här i tråden. Fanns nog lite olika beroende på vad återförsäljarna hade på lager.

Där var du har din röda lampa sitter spolarknappen. Sattes nog på lite olika ställen beroende på var återförsäljaren tyckte den passade.
Image
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply