Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Halloj alla.

Har äntligen bestämt mig för att dra igång en projekt tråd om min renovering. Känns också lättare att ställa små frågor som dyker upp hör istället för att starta hundra nya trådar. Sen är det jävligt kul att kolla igenom alla andras renoveringar. :D

Köpte bilen för typ 2 månader sedan av en man utanför Kävlinge. Han hade ställt av den 2003/2004 för att påbörja en renovering, och sen blev den stående för att han inte kände att han hade orken att dra igång det hela. Vet att den rullade i Landskrona runt millennieskiftet, men har inte lyckats luska ut nått mer om bilens historia.

Första bilden tog den förre ägaren. Nån av er här kanske till och med känner igen bilden då jag frågade om köpråd innan jag slog till.
Image

Image

Image

Har påbörjat renoveringen lite smått under tiden som gått. Har bytt alla tändningsdelar och packningar i förgasaren, nya stötdämpare och fångband sitter bak. Har bytt ett momentstag och ska svetsa lite rost på den andra sidan. Har köpt hem en extra bakaxel från en 67:a för att byta drivaxlarna, då mina fått stryk i gängorna och redan är omsvarvade en gång. Jag chansar på att dom är samma i båda årmodellerna.

Image

Sen är det lite rost som ska fixas till innan man vågar ge sig ut på vägarna.

Image

Image

Image

Håller även på att totalrenovera hela bromssystemet, känns bäst så. Är klar med huvudcylinder och bromsoken fram som bara väntar på montering. Är klar med ena sidan bak, har dock blivit stoppad av en envis bromstrumma. Någon som har bra tips på att få loss bromstrummor? har en riktigt bromstrumsavdragare som jag spännt så mycket jag bara orkar men inte fan släpper möget.

Image

Image

Har även lite problem med att motorn inte varvar som den ska och är svag som satan. Någon som har nån ide om vad det kan vara för nått? funkade som den skulle när jag köpte den.

Sorry för att bilderna är "klippta". Såg det nu, mystiska grejer dessa datorer. Ska fixa det till nästa gång.

// D
Last edited by Dieseltroll on Wed Aug 21, 2013 9:10 pm, edited 7 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by QV »

montera dit avdragaren.
Sedan lossar du varje hjulmutter två varv
dra åt centrumbulten hårt (som vanligt)
sedan drar du åt hjulmuttrarna 1/4 till 1/2 varv i taget (alla lika mycket och dra åt i "kors")
knacka på centrumbulten vid behov.

Klart

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Blomquist »

Kompletterande upplysning:
När du monterar avdragaren är det viktigt att montera dit hjulmuttrarna bakvänt så att det koniska vänds utåt.
Muttrarna kan annars deformeras och du får ett helvete till följd. Hände för min polare.
En annan sak att tänka på är att du eventuellt bör släppa lite på backarna, borde min polare ha gjort.
Nu kanske någon tänker att "min polare" är en omskrivning för mig själv för att jag tycker att det känns lite genant,
men icke. Däremot var det min avdragare han använde och den fick så mycket spö att det slutade med att den fick kasseras.
Polarn köpte dock en ny till mig.
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Hej alla, tack för dom fina svaren. Här kommer vad som hänt sen senast, ingen imponerande arbetsinsats då jag haft mycket med skolan och dessutom hjälpt en kompis att skrota en amazon. Tyvärr finns det folk som skrotar även såna bilar :(. Men bilen var så rostig att man fick med sig hela bitar av kaross och balkar när man skulle lossa på skruvarna. Och jag fick ta i stor sett vad jag ville ha från den :).

Är klar med rosten med rosten på vänster sidan fram:
Image

Och målat en gång med rostskydd:
Image
Undrade bara, vad använder folk här på forumet som rost skydd? vad är egentligen bäst?

Även fått av den trilskande bromstrumman:
Image
Läste runt på forumet om hur man skulle göra. Prövade till och med ordagrant Hasse63's råd, kofot mot golvet och ett 2m vattenrör. Inte fans släppte bromstrumman för det!!! Jag slutade spänna när jag såg att drivaxeln började krokna. Istället lånade jag jobbets gasverk. Behövde knappt värma alls innan saker och ting släppte med en jävla smäll!

Efter lite råd från från forumsmedlemmar har jag även fått loss framskärmsbalken:
Image
Stort tack till Strömberg och John.

Även noterat att jag behöver bli bättre på att fotografera
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 9:57 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by einar- »

Blir fint, skäms nästan för min egen arbetstakt :oops: Gyllengul heter färgen förövrigt för att vara petig :wink:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Man tackar. Du hade rätt Einar, undrar vart jag fått sandgul ifrån egentligen??? :oops:

Kollat på ditt projekt ett par gånger, "vissa bruna partier" känns verkligen som om det beskriver skicket. :lol: Du har verkligen hittat nått att sätta tänderna i.

Var ute i verkstaden en snabbis i kväll (har lite svårt att hålla mig därifrån). Och upptäckte att drivaxlarna passar rakt av från dom båda olika tillverkarna. Chansade ju och köpte en bättre beggad Spicer (sitter emv på bilen idag). Dock så stämmer inte hjullagren. :shock:

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by einar- »

Allt framför vindrutan och under midjelisten tycker jag kan passa in på beskrivningen "vissa bruna partier" på min 8)
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Här kommer en till snabbis uppdatering...

Har slängt på lite underredsmassa på högersidan och letat reda på delarna till skärmar och lyktor. Upptäckte att reflektorerna till blinkersen var riktigt dåliga på båda sidor.
Image

Svetsat loss på A-stolpen på vänster sidan. Har hunnit svetsa fast lite mer plåt sen bilden togs också, så det är inte helt rättvisande. Bävar dock fortfarande lite för att sätta fast framskärmsbalken... Ska ju helst bli bra första gången :wink:
Image

Sen råkade jag trycka en skruvmejsel genom en av balkarna undertill, får väl fixa det också innan bes. :roll:
Image

Sen har jag en liten fråga:
När jag skulle renovera fördelaren lossade jag på skurvarna till fördelarplattan :?: och saker och ting lossnade som definitivt inte borde vara lösa. Det här kommer jag på nu, 1½ månad efter det att det hände...
Undrade om det satt någon sorts varvtalsregulator under fördelarplattan. Tror jag fick ihop allt rätt men man vet ju aldrig, speciellt med tanke på att motorn aldrig gått med nån reda sen renoveringen detta trots att jag städat förgasaren två gånger. Är det någon som delat sin fördelare i smådelar och vet hur den borde se ut invändigt (t.ex. QV) och kan berätta för mig hur jag borde gå till väga för att rätta till saker och ting???

Peace out

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jan 29, 2013 4:07 pm, edited 3 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Arne »

Varvtalsregulator har du nog inte, det är en vacuumregulator (om det inte är en Sport) och centrufugalregulator. Skriv upp BOSCH numret på fördelaren och åk in till närmaste BOSCH återförsäljare och be dem skriva ut en sprängskiss på din fördelare, då kan du se om du monterat ihop den rätt.
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by QV »

Jo visst har jag delat en fördelare i smådelar :lol: men det var bara en och jag hade ingen riktig motivering att plocka ihop den igen. Det var mera för att se hur man kan montera och dölja en elektronisk tändning i en originalfördelare.
Det finns ritning i avdelning 10 i verkstadsmanualen hur det ser ut.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by cruisingphill »

Kul med ytterliggare en Lundabo här på forumet!
Ser ut att du jobbar på i ett bra tempo med bilen, fast det såg iofs ut att vara en del rost att ta sig an, jag är själv i rostlagarsvängen (Min renovering http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 1&start=75) och vet precis hur enerverande det är att hitta "nya" rostställen man måste ge sig på när man just trodde att man sett allt :roll:

Får man lov att fråga var i Lund du kommer ifrån? Jag bor numer upp i Kalmar men är nere i Lund titt som tätt.

Fortsatt lycka till!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Hej alla! Nu besvarar vi de viktigaste frågorna först: Jag bor precis utanför Lund, mot Kävlinge till. Säg ifrån när du närmar dig stan. Hade varit kul att snacka lite bilar :D

Nej, det är inte vaccumregulatorn som spökar. Den vet jag hur den ser ut :)
Vart hittar jag närmaste BOSCH återförsäljare? Kan volvo eller nån av billighets kedjorna ha det?

QV; hittade ingen avdelning 10 bland verkstadsböckerna. Hittade däremot en lite grov sprängskiss bland resten av elen:
http://volvo1800pictures.com/document/v ... t_P120.pdf Sidan 7 i pdf:n. Och enligt den ska det sitta någon sorts regulator under brytarplattan. Nr 7 benämns "Regulatorvikt".

Så här var det: lossade skruvarna som håller låsen till fördelarlocket för att jag skulle komma till och rengöra ordentligt på utsidan, vänder upp-o-ner på den och känner hur fördelarplattan dunsar ner i handen. Sen ville den inte tillbaka riktigt, kom inte tillräckligt långt ner huset. Så jag plockar bort plattan och pillar lite med fjädrarna och ruckar på saker och ting tills den trillar ner den sista biten osså.

Nånting måste gått galet efter som jag inte kunnat köra med bilen sen dess. Motorn startar och går men bara på ½ gas eller mer, och så fort man släpper upp kopplingen så tvärdör den. Oavsett vilken gasläge man har så kommer den inte till mycket mer än tomgång. Har plockat ner förgasaren två gånger och rengjort och bytt packningar. Alla eldelar är nya förutom tändspolen (och den kan det inte vara väl?). Tyckte det kunde vara värt att ta reda på om den kunde vara nått som gick galet med fördelaren innan man började leta efter ny motor...
Last edited by Dieseltroll on Sun Nov 15, 2009 6:24 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by A-masen »

Om du har otur när du drar upp fördelaren ur blocket, kan kugghjulet följa med upp och sedan ramla ner igen i fel läge. Har du kollat att det står i 35° i förhållande till motorns längdriktning?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Jag är ganska så säker på att jag inte flyttade på drevet under faktiskt. Har prövat att vrida på fördelaren när jag motorn i gång och det blir aldrig bättre än vad det är nu, så jag är tveksam till att det har med inställningen att göra... Men det är en teori så god som någon, ska kolla det nästa gång jag börjar rota i det.

Stort tack till alla som kommit med en massa bra idéer...

// Mikael
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by cruisingphill »

Ursäkta att det blir OT men norr om Lund mot Kävlinge till, det är ju precis som en annan då :shock:

Vad för område pratar vi om? Stångby? Vallkärra? V.Hoby? Krutmöllan? Håstad?
Vi kan ta detta på PM istället så slipper tråden att bli full av onödigt prat. Ska till skåne till helgen :)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply