Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

Det är den tråden som finns som länk i Dieseltrolls inlägg häröver. Tråden är lång (25 sidor) så du får bläddra ordentligt. Men resultatet blev också lysande bra.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Amakombi »

ett tips till plåtarna till bakskärmarna, (gäller även skärmkanter)
använd inte hela plåten om de inte behövs, bäst är och lägga skarven så nära pressningen längst ner som möjligt, plåten är hårdare där och slår sig inte lika lätt.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Blomquist »

Amakombi wrote:ett tips till plåtarna till bakskärmarna, (gäller även skärmkanter)
använd inte hela plåten om de inte behövs, bäst är och lägga skarven så nära pressningen längst ner som möjligt, plåten är hårdare där och slår sig inte lika lätt.
Precis, det blir generellt alldeles för mycket bortkapat (har själv dummat mig).
En mycket viktig poäng ar att man därmed klarar sig med betydligt mindre spackling
I och med att man inte skall ha ordnat hela skärmen.
210 -64, 223 -68
AmazonB20A
Posts: 50
Joined: Mon Aug 22, 2011 3:05 pm
Location: Utanför Borås

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by AmazonB20A »

Tack för hjälpen med plåtsidan till reservhjulsbaljan. VP:s hemsida verkar inte vara helt uppdaterad med denna del.
Det blir till att åka till VP imorgon och skaffa in en också. (Har fördelen att ha 20 minuter till Fristad).
Medlem 7770 i Svenska Volvo Amazonklubben
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Blev bara en kort stund i helgen. Ville inte börja på det stora plåtjobbet utan siktade istället in mig på plåtkanten runt bensintanken. Började med att låna en liten bit:
Image

För att kunna se hur profilen skulle se ut:
Image

Letade runt i skrotlådan och svetsade ihop en enkel mall:
Image

Så här ser den ut i profil, om någon skulle behöva bygga sig en egen så består den av 25x25 vinkeljärn, 25x5 rör och 5x25 plattjärn:
Image

Tillverkade en liten testbit:
Image

Förutom radien på den nedre böjen så blev det rätt bra. Ska försöka tillverka en ny överprisma till kantpressen i veckan för att kunna få det helt perfekt!
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

WOOOW. Häftigt!!!

Här visas vanligtvis hur man byter skruvar och muttrar, men du visar hur du bygger egna plåtpressningsverktyg. Imponerande.
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Qallzar »

Mycket fiffigt!
Sånt är roligt att läsa om :grin:
Keep it up
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by daniel_sandberg »

Snyggt.. Skulle man kunna fräsa ur något liknande ur säg mdf eller spånskiva och göra under och översida eller skulle det inte hålla?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack alla! Tänkte bara visa att det inte stod helt stilla här i garaget, hade aldrig vänta mig en sån här reaktion med positiva kommentarer! :grin:

Daniel: MDF är nog ingen dum idé, är rätt starkt i kompression och lätt att forma. Spånskiva tror jag inte alls på. Man får nog montera det på något styvt iallafall, typ en tjock plåt, så det inte knäcks av kraften... Hade nog också siktat på att ha typ rundstål som styr över- och underdelen så dom säkert kommer rätt i förhållande till varandra. I just detta fallen tror jag även det är viktigt att man "vrider" profilen i halvorna för att få krafterna att verka så rakt som möjligt... Vet inte om det var någon som hängde med där... :roll: Fy på dig, ge mig en massa ideér så där bara :lol:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Blev en liten snabbis i verkstan idag också! :grin:

Började bygga upp reservhjulsbaljan igen:
Image

När jag höll på att svetsa där som bäst hittade jag självklart mer dålig plåt längst upp i hörnan. Knackade till en liten bit för att ersätta det dåliga med:
Image

Kapat ur det dåliga:
Image

Och svetsat klart:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Mycket slit men bara ett litet steg framåt...

Plockade bort det gamla fästet till kofångaren, eller iallafall resterna av det. Vad hittar man bakom om inte mer rost... :lol:
Image

När jag höll på att borra ur svetspunkterna som bäst fick jag en liten snille-blixt... Istället för att ligga på golvet och trycka tills armarna känns som spaghetti, så utnyttjar man hävstångsprincipen:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Nils Järnberg »

"Ge mig en fast punkt och en tillräckligt lång hävstång så ska jag flytta hela världen"

Smart! Roligt att se en så seriös rostlagning.
Äntligen med Amazon igen!
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by daniel_sandberg »

Roligt att se dina finurliga idéer =) Gillar när man trollar av det man har i garaget och lyckas med det trots avsaknad av flashiga svarvar och fräsar =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack alla! :grin:

Daniel: Lite ironiskt att du tog upp det, är själv väldigt imponerad av vad folk kan hitta på med lite kreativitet och hur man kan få till ett så otroligt bra resultat med enkla medel. Jag är inte en av dessa personer, jag är alldeles för otålig av mig. :? Men den här gången är det faktiskt min tur att flasha med leksakerna :lol: Stannade kvar en stund efter jobbet idag för att låna verkstaden, målet var att tillverka nya verktyg till min falsmaskin för att kunna göra snygga pressningar i golvet. "Lånade" med mig en bit av reservhjulsbaljan att använda som mall. Jag han bara med den ena halvan idag, får väl se när jag hinner med resten:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

"Häftigt!" Håll oss uppdaterade.
Den dagen när ekonomiplåt inte finns att köpa kommer ju förr eller senare. Då är sådana här bilder som du visar väldigt värdefulla.
Post Reply