Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Blomquist »

Som vanligt väldigt bra utförande. Ekonomiplåten till bakskärmen verkar inte ha haft någon vidare passform,
men det kanske är sviter från den omtalade krockskadan.
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Blomquist: Tackar, tackar! :grin: Mjo, var en del jobb för att få till skärmen så att jag kände mig nöjd. Fick förlänga ekonomiplåten ca 5mm och så justera bockningen i bakkant upp till bakljuset så dom möttes lite snyggare. Tror inte själva krockskadan var särskilt allvarlig, man blir bara lite förvånad när man hittar en bula i plåten under en massa spackel... :roll: Det är nog en kombination av anledningar som gjorde att jag fick pyssla lite i det hörnet, en av dom kan nog vara att ekonomiplåten inte stämde helt 100. Andra anledningar kan vara att jag är onödigt petig eller inte vet hur man BORDE laga rost, eller bara det faktum att bilen har varit rostlagad förr av folk som haft ännu mindre koll på vad de sysslar med... I min jakt på frisk plåt har jag jobbat mig igenom 3 lager rostlagningar av varierande kvalitet... :shock:

Iallafall, gjorde ett ryck igår också. Det jag hade pysslat ihop i hjulhuset tidigare, det stämde ju inte alls med de andra plåtarna... Så det fick bli en omgång "Gör om, gör rätt!":
Image

Men nu är jag äntligen klar med vänstersidan! :grin: Bjuder på en hög med bonusbilder på resultatet så här långt:
Image

Image

Från insidan:
Image

Är det någon som vet om det ska vara ett dräneringshål i reservhjulsbaljan från fabrik?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by QV »

Ja ett rätt stort i botten.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

En fråga: Var det inte en sorts backventil av något slag också?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Någon idé om hur stort hålet ska vara? Ska hur som helst se till att borra ett i botten! :grin:

Blev en vända i verkstan idag också. Vi började med att öppna portarna och släppa in lite härlig vårluft! :grin:
Image

Med vänstersidan klar var det lika bra att fortsätta runt tanken. Det hade tydligen samlats en del vatten i en av falserna i golvet. Instängt som det är under ljudisoleringen så vart plåten rätt dålig... Friskt kapat, hälften klart:
Image

Sen var det bara att fortsätta längs kanten. Fick sätta golvet i spänn medans jag svetsade för att det skulle hålla sig rakt och fint:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Nya tag i helgen! :grin:

Passade på att måla alla plåtrena ytor för att de ska hålla sig rostfria:
Image

Image

Sen fortsatte jag med kanten till bensintanken. Började från den friska plåten på båda sidor om hörnan och jobbar mig in mot den dåliga hörnan, så har man något att rikta in sig på. Kan inte tillverka nya bitar som är mycket längre än 200mm, så det blir en del pusslande för att få ihop det...
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

Beundransvärt!
Visa gärna upp dina pressverktyg i sin helhet och "in action". Vi såg ena halvan under tillverkning, men inte båda. Det är så imponerande och borde visas upp för att inspirera andra. Det du har gjort är alltså en kulturgärning.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Torbo »

Dette blir meget bra!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack! :grin: Ska se om jag inte kan visa lite mer om hur jag har tillverkat plåtarna till tanken nästa gång jag ska ut i verkstan och leka.

Gjorde en mini-insats idag efter jobbet idag. Stannade kvar en liten stund för att tillverka nya vikbrickor till framvagnen. Det gäller att hålla sig väl med chefen så man får låna gradsax och stans om man skulle behöva det någon gång, det går så mycket fortare jämfört med att borra och klippa. Passade på att göra en dubbel uppsättning när jag ändå höll på. Allt detta ska sen få åka iväg på galvanisering tillsammans med resten:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Pressverktyg vet jag väl inte om jag hade kallat det, men passade iallafall på att ta en hög med bilder på hur jag har tillverkat delarna till tankens plåtkant. Alltid hjälper det väl någon...

Så här ser iallafall verktyget för att göra den nedre radien ut, monterat i kantpressen och redo att användas. Det är ett vanligt rundstål med 12mm diameter där jag har fräst ett spår, 5 x 5 mm. I spåret sitter ett plattjärn / plåt, 5 x 200 x 89 mm i mitt fall...
Image

Jag har börjat med att klippa till en bit plåt och ritsa en markering för centrum av den nedre radien, 24 mm från kanten verkar fungera väldigt bra.
Image

Sen i kantpressen för att bocka. Ska inte riktigt vara 90 grader när det är klart, mer 80-85 grader...
Image

Nästa steg är att göra den nedersta vikningen med hjälp av det stora verktyget. Jag bara höll plåten på plats och hamrade till den med verktyget som mothåll:
Image

För den övre radien så funkade det rätt bra att spänna fast plåten i verktyget och hamra till radien samtidigt som man böjer plåten för hand (För att minska återfjädringen). Detta är väl ett försök till en action-bild, inte varje dag man använder kamerans självutlösare... :lol:
Image

Eventuellt så behöver man finjustera böjningen för att få rätt vinkel. Tyckte det fungerade väldigt bra med ett rör i skruvstycket:
Image

När jag nu har tillbringat så mycket tid kring bilens bakände, så har jag noterat två svaga bulor i plåten som jag inte hade sett tidigare:
Image

Medans jag väntade på att svetsprimern skulle torka så passade jag på att göra något åt dom. Det enklaste sättet att komma åt baksidan för att kunna slå ut bucklorna vara att kapa upp ett litet hål i plåten. Som bonus får man en rejäl inblick i rostläget inuti balken:
Image

Innan jag gick hem idag så passade jag på att passa in och punkta fast det sista delarna till tanken. Imorgon ska vi bara helsvetsa och sen är vi klara med den biten också! :grin: Som synes så blir det en hel det kapande och svetsade i böjarna...
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by John »

Vart ju riktigt snyggt det där smidigt att ha tillgång till ordentliga verktyg :D

//John
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

Mycket imponerande!

Med dina kunskaper kommer bilarna att bli mycket gamla.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Nya tag idag, om man nu har en 5-dagars helg så få man ju passa på! :grin:

Började med att helsvetsa runt tanken och när bucklorna i bakstammen var någorlunda riktade så kunde jag även sätta tillbaka den plåten:
Image

Sen var det bara att sätta igång med högersidan. Tänkte börja framifrån och jobba bakåt. Började med att ta ur en plåt i hjulhuset:
Image

...För att komma åt att lyfta på golvet. Ska blästra ur balken imorgon, så får vi se hur mycket av den som blir kvar...
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Jag fuskade genom att bara byta den sidan på balken som vart dålig, resten verkade friskt efter en vända med blästern.
Image

Utsidan. Jag valde även att inte göra om den äldre rostlagningen, trots att det ser hemskt ut. Det kommer inte synas nått vidare, det är relativt lätt att göra om när man känner för det och på nått sätt känns det som om jag har lagat tillräckligt med rost snart... Den observante noterar att det fick bli en specialare vid förstärkningen runt fjäderskålen. För att komma åt det innersta lagret plåt (av tre, konstigt att det rostar va? :shock: ) så fick jag kapa rätt igenom alltihopa...
Image

Och så här ser det ut, helsvetsat och klart. Det "lilla biten" från förstärkningen har fått åka genom blästerskåpet innan jag borrade två hål igenom för att kunna svetsa ihop alla lagren plåt igen.
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by ammakillen »

ser bra ut, :-) gött när de är fixat,
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Post Reply