Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Blomquist: Missade helt att du hade svarat i tråden, hemskt ledsen att det dröjt så länge med ett svar. Jo, dom är tätare lindade i ena änden. Så kallade progressiva fjädrar. Det blev ju "sänkfjädrar" nu när jag bytte, för att jag hoppades att den skulle landa i ungefär samma höjd som med de gamla trötta originalfjädrarna. Det visade sig bara att de gamla fjädrarna inte var riktigt så trötta som jag trodde...

Nu var det ju ett litet tag sedan vi uppdaterade här, men jag ska försöka hålla er uppdaterade. Började iallafall med att sätta tillbaka hjulen så att vi kunde ut och testköra lite innan det var dax för besiktningen:
Image

Provturen fick väl blandat resultat, kom väl en 2 km innnan förgasare och bränslefiltret var fullt med gojs som legat i bränsleröret. Bror min fick rycka ut med en dunk och en extra bränslepump så jag kunde få hem bilen igen. Och precis när jag rullar in i verkstaden, alltså efter exakt samma sträcka baklänges, så hostar bilen till och dör igen.. :roll: Jaja, rev ner förgasaren och bränslepumpen för att städa ur och sen monterat tillbaka med ett nytt filter. Och sedan dess så har det gått utan problem. Tappade även en av skyddskåporna över kronmuttern till vänster framhjul på provturen, men hittade den igen och kunde förstora upp kanten lite så den sitter bättre. Annars var det inte så mycket mer att göra innan bes, fick byta en blinkerslampa fram och polera bort lite oxid från 25-amp säkringen.
Image

Besiktningen gick väl bra, relativt sett. Tutan la av på vägen dit, så det fick jag anmärkning på och CO2-halten var lite väl hög. Det största felet dom kunde hitta var ojämn bromsverkan bak och dålig handbroms, men dom hänger ju liksom ihop. Jag var lite bered på att bromsarna var dåliga bak, jag har inte gjort något alls sedan jag köpte den bakaxeln, inte ens bytt belägg. Och när jag justerade bromsarna innan bes så kunde jag dra justerskruven på högersidan i botten och fortfarande dra runt hjulet för hand :?

Detta var väl en månad sen, ganska så precis. Det har inte stått helt stilla i sommar, men det kommer i ett eget inlägg. :wink:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Så till det som har hänt i sommar, inte jättemycket egentligen...

Började med att göra iordning en ny skiva att lägga under mattan i bagaget. Pusslade ihop de sorgliga resterna ovanpå en masonitskiva, ritade av kanterna och gissade lite hur resten skulle se ut:
Image

På plats i bilen, så man kan börja använda bagaget igen:
Image

Det stora jobbet var ju bromsarna som behövdes fixas till lite. Lite vilja, våld och värme så släppte bromstrummorna:
Image

Rensat av bromsköldarna och slängt in allt som ska återanvändas i diskmaskinen:
Image

Mätte upp bromstrummorna, inklusive en jag hade i förrådet som reserv, för att se vilka som var bäst. Alla borde egentligen kasseras enligt verkstadshandboken, då de var över maxmåttet. Letade runt en del efter begagnade och kollade upp priset för nya ( :shock: ). Efter mycket velande bestämde jag mig till slut för att montera de två bästa jag hade, som bara var ett par tiondelar över maxmåttet (229,7 respektive 229,95 mm), och hoppas att det räcker för att ta mig igenom besiktningen för denna gången. Planen är självklart att fortsätta leta efter bättre begagnade och byta ut dessa så fort tillfälle ges. Iallafall, slipade av rosten på utsidan och maskerade av för att kunna måla dom:
Image

Eftersom jag fortfarande hade kvar av denna blå färgen så fick det bli den kulören denna gången också:
Image

Monterat ihop med nya delar. Passade även på att byta vajern till handbromsen på båda sidor, då den sett ledsen ut i ett par år och inte kostade så mycket extra:
Image

Och så här ser det ut nu för tiden, klart för nästa provtur imorgon:
Image


// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Söndagens projekt bestod i att justera in förgasare och tändning. Justerade fögasaren lite grovt inför besiktningen, men det vart ju tydligen inget bra :?

Började iallafall med tändningen, lossade fördelarlocket för att kolla brytaravståndet och hittade bara ärj och oxid överallt. Eftersom jag ändå hade en extra uppsättning tänddelar sen vi var på roadtrip förra sommaren, kunde jag ju lika gärna montera dom. Rensat ut det gamla och smort upp fördelaren:
Image

Och när jag ändå hade bladmåttet framme så kunde jag ju lika bra kolla ventilspelet också. Det var ju inte av högfärd, var säkert närmre millimetern på alla:
Image

Så nu går bilen som en raket igen. :grin:

När jag höll på och rotade runt så uppdagades två frågor för expertpanelen här på forumet.
1) Har ett extra bränslefilter efter pumpen och innan förgasaren, vid drift syns det knappt någon bensin i det. Det borde väl nästan vara fullt om allt är som det ska? Bilen startar och går alltid, det är aldrig några problem. Har städad ur både pump och förgasare väldigt nyligen utan att hitta något anmärkningsvärt. Borde man vara orolig, och vart ska man börja leta fel isåfall?

2) När jag ställde tändningen (enligt VHB) så tyckte jag mig att motorn gick bäst vid ca 16-17° föd, men ställde ändå den på 22° som handboken föreskriver. Detta var innan jag kollat ventilspelet, det borde väl inverka? Är det jag som inbillar mig att den går bättre vid senare ställd tändningen eller kan det vara något fel på stroboskåpet?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

Jag är inte den mest påläste, men lite har jag snappat upp. Filtret skall alltid vara fyllt till 3/4 med bränsle. Minskar det vid stillestånd så är någon backventil (i pumpen?) dålig. Kommer det bubblor i filtret när motorn är igång (pumpen jobbar) så är det en läcka någonstans på ledningen.

Jag har lite svårt för att tänka mig att det skulle vara något fel på en stroboskoplampa. Det är en Xenonlampa, samma som en fotoblixt och den triggar på tändpulsen i tändkabeln. Om man tänker sig fotoblixtar så kan det ju handla om någon tusendels sekund eller något sådant. Det skulle inte vara så lyckat om det var någon sorts fördröjning där.
Du kanske kunde prova med 98 oktan och se hur det uppför sig. Bara som ett experiment för att se om det är någon skillnad. Jag vet inte allt om detta, men det kunde ju vara en möjlighet.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by metalmannen »

Hur går det med den gamle bilen? :)
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by olleholm »

Trodde att orginal forum hade dött,är det bara jag som renoverar,eller är det bara FB, som gäller.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Blomquist »

Amazonklubbens facebook är alldeles vansinnigt populärt har jag kunnat konstatera, har dock ej konto själv,
så det bliver bara att man tittar någon gång. Personligen tycker jag att det är väldigt fladdrigt
och osammanhängande, en bild och så kanske fem-tio ord och så nästa. Tendensen till avmattning tycker jag mig se inom de flesta forum jag besöker
med Sävar som lysande undantag. Har dock svårt att tro att forumidén skulle vara för alltid passé.
210 -64, 223 -68
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

Re: Sv: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by ricke »

Jag är inne varje dag i stort sett o kollar på forumet om nån har uppdaterat. Våga vägra Facebook. .... tycker det är trevligare på forumet.
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by olleholm »

Men det händer mest på FB.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Metalmannen: Har inte hänt särskillt mycket med bilen i sommar. Känner mig nog fortfarande rätt så mätt sedan projektet i vinras... :lol: Har mest varit ute och finåkt och planerat lite för vad som ska hända i verkstaden till vintern.

Jag renoverar också min bil, men det går inte så fort. Brukar inte lägga upp bilder eller text här om det inte har hänt något roligt. Så det är inte så mycket aktivitet i tråden. Jag har heller aldrig fattat grejen med Facebook utan försöker kolla in här nån gång ibland.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Hans-Örjan
Posts: 26
Joined: Thu Dec 18, 2014 3:42 pm
Location: Vallentuna

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Hans-Örjan »

WOW.....

Nu har jag mer eller mindre sträckläst din tråd, och allt jag får fram är... WOW!!!
Härliga texter och fantastiskt illustrativa bilder! Hatten av för dig!

Jag står precis i begrep att om inte renovera så iaf få min nyligen inköpte Amazon -66 genom (eller till, åtminstone) besiktning, för att få en arbetslista. "Den är jättefin, allt är uppsvetsat. Bara fixa lite med elen, å så lacka den..." lovade säljaren. Well, seeing is beliving, tänker jag. Men med din rullande renovering som motiverare och i stor utsträckning som handbok ska det kanske gå att få ut gamle Arnold till sommaren. Jag ska bara bygga om badrummet först. Och riva ut och renovera köket. Och sätta in en braskamin. Och bygga uteplats.....

Men som sagt: Hatten av för dig och ditt arbete - både med bilen och trråden!
/ Hans-Örjan
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Hans-Örjan: Vet knappt om jag hade velat kalla det för en handbok, men tack för berömmet! Det värmer alltid när man vet att allt extrajobb man lägger ner på att dokumentera och lägga upp bilder uppskattas :grin: Har sett att du har figurerat i en del trådar här, är det inte dags för en egen tråd någon gång? Så vi kan få se vad det är för något du har köpt. Lycka till med Arnold!

När jag ändå är här så kan jag ju passa på att uppdatera lite. Det har inte hänt så mycket mer än att han har fått rulla in i verkstaden. Jag har inte kommit loss för att börja på vinterns projekt ännu.
Image

Precis före jul så kom jag över en äldre punktsvets, tung som attan men fungerar kanon:
Image

Självklart var jag tvungen att kolla hur den fungerade, nu ska vi minsann kunna laga rost!
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Caltex »

Ett riktigt bra inköp!
Står högt upp på min önskelista.
Ser fram emot bilder på rostlagning :-)
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Torbo »

Hans-Örjan wrote:WOW.....

Nu har jag mer eller mindre sträckläst din tråd, och allt jag får fram är... WOW!!!
Härliga texter och fantastiskt illustrativa bilder! Hatten av för dig!

Jag står precis i begrep att om inte renovera så iaf få min nyligen inköpte Amazon -66 genom (eller till, åtminstone) besiktning, för att få en arbetslista. "Den är jättefin, allt är uppsvetsat. Bara fixa lite med elen, å så lacka den..." lovade säljaren. Well, seeing is beliving, tänker jag. Men med din rullande renovering som motiverare och i stor utsträckning som handbok ska det kanske gå att få ut gamle Arnold till sommaren. Jag ska bara bygga om badrummet först. Och riva ut och renovera köket. Och sätta in en braskamin. Och bygga uteplats.....

Men som sagt: Hatten av för dig och ditt arbete - både med bilen och trråden!
Enig! Bra! Trenger jeg si mer enn å støtte teksen over?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Känns fortfarande tungt att börja på ett nytt storskaligt Amazon-projekt, minnet av hur mycket jobb det var förra året är fortfarande för färskt. Hursomhelst, så har jag lyckats bocka av lite från att-göra-listan i vinter.

Började med att montera stänkskydden bak. Det var verkligen på tiden.
Image

När han ändå var uppallad så passade jag på att kolla oljan i både bakaxel och i växellådan. I växellådan fick jag väl fylla på ca 2 dl. Verkar som om det är bakre packboxen som läcker trots att den inte är mer än 3 år gammal.

Sen var det backljuset. Nått av de första åren då jag körde med bilen så fungerade det, men inte sedan dess. En tidigare felsökning verkade indikera att det skulle vara kontakten på växellådan som felade, alltså tog jag hem en sådan i våras tillsammans med den andra grejerna. Som synes så var den inte frisk, men den var heller inte det enda felet. I min felsökning fick jag byta reläet, byta plats på två kablar till det samma och byta en av lamporna. Jag lyckades även med konststycket att sätta eld på 25 Amp säkringen, det var nämligen så jag upptäckte att reläet hade bränt ihop. :roll:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply