Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Richard: Stort tack! :grin: Planen har alltid varit att göra vid bilen del för del. Sedan när "allt" är fixat en gång, tömma karossen och lacka allt. Denna gången går jag inte längre fram än torpedväggen och inte längre bak än baksätets framkant. Torpedsidorna är i desperat behov av att bytas, men det får jag ta vid ett senare tillfälle. Troligtvis gör jag även om där framskärmsbalken möter torpeden samtidigt...

Helgen jobb började med att förstärka upp karossen ännu mer. Eftersom jag kommer behöver separera A-stolpe och tröskel helt från varandra så kändes det bäst att vara på den säkra sidan:
Image

Kapat ur tvärbalken:
Image

Till min lycka fanns fragment av originalplåten kvar på högersidan, så jag har kunna plocka mått och hur plåtarna ska ligga om varandra därifrån. :grin:
Image

Hackat bort insidan på tröskeln:
Image

Gammal och ny plåt (Notera att jag även lade ner jobbet på en inpressning som aldrig kommer synas med mindre än att man lyfter på mattorna. Ibland undrar man hur man är funtad :roll: ):
Image

Räddat domkraftsfästet och förberett för att svetsa dit:
Image

Tillverkat ny plåt till A-stolpens insida:
Image

Kapat ur or börjat passa in den nya tröskelplåten:
Image

Och börjat punkta fast:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Amakombi »

Så härligt och se att tröskeln är fin annars när man kapat bort allt dåligt.
Rostlagade en cheva65 förra året och där kan man få mardrömmar.. Tänk ändå om alla doppat sina karosser i färg som Volvo gjorde
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Precis, ett bra grund-rostskydd från fabriken har nog räddat många Amazoner in i våra dagar. :grin:

Kapat ur resten av det dåliga på A-stolpen och förberett för att svetsa in den nya plåten:
Image

Bara precis klämt på plats för att alla plåtar ska ligga rätt under svetsningen. Tur man har gott om svetstänger: :lol:
Image

Och från insidan:
Image

Färdigsvetsat och preppat för att lägga igen A-stolpen igen:
Image

Färdigt, och de temporära stagen borta: :grin:
Image

Målat inuti tröskellådan, så att jag ska kunna svetsa ihop den imorgon!
Image

Det känns riktigt härligt att det går åt rätt håll nu!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Jugge-1960 »

Snyggt jobbat!
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Jugge: Tack! Tycker du gör ett riktigt bra jobb själv med Ester! :grin:

Var en del jobb med att passa in bottensvällaren. Men nu sitter den på plats, svetsad och klar:
Image

Jag har svetsat fast plåten på insidan av tröskeln också. Efter målning på alla oskyddade plåtytor och svetsprimer förståss:
Image

Jag har också äntligen fått tummen loss att faktiskt svetsa klart i golvet. Den har bara suttit fast med svetstänger fram till nu... :roll:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Det har inte blivit särskillt mycket gjort på bilen under de senaste veckorna, men en liten uppdatering kan jag bjuda på. Jag har börjat trimma ner golvets ekonomi-plåt för att passa in den:
Image

Den mesta tiden har lagt på att byta en bit av kardantunneln som var dålig. Ny plåt tillverkad:
Image

Punktat fast:
Image

Svetsat klart i tunneln och slipat ner, och har även hackat bort mer av golvet:
Image

Och slutligen så passade jag på att rostskydds måla de plåtar jag bytt nu, för att de inte ska börja rosta innan jag är klar att börja måla:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Amakombi »

Ser bra ut! 👍
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by QV »

Ett skolexempel på när man svetsar en plåt i taget innan man skär bort nästa.
Bra jobbat.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Arne »

Dieseltroll, inga bilder kvar på sista inlägget?
AVG
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tack alla! :grin:

QV: Jag försöker iaf jobba så, men det är inte alltid man kan hålla fingrarna borta från kapmaskinen... :roll:

Arne: Kan du inte se bilderna?

Till helgens jobb. Har dragit mig länge för att borra ur alla punkter som håller fast golvet, men nu gick det inte att komma ifrån det längre. Hackat bort det sista av golvet:
Image

Nästa steg var att få dit den nya tvärbalken. Den jag köpt in var för kort, så jag fick tillverka en egen iallafall. Tur att jag hade något bra att hämta måtten från... Balken passar bättre på högersidan, så det är tydligen någon som misslyckats vid en tidigare "renovering". :evil:
Fuskar lite iom att jag svetsar den direkt i båda ändan, och skippar dubbelplåten:
Image

Balken på plats:
Image

Sen fortsatte jobbet med att göra klart för att lägga dit golvplåten och passa in den ordentligt. Så här såg det ut när jag gick hem idag:
Image

Nästa helg ska det svetsas golv!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Arne »

Arne: Kan du inte se bilderna?

Nu kan jag se bilderna, konstigt att de inte syntes en dag under förra veckan, det var bara ett litet X i stället för bilderna.
AVG
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Arne: Vad trevligt att du kan se bilderna nu, ett forum utan bilder är inte mycket att ha... :wink:

Börjar kanske bli dags att uppdatera igen? Mycket annat som tagit upp tiden de senaste helgerna... :sad:
Har börjat göra iordning kardanen som omväxling mellan all rostlagning, demonterat:
Image

Allt som var litet nog har fått åka genom motortvätten innan jag körde över allt med en stålborste för att få det riktigt rent:
Image

Innan ett lager primer. Delarna kommer nog få ligga så här tills jag är i målartagen och färgsprutan ändå är framme:
Image

Image

Arbetet med golvet har inte stått stilla heller. Lade säkert en hel helg enbart på att passa in golvet ordentligt och göra det klart för att svetsa fast:
Image

Klämt på plats med istortsett varje typ av svetstång och tving jag äger:
Image

Som ändå inte var tillräckligt, utan jag var tvungen att tillverka en extra stor C-klämma för att tvinga ner golvet över balken:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Blomquist »

Alltid kul att följa med i dina plåtbestyr, men hur blir det i år med åkandet? Blir det något åka av till sommaren?
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Blomquist: Jadu, själv har jag undrat detta länge. Och har nog kommit fram till att det inte blir så mycket åkande i sommar... Har illafall bestämt mig för att avvakta en månad eller så till och jobba på, framförallt med den bärande strukturen, när nu bilen ändå är upphissad. Sen får jag se om det blir ett temporärt golv eller om den får vara avställd under sommaren... Vill ju få in andra projekt så småningom... :(

Jobbet går framåt, men i snigelfart. Mest fokuserat på att göra klart vänstersidan för att kunna få på lite rostskyddande färg.
Svetsat klart golvet och slipat:
Image

Fick bli ytterligare en speciallösning. Var tvungen att tvinga ut kardantunneln för att det ska stämma med det nya golvet, och kunde bygga en temporär struktur från de grova balkarna och på så sätt få dit ett par M12:or att trycka med:
Image

Över golvnivå har jag blästrat ur den delen av kardantunneln som var åtkomlig:
Image

Innan jag äntligen kunde svetsa dit den lilla biten som fått vänta hela vintern på sin tur:
Image

Slutligen så har allt fått ett lager färg. Zinkbaserad primer på "gammal" plåt, och en vanlig rostskyddsprimer på bytt plåt. Därav färgskillnaden:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by QV »

Fördelen med att plocka ihop den är att man inte tappar bort saker lika lätt.
Den går ju ändock lätt att plocka isär igen i höst eftersom allt är nyligen ditplockat.
Man slippar ha projektet hängande över sig utan kan göra annan på sommaren (ifall man vill alltså)
Rullande objekt får man ju desutom köra med!
Saker skall ju ändock justeras och fixas till efter en renovering så det skall ju ändock plockas av och på i omgångar.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply