Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Lemmy 121 »

Hur ska man rostskydda om det inte får vara någon färg?
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by cruisingphill »

Under mina säsonger som däckmontör så använde vi kopparpasta eller vitt lithiumfett på sprayburk till naven på bilar som vart ärjade eller rostiga, körde först med navrondell och sedan på med kopparspray / vitt lithiumfett (båda CRC spray). Detta fungerade ypperligt och när man fick in bilar som gått en vintersäsong med plåtfälgar på salta vägar så märkte man att det inte fanns en tillstymmelse till rost/ärj på de nav som man behandlat några månader tidigare.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Tack för varningen! Hade jag missat helt. Får väl plocka fram slipen imorrn, lite synd bara... tyckte det blev rätt häftigt :lol:

Ska pröva att fetta in dom istället...

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by metalmannen »

xyz
Trevligt med Lunda Amazoner :D
Får hälsa på med min när man fått ut den ur vintervilan :)
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Helt Klart! du är så välkommen. Vi får försöka fixa en cruising till sommaren. :D Har för mig att det finns fler Lundabor på forumet men tror inte dom hör till de mest aktiva medlemmarna. Cruisingphill bland annat men hans bil är nog inte klar till sommaren.

Vart i Lund håller du till?

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Hej alla.

Var ute idag och skulle bl.a. slipa bort färgen från bromstrumman och justera bromsarna. När jag slängt på hjulet och börjar snurra på det låter det som ett bingo-lotto-hjul... klickar till 10-15 ggr per varv när man snurrar på saker och ting. Låter likadant på båda sidorna... :(

Någon som har några teorier om vad som kan vara fel ???

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by cruisingphill »

Något tjall med den "nya" bakaxeln alltså? Hade du den öppen och kollade så att allt var friskt, kollade spel och så? Bilbingo har man ju hört talas om..
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Öppnade tyvärr aldrig den nya axeln, men kände på alla axlar så att det inte var glapp i diffen iaf. Kröp under bilen när min far snurrade på hjulen och la örat mot diffen. Den är helt tyst. Hörs däremot tydligt vid vardera hjulet...

Någon ide om vad det kan vara phill??
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Lars Bd »

Om kardanaxeln står stilla när oljudet hörs är det diffdreven som låter. Hörde detta oljud på en 740 och jag trodde till att börja med att något var fel men under diffdreven ligger tryckbrickor som gör att kuggspelet där är noll och intet. Du känner troligen kuggen i dessa drev och det är i så fall helt ingen fara.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Kardanen står mycket riktigt still. Stort tack Lars, då blir det en premiärtur på lördag när allt kommer omkring :D

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by cruisingphill »

Det är alltså acceptabelt med det klickljudet som finns i bakaxeln? Skönt isf!

Och kan du tänka, jag är nere i byn över helgen och är väldigt intresserad av att få en glimt av kärran! Jag har ditt nr i PM korgen så jag kanske skickar ett meddelande om det går bra?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Lars Bd »

Länken kan förklara oljudet men jag garanterar inte att det är så i ditt fall.
http://volvo1800pictures.com/vm/4/4_htm ... akvxel.htm
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Hej gott folk. Äntligen har jag fått vara ute och köra med min bil :D

Började dagen med att lufta bromsarna. Först tyckte jag det verkade underligt som satan, det kom bara luftbubblor på vart annat tramp och blev inte bättre oavsettt hur länge vi höll på. Tillslut kopplade vi loss ledningen från huvud bromscylindern för att kolla om den ens fungerade som den skulle. Det gjorde den inte :evil: som tur var så hade jag en extra som låg. Efter ett snabbt byte började vi om igen. Denna gång med bättre resultat.

Sen så upptäckte jag att det läkte bromsvätska ur en dåligt konad nippel :oops: bara att kapa av röret och kona om med andra ord.

Till slut så verkade allt fungera iallafall och jag vågade mig på en liten provtur :D
Min ärade far förevigade ögonblicket med dessa bilder:
Image

Image

Image

När jag var ute och körde upptäckte jag en massa underligheter som jag tänkte fråga er om. Jag tyckte att motorn hade väldigt högt tomgångs varv( över 1000 rpm) prövade att ändra på justerskruven men spjället stannade liksom där... choken var helt intryckt och motorn var varm o fin. Några teorier om vad som kan vara galet?

Sen kändes det som om bromsarna tog väldigt sent. Justerade bakbromsarna när jag kom hem sen, får hoppas att det bara var det.

Sen under den sista prov-tryckningen så small en koning till. :oops: :cry: tur att det inte hände när man var ute och åkte. Så morgondagen är räddad...

Hemskt ledsen att jag inte hann i väg att hälsa på dig Phill, men nu vet du varför... Jag får ta och skärpa till mig till nästa gång du kommer ner till södern.

// En :D Skåning
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:12 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by cruisingphill »

Så du fick ut och rastat bilen en sväng iaf, det var ju kul:)

Hur gick det med bromsarna sen, fick du rätt på't?

Jag skulle ju också iväg igårkväll så det blev lite tight om tid ändå, om inte förr så senare! :)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Nu har våren äntligen kommit till oss i söder och med det börjar man åter fundera på att damma av Amazonen. Har dock stött på världens underligaste fel!

Vrider på startnyckeln och spisen brummar igång som den ska, men efter ett par sekunder bara så tvärdör den...

Har kollat allt möjligt men har fortfarande inte hittat någon anledning till att den beter sig så underligt. Har inte pillat på vare sig förgasare eller tändning sedan jag var ute och körde senast, något som gör det desto mer underligt!!!

Finns det möjligtvis någon här som kan ha någon teori om vad som kan vara galet??

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply