Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Jag behövde utrymmet i verkstaden för lite andra projekt, vinterbilen behövde en översyn och i ett anfall av svagsinne lovade jag föräldrarna att jag skulle hjälpa dom att byta hjullager på deras bruksbil. Och när det ändå var tomt så passade vi på att att göra ett ryck på elbilen. Kanske blir den klar till sommaren 2016... :roll:
Iallafall, under tiden amazonen fick stå ute kom den enda snön vi fått den här vintern och jag passade förstås på att ta ett par bilder:
Image

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Nu när jag äntligen hunnit med alla andra projekt som skulle få uppmärksamhet, och kunde rulla in amazonen i garaget igen så kom ju förståss våren... Jaja, bara att göra vad man ska så att man kan få ut och åka någon gång, eller? Tanken var alltså att lacka om taket, varken mer eller mindre. De nyfikna undrar väl förstås varför någon skulle få för sig att göra något sådan utan att lacka om resten av bilens utsida. Svaret är helt enkelt för att det är ett tydligt avgränsat delprojekt, risken för att det spårar ur med "När jag ändå håller på..." är minimal, något som passar mig utmärkt medans jag samlar energi inför nästa stora ryck med rosten. Samtidigt slipper jag göra detta när jag håller på inuti kupén, nästa vinter eller sådär... En annan anledning kan också vara att jag till slut tröttnade på att inspektera alla stenskott som långsamt äter upp min bil uppifrån, dom syns rätt tydligt varje gång man ska sätta sig i bilen. :roll:

Hursomhelst, där var vi då i fredags; varmt och gott i garaget, bra musik i stereon och en nyinköpt slipmaskin i handen för att börja matta ner den gamla lacken:
Image

Tanken från början var att lämna droplisterna på plats och lackera mellan dem, men när man fick se detta:
Image

Så var det bara att börja hacka bort karosserikittet för att se hur illa det var:
Image

Sen körde jag över stenskotten och falsen vid droplisten med punktblästern:
Image

Lite rostskyddsprimer på den bara plåten, känns bäst så. Fuskade lite och körde på 1K, men är nog mest för att jag vill ha nått som stoppar även under spacklet...
Image

Sen, spackla igen alla ojämnheter och slipa tills man är less på det:
Image

Och slutligen, ett lager epoxyprimer:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Slutade tidigt från jobbet idag så jag passade på att göra ett ryck i verkstaden idag också.

Började med att trycka nytt karosserikitt i falsen vid droplisten:
Image

Sen började den vanlig rutinen med att storstäda, vattna golvet, torka av med T-sprit, blanda till färg för att slutligen kunna lackera. Resultatet känns väl helt OK för att vara garagelack. Vi får se hur väl det stämmer med resten av bilen när maskeringen åker av:
Image

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Richard.kl
Posts: 141
Joined: Sun Dec 18, 2011 9:36 pm
Location: Tierp

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Richard.kl »

Bra Jobbat


Skickat från min iPad med Tapatalk
Volvo Amazon-69
Länk till tråden viewtopic.php?f=18&t=11437
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Qallzar »

Härifrån ser det fint ut, rätt svårt att lackera taket tyckte jag. Hoppas färgen smälter ihop bra.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Började pilla tillbaka kromet på droplisterna, fick ta det försiktigt för att inte skada den nya lacken:
Image

Färgen stämmer väl bra, iaf med det jag målade i vintras. Tyvärr lyckade jag få färg och primer som rann in under maskeringen på båda sidor. Jag tänkte pröva lite försiktigt med rubbing eller motsvarade för att se om man kan få bort det:
Image

Fyndade lite reservdelar till bilen, som två fina horn till kofångaren fram och en bulig med rostfri baklucka, tillsammans med lite annat:
Image

Image

Skulle skicka lite andra grejer på galvanisering och skickade med fästena till generatorn och värmeskölden till förgasaren:
Image

I höstas kom jag över en bredbandslambda med drivenhet och visare som jag hade nån vag idé om att stoppa in i bilen för att lättare kunna ställa in förgasaren:
Image

Eftersom jag behövde en svetsmutter i avgasröret och generatorn ändå var borta så var det lika bra att få det avklarat när jag ändå var där och skruvade. Märkte ut och förborrade för att ta upp ett rejält hål med stegborren:
Image

Och sen svetsa fast muttern. Inte de snyggaste svetsarna, men förhoppningsvis tätt:
Image

Grenröret har sett lite tråkigt ut sedan motorrenoveringen, och nu var ju allt annat borta så det vara "bara" att skruva bort det också. Sen var det tomt på motorns högersida:
Image

Grenröret putsades av och fick ett lager av nån aluminiumbaserad högtemperaturfärg jag hittade i skåpet:
Image

Sen skulle bara allt monteras tillbaka:
Image

Ska försöka få till premiärturen någon av de närmaste dagarna. :grin:

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

En fråga om Lambdasonden. Fanns det anvisningar o.s.v var man lämpligast borde placera den?
Jag tänker på Volvos Rödblockare. (B230 m.fl) Dom med styrsystem LH 2.2 hade Lambdan nästan direkt efter grenröret. Medan LH 2.4 som kom i och med lagen om katalysator på alla bilar 1 juli 1988, sitter Lambdan tämligen långt ner, en kort bit framför katalysatorn. Ungefär på ett liknande avstånd från motorn som du kommer att få nu.
Det lär vara så att dom båda Lambdasonderna är olika och kan inte ersätta varandra. Man får väl anta att det bl.a har med uppvärmningen till arbetstemperatur att göra. Den är väl något på 330°C vill jag minnas?
Men du skall ha heder för att du visar att du tänker på utsläppen. ;)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Eller är det bränsleekonomin jag egentligen värnar om? :wink: Jag har faktiskt funderat på att bygga om till elektriskt insprutning och coil-on-plug, för att hitta ett par hästar till och få ner förbrukningen ytterligare. Tyvärr har det väl fallit på att jag kan alldeles för lite om datorer och digitalteknik, men än är det inte för sent. :grin: Och ett hål för lambdasonden är en bra början.

Inte studerat Volvo med LH 2.2 något närmre, men vet att SAAB 9000 har den skruvad istortsett direkt i turbon. Måste nog vara så att det variera mellan olika sonder. Instruktionerna som följde med var minst sagt luddiga, men en del lyckades jag iaf få ut av det:
* minst 600mm efter utblåset från motorn. Frågan är då om dom menar ventilen eller grenröret?
* monteras i övre halvan av röret för att undvika kondens.
* efter att alla rör gått samman, men innan katalysator.

Man kan också läsa att blyad bensin kommer förkorta sondens livslängd, vad som händer när man blandar i blytillsats ska bli intressant att se. För övrigt så har drivenheten möjlighet att mäta flera olika bränslen, som bensin, diesel, E85 eller LPG. Ifall man skulle vilja köra på något annat i framtiden. Ska bli väldigt spännande att se hur den där fungerar, när jag väl kommer runt till att installera drivenheten...

På tal om något helt annat, så blev det premiärtur idag. Batteriet verkar ha gjort sitt, men annars verkar allt fungera:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Kändes väl som om det var dax att uppdatera här igen. Har mest varit ute och kört i vår, har inte gjort så mycket med amazonen faktiskt. Under en väldigt lång tid var det dessutom den enda bilen jag kunde köra med eftersom bruksbilen stod uppallad i verkstan för att laga lite rost:
Image

Sen till något tråkigare, men väldigt lärorikt. Jag var ute och körde i fredags, lite inspirerad körning på en del småvägar här i trakterna. I en kurva så hörde jag hur det small till något otroligt från höger bakhjul, följt av flera *ka-dunk*... Det första som flyger genom skallen är att "nu har jag fått en punktering". Stannar vid sidan av vägen för att inspektera men hittar inget fel. Kollar undertill men allt verkar sitta på sin plats. Kör lite försiktigt därifrån, upptäcker att bilen går trögt. Precis som om man hade glömt parkeringsbromsen i. Teorierna börjar flöda, beläggen som släpp eller hjullager som skurit? Har trumman klarat sig? Stannar en liten bit bort för en noggrannare undersökning, men hjulet sitter fast och trumman verkar hel och inget läcker. Men trumman är ordentligt varm, så något är fel... Men inget jag kan göra åt saken, bara att påbörja resan hemåt. I början går det trögt men med tiden går det lättare och lättare. Sedan dess har jag inte haft tid att undersöka ordentligt förrens idag. Så in i verkstan med bilen och fram med avdragaren:
Image

Allt ser helt ut, och var faktiskt tvungen att kolla extra noga innan jag såg att muttern till parkeringsbromsens hävarm hade lossnat:
Image

Suddig bild med dåligt ljus. I somras när jag bytte backarna så bytte jag även ut nitarna mot genomgående bultar för att kunna flytta hävarmarna till de nya bromsbackarna, och satte såklart låsmuttrar för att de INTE skulle kunna gänga upp sig. Det var ju bara att plasten inte tålde värmen i bromsarna... :oops:
Image

Det kunde varit mycket värre, både belägg och trumma verkar ha överlevt utan några större skador. Imorgon ska jag ut och jaga efter lågmuttrar att montera istället.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

Det finns låsmuttrar utan plast (nylon). http://www.a2a4.se/mutter/lasmuttrar/hl ... loc-detail" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har varit med om en annan variant också. Tänk en nylockmutter utan nylon. Uppe i kanten är det ett tunt axiellt spår på en sida. Det går ner några mm där det möter ett radiellt spår som inte är så djupt. Mindre än halva totaldiametern. Det blir i alla fall två "armar" överst på kanten. Dom är något inpressade och klämmer om gängorna.
Jag har försökt bildgoogla på den här, men hittar inget. Utrustningen där dom förekom var engelsk, (Marconi) om det nu skulle hjälpa något?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Ok, det visste jag inte. Tack för tipset, jag ska se till att hålla ögonen öppna efter nån av dom typerna. Det hade ju varit kanon.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Lars Bd »

Varför inte bara stuka en vanlig mutter före eller efter monteringen. Även gängan utanför muttern kan misshandlas för att få låsfunktion.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

När jag var runt och frågade efter låsmuttrar i metall så var det ingen av de lokala järnhandlarna som hade hemma, men de kunde ordna fram ett tusen-pack. Så nu behöver jag bara hitta 499 andra amazonägare som är intresserade av en sambeställning så är jag hemma... :lol:

Hittade iallafall lågmuttrar så det fick bli en kombo av det och Lars Bd's tips, först spände jag muttrarna så hårt mot varandra som jag vågade och slutligen misshandlade jag gängorna med tre rejäla körnslag:
Image

På andra sidan så var plasten fortfarande hel, mycket märkligt. Men passade ändå på att byta ut när jag ändå var igång:
Image

Nu väntar jag bara på ett bra tillfälle att ge mig ut och provköra...

Jag avslutar med en lite bättre bild på resterna av låsmuttern:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by QV »

på VW så kör man med sprint och låsbleck. Borde gå att använda.
Låsmuttar i metall heter hugglock och var standard på min 63'a dock så har det gått ut ett servicemeddelande att det skall monterar nylock vid byte.

Jag har återanvänt mina hugglock tillsammans med gänglåsning :-) i framvagnen alltså.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Satt huglock på min med, bytte till nylock när jag var på framvagnen. (Om det var någon som undrade... ) Gällde servicemeddelandet även bromsbackarna?

Plasten klarade ju uppenbarligen värmen från "normalt" bromsande... Kan vara att backarna på högersidan har legat lite väl nära och värmt upp över tid kanske?

Var iallafall ute på en provtur idag, och allt verkar fungera som det ska. Det enda oroande är att båda sidor blir lite väl varma, precis så att man inte kan hålla handen på trumman någon längre stund. Jag borde nog släppa justeringen ett "hack" på vardera sidan och se om det blir bättre...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply