Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by QV »

bromsarmarna på Amazon är väl nitade. Har inte sett bult mutter på någon bil oavsett märke eller sort. Ett helt OK "fulmeck" fast jag hade nog skippat låsmuttern och förstört gängan istället (om man nu inte kan plocka en löstagbar nit från valfritt märke).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

De nya bromsbackarna kom utan armen till handbromsen, så jag hade inte så mycket att välja på om jag inte hade velat nita/limma om beläggen... Valde skruv + mutter eftersom jag sett det på nån av de axlar jag har demonterat genom åren, och det verkar ju fungera så länge inte bromsen ligger emot.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Det händer inte så mycket med Amazonen i sommar, är mest ute och finåker faktiskt. Och nog är det skönt att bilen fungerar under säsongen och att vi slipper flera haverier, oavsett hur lättfixade de är. Jag tänkte däremot att jag skulle hålla er uppdaterade med ett sidoprojekt, som med tiden kommer att bli Amazon-relaterat.

Redan nu har jag faktiskt börjat planera för den kommande vinterns renoveringsprojekt. Planen, för de som missat det, är alltså att laga rosthålen i golvet och se över kardan med stödlager. Mitten på bilen helt enkelt. Eftersom jag saknar lyft och framförallt takhöjden för att installera en (annars hade jag redan investerat) så får bilen stå på pallbockar i år igen. För att få lite bättre om plats under bilen så har jag då letat efter pallbockar modell större, helst uppåt 800 mm höga. Men de enda jag har hittat har varit designade för stridsvagnar, och kostat därefter. :sad:

Efter lite funderade och lite räknande så kom jag fram till att jag skulle kunna bygga helt egna för en bråkdel av kostnaden jämfört med att köpa färdiga. Så här är det då tänkt att de ska se ut:
Lite annorlunda design, men är tänkt att det ska vara möjligt att bygga i stort sett endast med hjälp av svets, vinkelslip och pelarborr. De kommer att bli steglöst ställbara från 450 - 750 mm och godkända för 3 ton per pallbock. Materialkostnaden kommer att landa på precis under 400:- / st. Än så länge har jag bara hunnit beställa materialet, men tids nog så ska vi börja bygga också.

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by QV »

Själv har jag inte kommit till materialinköpet för mina 3 tons pallbockar http://www.malartorp.com/amazon/pallbock.pdf men jag har inte givigt upp ännu... Efteratt ha kollat runt igen för några månader sen så ter sig allternativet att göra dom själv mer och mer intressant.

Priset när jag kollade upp det låg också på 3-400 st i materialkost.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Digitaliseringen av Amazonen går långsamt framåt, delarna köps in men kommer aldrig in i bilen... :roll: Fick nys om ett NOS Lumenition Optronic brytarlöst tändsystem komplett med 009-fördelare, och hur kan man säga nej till det. :grin:

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Weber_b20 »

Jag gjorde som precis som du, och satte genomgående skruv med mutter till bakbromsarna.. Med skillnaden att jag svetsade fast muttern :twisted:
Det får duga tills det är dags för 1031an o hamna på plats.. Men än så länge fungerar det :grin:
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Weber: Det var också ett bra tips, det ska jag komma ihåg till nästa gång!

Inte mycket Amazon-relaterat som händer i garaget, ännu håller sig Kung Bore borta från Skåne så finbilen får vara påställd ett tag till. Och för övrigt så står det en tjurig bubbla i garaget, så det kan vara svårt att få plats...

I andra nyheter kan jag berätta att materialet till pallbockarna har anlänt. Nu väntar jag bara på en regnig dag för att börja massproducera...
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Projekt Pallbockar går framåt på flera fronter. Det är många små frågetecken som har rätats ut och en hel del delmål som har uppnåtts.

En dag med dåligt väder så tillbringade jag mest hela dagen med att producera spånor i pelarborren. När man väl har prickar rätt på den första så gick det rätt lätt på alla efterföljande:
Image

Så nu ligger hela högen med rör här, hål på rätt ställen och de värsta graderna slipade:
Image

En dag så åkte jag iväg och svarvade en ansats på trapetsmuttrarna, som ju ska passa inuti det inre röret:
Image

En delproblem har ju varit hur jag skulle tillverka den lilla skålen som bilen ska vila på. Så jag prövade att svetsa ihop ett enkelt pressverktyg, för att se om det gick att forma båda sidor samtidigt. Känner mig helt klart nöjd med resultatet:
Image

Slutligen, en bild på det första "benet". Bockade en prototyp för att kolla så att alla mått och bockningsradier stämmer:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Projekt Pallbockar är avslutat, så nu väntar bara jag och bilen på att det ska bli ledigt i verkstaden så att vi kan börja på Projekt Rostlaga Golvet.

Jag fick låna en maskin för att böja till resten av benen:
Image

Och efter två kvällar med svetsande så står nu alla här och tar upp plats:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Arne »

De ser riktigt fina ut, de lär nog hålla till Amazonen med råge.
AVG
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by A-masen »

"Fötterna" ser ut som rostfritt. Är det så?

Städet på sin pedestal, som skymtar på en bild, vittnar om att det är kraftiga grejor. Det ger en känsla av Power!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Arne: Tackar, jodå nog ska det hålla alltid. Ska man ligga under och arbeta så ska det inte vara några tveksamheter.

A-masen: Inget rostfritt alls, "fötterna" är av vanligt S275. Men de är klippta ur betad plåt, och det är väl därför de ser ovanligt skinande ut.

Definitivt inte amazon-relaterat, men de har kommit till användning direkt. Jag lånade ut dom till en kompis som skulle rostlaga sin pickup:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Tja, det var ju ett tag sedan man skrev här... :sad: Mest för att annat har kommit ivägen, men nu är det hög tid för Amazon-mek, men först så får jag väl försöka reda ut vad som hände under 2016...

Pallbockarna blev lackerade i våras när jag ändå höll på, så nu ser de riktigt respektabla ut:
Image

När jag skulle starta upp i våras så small nitarna till huvgångjärnet på vänstersidan. Tids nog ska jag nog hitta tiden för att svarva nya nitar och trycka dit, men änsålänge så är det bara ersatt med skruv och mutter...
Image

Gjorde sedvanlig uppstarts service, bland annat så fick jag fixa ett jordfel i halvljuset:
Image

Osså bråkade bränslepumpen; full med skit som vanligt, men hjälpte inte trots rengöring. Slutade med att jag fick byta till en bättre beg från bra-att-ha-hyllan:
Image

Till slut så kunde vi ut och finåka i sommarsolen:
Image

En kompis som tog bilden när vi stannat utanför Svenstorps slott: (Hej, Matt! :grin: )
Image

Image

Sen gjorde jag ett fynd på en lokal loppis, 5 kr. Och det är rätt årsmodell!
Image

Och slutligen så ställdes bilen av, ungefär lagom tills vintern hittade hit:
Image

Det var så långt, kommer en till uppdatering om ett par dagar...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by Dieseltroll »

Så, åter till vinterns renoveringsprojekt. Jag fick börja med att gräva runt i materialförrådet efter lämpliga bitar:
Image

För att kunna bygga mig en förhöjning till domkraften. Ca 400mm extra, ger en total lyfthöjd på 850mm...
Image

För att äntligen få upp bilen i vettig arbetshöjd:
Image

Sen var det bara att riva ut inredningen och börja inspektera hur stora skadorna är:
Image

Blir helt nytt golv till bägge framplatserna och troligen till höger bak också:
Image

Dagen har tillbringats med att demontera allt som ska bort på undersidan och börja skrapa underredsmassa:
Image

Image

Imorgon ska jag hacka upp golvet över ett par av balkarna, för att kunna inspektera dom ordentligt på insidan innan jag beställer hem delar.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
John
Posts: 580
Joined: Tue Aug 05, 2008 3:36 pm
Location: Tierp

Re: Dieseltrollets 65:a [RR]

Post by John »

Kul att se fler som håller och byta golv såg ju inte ut att vara helt slut iaf. Men du får ta och leta mer material och bygga en karossvagga mycket trevligare att stå bredvid än att ligga under :)
//John

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
volvo amazon 2d -67
volvo amazon 4d -65
volvo amazon kombi -67
volvo 245 turbo -84
Volvo 945 turbo -96
volvo V50 -06
Post Reply