Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Största bilduppdateringen hittills!! På QV:s uppmaning (till Nisseinorr tror jag) har jag numera sytt fast kameran i handen :D

Började med att riva ner bromsarna vänster fram:
Image

Bromsskölden var inte mycket att spara på:
Image

Kapade sedan ur sista hålet vid A-stolpen:
Image

Och svetsade igen:
Image

Men lik förbannat hittar man ett till:
Image

Målade sen på med rostskydd:
Image

Image

Image

Plockade fram delarna jag fått med till positionsljusen. Lite rost även här:
Image

Vad vore Amazonägande utan lite rost...

Återkommer till helgen!

// M
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:06 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by einar- »

Dieseltroll wrote:Vad vore Amazonägande utan lite rost...
Alldeles för roligt för vårat eget bästa :lol:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Här kommer helgens uppdatering:

Började med att slänga på skärmen, första gången på MÅNGA år som den satt på plats:
Image

Sen skulle jag till att montera positions ljus och halvljus. Här någonstans upptäckte jag att den förra ägaren hade lyckats slarva bort alla skruvarna som håller fast saker och ting. Lyckades gänga om skruvhålet för lycktsargen till en M5(annars hittar man aldrig nått som passar!) och pilla in en mutter på baksidan av skärmen att fästa positionsljusen i.
Image

Börjat passa in framskärmsbalken på andra sidan. Och självklart så passar inte skärmen efter första försöket. Ska hänga på dörren innan jag gör ett nytt försök:
Image

Smålänning som man är, var det bara att svetsa igen hålen i bromskölden. Kommer för övrigt från amazonen jag hjälpte till att skrota. Kan nämna att just bromsköldarna fram var det enda som inte var sönderrostat.
Image

Ett lager färg:
Image

På plats igen
Image

Och på med bromsdelarna:
Image

Har hängt på den sista dörren, nu börjar det likna en bil igen:
Image

Har även krökt lite mer bromsrör, perfekt avkoppling mellan svetsandet. Har bara den långa jäkeln under bilen kvar.
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:06 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Så, var det dax för ännu en uppdatering:

Började med att passa i skärmbalken på nytt och slutligen svetsa fast den:
Image

Sen var jag en snabbis på skroten, hittade ett par fina navkapslar (tror att dom kommer från en 140 men har aldrig sett den modellen tidigare). Funderade på att tillverka ett (eller ett par) custom luftfilter, jag får se vad för förgasare jag vill köra med i framtiden innan jag bestämmer mig. Kanske måste flytta på tråden nu... :wink:
Image

Snodde även ett par rullbälten från en 740, som tyvärr rullade ihop sig och låste sig. Någon som vet hur man o-låser dom?
Image

Sen målade jag på allt med 2 lager rostskydd och karosserikitt där det behövdes:
Image

Den observante noterar att även huvudbromscylindern är på plats igen:
Image

Sen slängde jag på skärmen igen, efter det att jag målat på ordentligt med underedsmassa:
Image

Sen kom kofångaren på plats, även den har legat bredvid under de senaste åren:
Image

Kopplade in ljuset
Image

Och det fungerade som det skulle :!: Låter mycket lättare än det var, fick bygga om hållaren för positions ljuset, då denna hade rostat sönder så mycket att lampan inte satt kvar längre. Brände en hel hög med säkringar och yttrade en del väl valda ord om Volvos konstruktörer innan det var klart...
Image

Sen slängde jag på den blivande motorhuven:
Image

Kan även nämna att jag fått igång motorn sedan jag bytte fördelare. Det måste sitta nånting inuti den som kan bli knäppt. Ska kika på det lite senare och åter kommer då...

Om jag inte visste bättre skulle jag tro att jag snart var klar :lol: ...

// D
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:07 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Amazonsport »

På bältena så bör det gå att lossa den ena gaveln så ska du komma åt att släppa spärren som låser dom, åtminstone funkar det så på äldre rullbälten.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by QV »

Bälten har en lutningskänslig vikt i sig som måste stå rätt för att bältet skall kunna röra på sig. (Detta för att säkerställa att bältet är låst när man rullar med bilen....) Håll bältet rätt, rulla in någon mm så skall det kunna gå bra att dra ut det.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Ok, super tack QV. Ska pröva detta imorgon, om jag kan hålla mig så länge :) verkar vara en rimlig säkerhets åtgärd...

Kan även nämna att jag ska iväg och titta på en reservdels amiz imorgon, ska försöka övertyga ägaren om att sälja bakaxeln till mig.

Sen till alla er som undrar vad det är för en idiot som påstår sig renovera en amazon i den här tråden. Jag är i dagsläget fattig student och tycker det är bra mycket roligare att köra än att pilla i verkstan (även om det senare inte kommer långt efter!) Planen är att få bilen körbar igen, helst innan vintern slår till här nere i södern. Så för tillfället görs enbart det nödvändigaste, bromsarna och den värsta rosten. Sedan är tanken att jag ska göra en grundligare genomgång av utvalda delar till vintern och slutligen låta det övergå i en rullande renovering med målsättning att vara en bil i ett lagom bruksskick till (sen)sommaren 2010.

Hör av mig imorrn igen, så får vi se hur det gått...

// D
Last edited by Dieseltroll on Wed Dec 02, 2009 5:37 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Hej igen alla.

Prövade QVs tips ang. bältena, och jodå visst släpper spärren om man bara håller den på rätt håll :oops:
Ska ringa till en god vän inom SBP lite senare, för att ta reda på vad dom kräver för att det ska vara godkänt, om lappar och sånt här måste sitta kvar osv.

Var borta och snackade med den andra amazon-ägaren i byn, eller tänkte iaf. Fick reda på att ägaren hade gått ur tiden, men att dödsboet ev. kunde tänka sig att sälja reservdelar från reservdelsbilen, en creméfärgad 66:a. Inget som någon annan ska ha?

// PM
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by QV »

Då vet du att bältet måste sitta i rätt pos när man monterar det i bilen. Att plocka bort nämda vikt är INGET allternativ.
Har haft långa diskutioner med en polare som är (var) deltidsbrandman och bilar som ligger på taket är en vanlig syn vid olycksplatser.

Kom övrigt ihåg mantrat som du skall säga inan du går in i garaget nu i vinter

"bilens skall bli en RULLANDE renovering"

Detta utalas högt minst 5 gånger innan man låser upp garagedörren!!!!!!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

Jodå, har tagit till mig ditt tips om den mentala bilden. Och det hjälper var gång man tittar på en liten rostfläck och börjar tänka tanken "När jag ändå håller på..."

Har pratat med en kompis som är anställd inom SBP (Tror att även du, QV, borde läsa och tänka på detta). Han sa att dom sällan godkände "hemmamekade" lösningar angående säkerhets bälten, och om jag har förstått din tråd rätt så var vi båda inne på samma spår; använda original lås och öglor och enbart byta ut "rullen" och bältet. Han sa att antingen behåller man original bältena eller så byter man allt och enbart använder dom gamla fästpunkterna, detta pga att bältena är godkända som en enhet. Vet inte om dom har en annan syn på saker och ting iom att du hade planer på att skicka iväg det till en ordentlig firma.

Det han däremot tipsade om var att sena Amazoner och tidiga 140 har precis samma typ av lås(som de äldre) men att bältet är monterat på en rulle. Samma funktion som en ny men med mer stil :D

// D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by QV »

Säkerhetsbälten bör ju fungera :shock: när de behövs, det är helt riktigt.

Just nu levar jag med 4 statiska bälten i bilen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

I väntan på en ny bakaxel har jag demonterat min egen. Gick bra mycket lättare än vad jag trodde, alla skruvar lossnade som dom skulle. Sånt gillar vi :D

Image

Under arbetets gång hittade jag fler goda anledningar att byta hela axeln. Vad sägs om läckande packboxar, 5mm glapp i ett hjulager och ett fäste till Panhard-staget på god väg att rosta i delar:

Image

// D
Last edited by Dieseltroll on Mon Jul 30, 2012 6:08 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by QV »

Kommer ihåg känslan från den gången jag skulle demontera bakre kogångare (runt 1990).

Först en pizza och öl så man blir mätt och på bra humör.
Bilen stog uppallad för bra arbetsläge.
Rena verktyg och "horan" tillfixad.

Glider in under bilen och ALLA bultar släpper utan problem..... inga blodiga knogar eller svordomar

Man dyker fram från bilen och undrar om det verkligen kan vara så här.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by Dieseltroll »

1990??? Hur länge har du hållt på med din bil egentligen...

Underbar känsla, när allt går som det ska. Man undrar verkligen om det är möjligt.

Senare fick jag motgången jag väntat mig. Eftersom packboxen var kass, hällde jag ut all olja över verkstadsgolvet när jag skulle bära iväg på den...
Sånt som händer :D
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets 65:a

Post by QV »

Dieseltroll wrote:1990??? Hur länge har du hållt på med din bil egentligen...
Det var min bruksbil på den tiden. Tiden innan avställningen och de många åren i ladan. Sen gick solen upp och bilen har fått nytt liv 8)

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply